Hej.
Jeg er ny bruger af Ubuntu server og har et problem.
Jeg bruger meget SSH og hver gang jeg vil installeret noget bliver jeg bedt om at indsætte installations cd'en.
Jeg mener at have læst et eller andet sted at man kunne komme uden om dette 'problem'.
Nogen der kender en løsning ?
Venlig Hilsen
Buffe
Indsæt disken
-
- Geografisk sted: Århus, Denmark
Re: Indsæt disken
Det er fordi det program du vil installere ligger på installations cden til ubuntu. Det er ret nemt at komme uden om, man skal bare fjerne den fra listen over repositories.
Du er vant til ssh, så la' os gøre det via terminalen:
sudo nano /etc/apt/sources.list
Og så i den første linje står der nok noget i stil med " deb cdrom:[Ubuntu 7.10 _Gutsy Gibbon_ - Release i386 (20071016)]/... ", sæt en # ud for den linje for at udkommentere den. Står der ikke cdrom på første linje, så find den ved hjælp af søg: "ctrl + w". Når linjen er udkommentere så tryk "ctrl + o" for at gemme og "ctrl + x". dernæst:
sudo apt-get update
- for at opdatere pakkelisterne...
Du er vant til ssh, så la' os gøre det via terminalen:
sudo nano /etc/apt/sources.list
Og så i den første linje står der nok noget i stil med " deb cdrom:[Ubuntu 7.10 _Gutsy Gibbon_ - Release i386 (20071016)]/... ", sæt en # ud for den linje for at udkommentere den. Står der ikke cdrom på første linje, så find den ved hjælp af søg: "ctrl + w". Når linjen er udkommentere så tryk "ctrl + o" for at gemme og "ctrl + x". dernæst:
sudo apt-get update
- for at opdatere pakkelisterne...