Programikoner til Skrivebord ???
-
- IRC nickname: vovsen
- Geografisk sted: GENTOFTE
Programikoner til Skrivebord ???
Hvorfor bliver denne fejl ikke rettet? Den har været på i flere måneder nu !
Det er hamrende irriterende, at man ikke kan smække en programikon ud på skrivebordet eller for den sags skyld i en mappe.
Jeg har to baner programmer i hurtigstarteren og det er noget BØVL.
Åbner jeg oversigten med programmerne på maskinen og trækker et af dem ud på skrivebordet (som jeg gør på en anden maskine) sker følgende.
Der kommer blot en meddelelse :
Fejl ved kopiering.
Der opstod en fejl ved indhentning af information om "/".
Den angivne placering understøttes ikke.
Det er hamrende irriterende, at man ikke kan smække en programikon ud på skrivebordet eller for den sags skyld i en mappe.
Jeg har to baner programmer i hurtigstarteren og det er noget BØVL.
Åbner jeg oversigten med programmerne på maskinen og trækker et af dem ud på skrivebordet (som jeg gør på en anden maskine) sker følgende.
Der kommer blot en meddelelse :
Fejl ved kopiering.
Der opstod en fejl ved indhentning af information om "/".
Den angivne placering understøttes ikke.
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Re: Programikoner til Skrivebord ???
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
-
@Klaus Ja sådan kan man gøre med Facebook - som jeg aldeles ikke skal røre med en ildtang
Nu har jeg fået banket UBUNTU 14.04 ind på min spritnye Windows 8.1 touch skærm Notebook fra Medion ALDI, og det er lykkedes fordi jeg af ukendt årsag fik smadret W8 pladen og så kunne jeg lægge 14.04 på ved et teknisk held.
Selv om man dér kan lave ikonerne bittesmå så fylder de for meget, og kopieringsFEJLEN hænger stadig ved denne version.
Det er MEGET generende at programikonerne ikke kan trækkes til skrivebord og mapper der samler funktionerne, eller på forskellige skriveborde (når jeg får lært det).
Nu har jeg fået banket UBUNTU 14.04 ind på min spritnye Windows 8.1 touch skærm Notebook fra Medion ALDI, og det er lykkedes fordi jeg af ukendt årsag fik smadret W8 pladen og så kunne jeg lægge 14.04 på ved et teknisk held.
Selv om man dér kan lave ikonerne bittesmå så fylder de for meget, og kopieringsFEJLEN hænger stadig ved denne version.
Det er MEGET generende at programikonerne ikke kan trækkes til skrivebord og mapper der samler funktionerne, eller på forskellige skriveborde (når jeg får lært det).
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Programmet Unity-tweak, magen til Ubuntu-tweak, har en funktion, hvor du kan sætte Nautilus filhåndteringen til at styre din desktop. Samme mulighed findes i programmet "GNOME-tweak-tool", eller "Avancerede indstillinger" under GNOME 3, ( Unity er en shell til GNOME 3 udviklet af Canonical for at opnå samme UI på tværs af platforme, udgivet første gang med Ubuntu Netbook Edition, Ubuntu 10.10, og senere som default UI på 11.04 (Natty Narwhal)).
Lenses siges at modsvare GNOME's Shell Extentions, men hvor vidt disse er sammenlignelige debatteres stadig i fællesskabet. Personligt holder jeg mig til GNOME-Shell på min U-Box. Den er stabil og antallet af Shell Extentions er omfattende. Unity kræver rigtig meget af din hardware, og kan derfor, af mange brugere, opleves som tung og langsom. Men har du hardwaren, der kan trække Unity flydende, er dette UI ikke blandt de dårligste.
Lenses siges at modsvare GNOME's Shell Extentions, men hvor vidt disse er sammenlignelige debatteres stadig i fællesskabet. Personligt holder jeg mig til GNOME-Shell på min U-Box. Den er stabil og antallet af Shell Extentions er omfattende. Unity kræver rigtig meget af din hardware, og kan derfor, af mange brugere, opleves som tung og langsom. Men har du hardwaren, der kan trække Unity flydende, er dette UI ikke blandt de dårligste.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
"Programmet Unity-tweak, magen til Ubuntu-tweak, har en funktion, hvor du kan sætte Nautilus filhåndteringen til at styre din desktop."
Dét har jeg så aktiveret, men får kun Home + 3 andre mapper på 'bordet'.
Ønsker jeg f.eks. at få ikonstarten til Brasero lagt på skrivebordet, så kommer der en Kopieringsfejlmeddelelse:
Der opstod en fejl ved indhentning af informationer om "/".
Den angivne placering understøttes ikke
@Klaus. Jeg forstår din Facebook linkning, men hvordan får jeg fat i f.eks. Brasero diskbrænerprogrammet på den måde?
Der er adskillige programmer jeg gerne vil have fat i 'bare lige' med et klik det rigtige sted. Jeg kan sagtens finde frem til dem, men det er bøvlet.
Dét har jeg så aktiveret, men får kun Home + 3 andre mapper på 'bordet'.
Ønsker jeg f.eks. at få ikonstarten til Brasero lagt på skrivebordet, så kommer der en Kopieringsfejlmeddelelse:
Der opstod en fejl ved indhentning af informationer om "/".
Den angivne placering understøttes ikke
@Klaus. Jeg forstår din Facebook linkning, men hvordan får jeg fat i f.eks. Brasero diskbrænerprogrammet på den måde?
Der er adskillige programmer jeg gerne vil have fat i 'bare lige' med et klik det rigtige sted. Jeg kan sagtens finde frem til dem, men det er bøvlet.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jimmyfj skrev:Programmet Unity-tweak, magen til Ubuntu-tweak, har en funktion, hvor du kan sætte Nautilus filhåndteringen til at styre din desktop. Samme mulighed findes i programmet "GNOME-tweak-tool"
Unity har som standart Nautilus aktiveret for skrivebordet, så det er kun relevant hvis man køre GNOME Shell.
@vovsen
1. Du finder genvejene til de fleste af dine programmer under mappen /usr/share/applications, dem kan du så kopiere til dit skrivebord.
2. For at starte Brasero Klauses guide, frem for Facebook via Firefox, erstatter du
Kode: Vælg alt
firefox https://www.facebook.com/
med
Kode: Vælg alt
brasero
3. Har du fundet ud af om fejlen er rapporteret på Launchpad, ellers bliver den nok aldrig fikst. (fandt link i det gamle emne, det er sat som lav prioritet at fikse den)
@alle
Praktisk talt alt (inklusiv det jeg skriver) i dette emne er en gentagelse af det her emne:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=18171&start=15
-
@Anders: Det virker ikke helt på min plade med opskriften.
Kan sagtens oprette dokumentet og ændre navn, men der startes blot op i gedit selv om der skal bruges browser eller Brasero.
Det er noget af en drillepind.
Kan sagtens oprette dokumentet og ændre navn, men der startes blot op i gedit selv om der skal bruges browser eller Brasero.
Det er noget af en drillepind.
-
- Admin
Hvorfor kopiere du ikke blot genvejen fra /usr/share/applications ?
Mht til at dine egne genveje (scripts) åbner i gedit så glemme klaus at nævne at man skal ind under filer->indstillinger->opførsel og ændre standart handlingen for eksekverbare tekstfiler.
Mht til at dine egne genveje (scripts) åbner i gedit så glemme klaus at nævne at man skal ind under filer->indstillinger->opførsel og ændre standart handlingen for eksekverbare tekstfiler.
-
- Admin
Guiden som virkede på 12.04, virker ikke på 13.10.
Edit: Det gør den så alligevel, hvis man gør som Anders siger.
PS . Jeg retter guiden.
PPS @ Anders: Det var ikke nødvendigt i 12.04
Edit: Det gør den så alligevel, hvis man gør som Anders siger.
PS . Jeg retter guiden.
PPS @ Anders: Det var ikke nødvendigt i 12.04
Med Venlig Hilsen
Klaus
Klaus
-
- Admin
Ok. En bedre måde ville måske være at kopiere en genvej fra mappen /usr/share/application og omdøbe den, vælge egenskaber for at skifte ikon og kommando. På den måde skal man ikke ændre i sikkerhedsindstillinger etc.
-
Dét kan jeg heller ikke få lov til i de fleste tilfælde.
Har forsøgt at melde det ind til det officielle 'fejlsystem'.
Det er enormt, hvad man skal kunne (og på engelsk) for at stille dem tilfredse med alt muligt mystisk info. Det virker som om der ikke er tid til fleksibilitet og forståelse for brugernes problemer. Resultat = Dét gider jeg godt nok ikke bruge tid på. Problemet er endnu mere grotesk i den nye 14.04 version.
Ser ud til de er faldet pladask for noget i Win 8, og det "smarte" APP pladder. Fint nok med start fra venstre sidesøjle, men hvorfor har de så ikke TÆNKT langt nok til at åbne for forskellige aktivitets-søjler.
Man kunne jo starte med en 5 stykker (efter behov) i top eller bund) som så åbnede for ens prioriteter.
OK mange af os er jo bare nogle tumber, der prøver at få linux til at løse vores omgang med IT. Problemerne er da heldigvis LANGT mindre end hvad man oplever med Windows.
Har forsøgt at melde det ind til det officielle 'fejlsystem'.
Det er enormt, hvad man skal kunne (og på engelsk) for at stille dem tilfredse med alt muligt mystisk info. Det virker som om der ikke er tid til fleksibilitet og forståelse for brugernes problemer. Resultat = Dét gider jeg godt nok ikke bruge tid på. Problemet er endnu mere grotesk i den nye 14.04 version.
Ser ud til de er faldet pladask for noget i Win 8, og det "smarte" APP pladder. Fint nok med start fra venstre sidesøjle, men hvorfor har de så ikke TÆNKT langt nok til at åbne for forskellige aktivitets-søjler.
Man kunne jo starte med en 5 stykker (efter behov) i top eller bund) som så åbnede for ens prioriteter.
OK mange af os er jo bare nogle tumber, der prøver at få linux til at løse vores omgang med IT. Problemerne er da heldigvis LANGT mindre end hvad man oplever med Windows.
-
- Admin
vovsen skrev:Det er enormt, hvad man skal kunne (og på engelsk) for at stille dem tilfredse med alt muligt mystisk info. Det virker som om der ikke er tid til fleksibilitet og forståelse for brugernes problemer. Resultat = Dét gider jeg godt nok ikke bruge tid på.
Der er jo nok at lave for programmørerne så hvis man kan levere problemet på en måde hvor det er til at gå i gang med at arbejde vil det være spild af deres tid selv at fejl finde eller finde på en løsning på bruger tilfælde der ikke er med i de udarbejdede specifikationer. Det er også der for at hvis man vil være med til at forme et systemet skal man være aktiv tidlig i processen, ellers bliver systemet tilpasset dem der er tilstedet frem for dem der ikke er det.
vovsen skrev:Problemet er endnu mere grotesk i den nye 14.04 version. Ser ud til de er faldet pladask for noget i Win 8, og det "smarte" APP pladder.
Jeg er ikke lige med på hvad det er du mener er ændret siden 11.04?
vovsen skrev:Fint nok med start fra venstre sidesøjle, men hvorfor har de så ikke TÆNKT langt nok til at åbne for forskellige aktivitets-søjler.
Der er sikkert en masse funktionalitet der ikke lige er så let at få til at fungere med flere kolonner, men hvis du vil have en ekstra kan du jo installere cairo-dock så får du en i bunden af skærmen.
-
@Anders:
"Jeg er ikke lige med på hvad det er du mener er ændret siden 11.04?"
Det er jeg da heller ikke Du multitasker vist lige i overkanten Anders
Nu sidder jeg med version 14.04 og er ved at blive IRRITERET over at man ikke kan efterlade ikoner med ref. til arbejdsdokumenter samt også programmer. Dit vink om ikoner i bunden virker da, men er bøvlet i praktisk brug (for mig!)
Fint man kan kalde de væsentligste hovedprogrammer med Supertasten, men .... Det er altså en HELT frisk installation jeg har udført, og den er ikke specielt hjælpsom.
Der er vist gået lidt for meget 'programmør' teknologi i showet. Det er tæt på at være lige så ringe som Windows 8.1
Heldigvis er man fri for alt for meget reklamefis med selvinstallerende programmer og andet 'snot' som W8.1 flyder over med. Det tager laaaang tid at få ryddet op efter en lille tur på nettet.
Nu sidder jeg med version 14.04 og er ved at blive IRRITERET over at man ikke kan efterlade ikoner med ref. til arbejdsdokumenter samt også programmer. Dit vink om ikoner i bunden virker da, men er bøvlet i praktisk brug (for mig!)
Fint man kan kalde de væsentligste hovedprogrammer med Supertasten, men .... Det er altså en HELT frisk installation jeg har udført, og den er ikke specielt hjælpsom.
Der er vist gået lidt for meget 'programmør' teknologi i showet. Det er tæt på at være lige så ringe som Windows 8.1
Heldigvis er man fri for alt for meget reklamefis med selvinstallerende programmer og andet 'snot' som W8.1 flyder over med. Det tager laaaang tid at få ryddet op efter en lille tur på nettet.
-
- Admin
Ikke for at ville skændes med dig, men hvis du har så specifikke krav til systemet, så er du måske ikke den rette til at beta teste nye versioner.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Klaus
-
- Admin
vovsen skrev:@Anders:
Du skriver at et et endnu mere grotesk at bruge 14.04 end tidligere udgaver, så jeg spørg blot hvad det er du mener de har ændret til det være siden sidst.
vovsen skrev:er ved at blive IRRITERET over at man ikke kan efterlade ikoner med ref. til arbejdsdokumenter samt også programmer.
Du laver genveje til dokumenter ved at trække ikonet og holde ctrl+shift nede i mens. Jeg syndes da vi har fået givet dig 3 løsninger på hvordan du rimelig let kan lave genveje til programmer.
vovsen skrev:Dit vink om ikoner i bunden virker da, men er bøvlet i praktisk brug (for mig!)
Hvad er der bøvlet ved det, hvis det er det at sætte det op så er det jo klart for du vil have noget der ikke er standard? Du bad da nettop om flere paneler så hvad er det der ikke passer dig ved et ekstra panel?
Hvis du bedre kunne lide det dengang brugerfladen var Gnome 2 og man kunne tilføje et utal af bjælker kunne du jo eventuelt blot installere Mate som er et fortsættelse af det og er med i arkivet til 14.04.
vovsen skrev:Fint man kan kalde de væsentligste hovedprogrammer med Supertasten
Det har man så kunne i alle versioner i over 2 år, så det er ikke noget nyt.
vovsen skrev:Det er altså en HELT frisk installation jeg har udført, og den er ikke specielt hjælpsom.
Vil du gerne have at systemet kender dine vaner på forhånd? Det er måske lidt meget at forvente.