GIMP 2

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Torben Sonne
IRC nickname: samarit
Geografisk sted: Præstø

GIMP 2

Indlæg af Torben Sonne »

Hr ajensbo siden du er videne om mange ting kan du måske løse et problem jeg har med GIMP i en ubuntu 13,10 version.
når jeg vil fritlægge et billede til transperant baggrund gør jeg flg. vælget billdet abner lag vælger gennemsigtighed vælger tilføj alfa-kanal vælger lassoværktøj og markerer billedudsnit jeg vil bevare. herefter trykker jeg delete og så er det jeg har markeret der bliver gennemsigtigt. og ikke baggrunden jeg har læst 117 stedet at det skulle være lige modsat men jeg magter ikke at finde stedet hvor programmet får besked på at det er det markerede der skal bevares. der sker præcis det samme hvis jeg vælger forgrundsmarkering eller et af de andre udsnitsværktøjer. jeg har forsøgt reinstalation af GIMP samt nullstillet alt hvad jeg kunne finde i indstillinger i programmet. ved du eller andre noget?
Torben Sonne

Re: GIMP

Indlæg af Torben Sonne »

hvrledes fjerner jeg gimp 100% fra min maskine . jeg har nu prøvet programmet på en anden comp. og der virker det perfekt. jeg har så prøvet at afinstalere via softvrecenter men når jeg instalerer så er mine gamle indstillinger der stadig så har jeg prøvet "sudo apt-get remove" i trerminal men den virkede heller ikke overbevisende samtidid kom der besked om at cairo heller ikke var fjernet, nu er gode dyr rådne eller hvad det hedder
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Allerførst kunne du måske logge ud og logge tilbage ind som gæst på den computer hvor problemet er. Hvis gimp virker som ønsket i gæstekontoen kan du gøre følgende:

Manuelt fjerne gimp indstillingerne fra din hjemmemappe (luk gimp først).

Kode: Vælg alt

rm -rf ~/.gimp-2.8

Således hedder mappen på min computer, men jeg har en ppa med en nyere version så du skal nok tjekke i din hjemmemappe efter skjulte filer og mapper (CTRL+H i nautilus) og se om der ikke er en mappe der hedder et eller andet i stil med .gimp
Den kan du fjerne for at fjerne dine bruger indstillinger (så behøver du slet ikke afinstallere i første omgang).

Hvis det ikke virker i gæstekontoen kan du prøve at blive hård i filten. apt-get remove afinstallerer blot. Hvis du også vil fjerne indstillinger skal du bruge

sudo apt-get purge programnavn
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

tak ! prøver det foreslåede vender tilbage ved 5 tiden
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: GIMP 2

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Har delt tråden så du har fået din egen. Undgå at "overtage" andres tråde uanset hvor meget problematikken er ens. Der er kun én der kan markere tråden som løst. Du risikere at bruge en masse energi som lige pludselig ikke tiltrækker sig opmærksomhed.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Torben Sonne skrev:Hr ajensbo siden du er videne om mange ting kan du måske løse et problem jeg har med GIMP i en ubuntu 13,10 version.
når jeg vil fritlægge et billede til transperant baggrund gør jeg flg. vælget billdet abner lag vælger gennemsigtighed vælger tilføj alfa-kanal vælger lassoværktøj og markerer billedudsnit jeg vil bevare. herefter trykker jeg delete og så er det jeg har markeret der bliver gennemsigtigt. og ikke baggrunden jeg har læst 117 stedet at det skulle være lige modsat men jeg magter ikke at finde stedet hvor programmet får besked på at det er det markerede der skal bevares. der sker præcis det samme hvis jeg vælger forgrundsmarkering eller et af de andre udsnitsværktøjer. jeg har forsøgt reinstalation af GIMP samt nullstillet alt hvad jeg kunne finde i indstillinger i programmet. ved du eller andre noget?

Nu er jeg heldigvis ikke den eneste her inde :) så der er allerede kommet noget gode svar på hvordan du kan løse eventuelle problemer med din GIMP. I øvrigt er der ikke noget "s" i mit navn.

Det lyder for mig som om du redigere billed laget og ikke alfalaget. Det er ikke nødvendigt med et alfalag (selv om det er godt hvis du seltter for meget og bagefter vil tilføje det igen). Hvis den fordig sletter den forkerte del kan du via menuen Markér->Invatér bytte om på hvad der er markeret og på den måde slette den del du ønsker frem for det du vil beholde.
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

henstilling taget til efterretning og undskyld "s" i dit navn, det var en fæl fejl.
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

lige et spørgsmål til terminalen når jeg prøver at afinstalere gimp kommer der dette spørgsmål i terminal
qtdeclarative5-ubuntu-content0.1 system-image-common system-image-dbus
ubuntu-download-manager ubuntu-keyboard-data ubuntu-mobile-icons
ubuntu-touch-sounds
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 65 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.
Efter denne handling, vil 422 MB diskplads blive frigjort.
Vil du fortsætte [J/n]?
Afbryder.
jeg svarer bare "j" til spørgsmålet om jeg vil fortsætte og så afbrydes processen alligevel. Hvad gør jeg galt
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Sikkert fordi du bruger et lille j. Du skal i situationen bare trykke på Enter.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Prøvede du om det virker hvis du logger ind som gæst på den computer hvor det normalt ikke virker?
Hvis ja:
Virker det?
Hvis ja:
Slet den skjulte gimp mappe i dit hjemmekatalog.

Sikkert fordi du bruger et lille j. Du skal i situationen bare trykke på Enter.

Ah hva'? Jeg er da ret sikker på at lille j også virker. J er bare skrevet med stort for at hvis at det er default og det der bliver valgt hvis man bare trykker enter, som du rigtignok skriver. (Lille y virker i hvert fald på engelsk udgave).
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Torben Sonne skrev:lige et spørgsmål til terminalen når jeg prøver at afinstalere gimp kommer der dette spørgsmål i terminal
ubuntu-touch-sounds
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 65 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.
Efter denne handling, vil 422 MB diskplads blive frigjort.
Vil du fortsætte [J/n]?
Afbryder.
jeg svarer bare "j" til spørgsmålet om jeg vil fortsætte og så afbrydes processen alligevel. Hvad gør jeg galt

Den er i gang med at afinstallere et ufattelig stort antal pakker som intet har med GIMP at gøre. Det kunne godt virke som om der er et eller andet galt med dit system så prøv lige at give os de sidste par linjer fra før den stopper.
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

1. besked når jeg prøver at afinstalere gimp
sudo apt-get remove gimp
[sudo] password for torben:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Pakken »gimp« er ikke installeret, så den afinstalleres ikke
Følgende pakker blev installeret automatisk, og behøves ikke længere:
cairo-dock-core cairo-dock-data cairo-dock-plug-ins-data
cairo-dock-plug-ins-integration content-hub gimp-data gimp-help-common
gimp-help-en gnome-scan-common gsettings-ubuntu-touch-schemas guile-2.0-libs
indicator-network kde-l10n-da kde-l10n-engb libamd2.2.0 libbabl-0.1-0
libcontent-hub0 libetpan15 libflac++6 libgc1c2 libgegl-0.2-0 libgfortran3
libgimp2.0 libgldi3 libgnomescan0 libgtkglext1 libgtkimageview0
libgutenprintui2-1 libid3tag0 libjavascriptcoregtk-1.0-0 liblapack3
libofono-qt1 libportsmf0 libqt5systeminfo5 libsbsms10 libsoxr0
libsystemsettings1 libtiff-tools libubuntudownloadmanager1 libumfpack5.4.0
libvamp-hostsdk3 libwebkitgtk-1.0-0 libwebkitgtk-1.0-common libwxbase2.8-0
libwxgtk2.8-0 linux-headers-3.11.0-12 linux-headers-3.11.0-12-generic
linux-image-3.11.0-12-generic linux-image-extra-3.11.0-12-generic
openjdk-7-jre-lib python3-brlapi python3-gnupg python3-louis python3-pyatspi
python3-speechd qtdeclarative5-accounts-plugin
qtdeclarative5-folderlistmodel-plugin qtdeclarative5-systeminfo-plugin
ubuntu-touch-sounds
Brug »apt-get autoremove« til at fjerne dem.
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.
torben@torben-H61M-D2H-USB3:~$
det var så her at jeg prøvede at autoremove og fik det svar jeg viste hvis jeg ellers har forstået dig ret ellers må vi prøve enn gang til
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

zob nej jeg prøvede ikke den der med hjemmemappen det rækker mine kundskaber pt ikke til
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det er ikke så svært som det måske lyder. Færdighederne som kræves er udelukkende at kunne logge ud og logge ind igen og slette en mappe fra fil-manageren (hvis du vil prøve at løse problemet).

(Du kan godt springe dette skridt over, det er blot en test).
Især det at logge ud er ret enkelt. Det kan du gøre fra ikonet øverst til højre på indikator-menuen. Hvis du klikker der, skulle der gerne være noget der hedder "log ud...". Når du har logget ud skal du vælge at logge ind som gæst, og teste om det virker her. (dette vil ikke løse dit problem, men give en indikation af om det er de indstillinger som er gemt i den mappe vi skal se på herunder, der er problemet).

(hvis du alligevel testede med skridt 1, kan du springe dette over, hvis det kikke virkede i gæste-kontoen).
Dette skridt er heller ikke videre indviklet.
Du skal slette en mappe - det er alt. Det kan gøres fra fil-manageren (nautilus), ved at markere mappen og trykke på delete på tastaturet.
Den eneste udfordring er at mappen er skjult og du derfor skal taste CTRL+H for at kunne se den. Ellers er det lige ud af landevejen. (dette vil måske løse dit problem, og næsten helt sikkert løse dit problem hvis du prøvede at logge ind som gæst og det virkede her)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Torben Sonne skrev:1. besked når jeg prøver at afinstalere gimp

Den skriver at det er fjernet

Torben Sonne skrev:det var så her at jeg prøvede at autoremove og fik det svar jeg viste hvis jeg ellers har forstået dig ret ellers må vi prøve enn gang til

Ok, det var lidt forvirrende da jeg forventede resultatet fra da du fjernede gimp og ikke fra autoremove. Det den skriver er at du har en masse rester fra programmer liggende og at de kan fjernes ved at køre:

sudo apt-get autoremove