Hej folkens
Har i lange perioder haft 3 routere / trådløse access punkter (= almindelige routere) koblet parallelt. Dette for at få en nødvendig Wi-Fi dækning i hele huset, kælder og have.
I svaret herunder forudsættes, at routerne har indbyrtes wiring (fysisk kabling). Det er ikke endnu lykkedes mig at koble 2 adskildte fysiske net sammen over et trådløst link. Men jeg ved at det kan lade sig gøre - også med gængse low-cost routere
1) Hver router sættes op forskelligt. a) Lokalt IP f.eks. 192.168.1 som skal være routeren med wan (NAT) forbindelsen. (Definitionssag)
De andre routere tildeles h.h.v. 192.168.1.2 og 192.168.1.3 osv.
Bemærk at selv om de 2 sidste ikke forbindes i WAN-porten kan routernes opsætning kaldes med http:192.168.1.2 eller 192.168.1.3
Bemærk, at kablingen SKAL terminere i en af routernes LAN porte.
Bemærk, at
WAN porten er kun må bruges i den første router (den med wan-forbindelsen)
b) Subnet mask 255.255.255.0 (definitionssag)
c) DHCP opsættes forskelligt.
Første routers range 192.168.1.50-99
Anden routers range 192.169.1.100-149
Tredie routers range 192.169.1.150-199
Default route 192.169.1.1 (peger på WAN routeren)
Derved undgår du, at DHCP konflikter, samt at en slukket router ikke ødelægger nettet. De - ikke for DHCP - reserverede IP adresser kan bruges til printere, som jeg mener altid bør opsættes med fast IP.
2) Når det hele så spiller... så aktiveres sikkerhed i den trådløse del .
Jeg har brugt for megen tid i starten hvor jeg ikke vidste om det var IP opsætningen eller Wi-Fi sikkerheden som drillede. Derfor er min erfaring, at det letteste er at holde det adskildt. ( Ligeledes er det lettest - synes jeg - hvis alle routere opsættes med samme sikkerhedsnøgle)
3) Bemærk, at nogle routere har en mulighed for at vælge anden gateway - hvis WAN svigter.Det kan de 2 ikke fra starten benyttede WAN porte bruges til. Du skal selvfølgelig have en alternativ SP. Jeg benyttede en 3G forbindelse som backup (opsat som 192.168.1.4). Jeg har ikke haft brug for den, men det var da meget lærerigt at få op og spille.
4) Den enkelte bruger PC opsættets med DHCP og Wi-FI med WPA-PSKHåber det hele kommer op og køre.
vh
poul