Sort (eller hvid) skærm

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lytje
Geografisk sted: Århus

Sort (eller hvid) skærm

Indlæg af lytje »

Jeg har et problem med installation af Ubuntu.

Det er en sprit ny windows maskine (Packard Bell - billig PC) og den har drillet rigtig meget.
Jeg kunne ikke boot'e. Efter lang tid fandt jeg ud af at det kun virker med legacy-mode. Det virker sådan set med UEFI-mode (og med secure boot slået fra), men kun til et vidst punkt. Derefter bliver skærmen sort (eller nogle gange hvid).

Efter at være kommet dertil lykkedes det mig faktisk at få installeret Ubuntu. Så jeg har nu både Ubuntu og Windows 8.1

MEN jeg kan ikke starte windows.

Bootmanageren virker kun med legacy slået fra. Og når legacy er slået fra kan jeg ikke starte Ubuntu.

Min windows virker stadig. Jeg har fået installeret Ubuntu, - men det virker som sagt ikke. Jeg kan ikke starte op.
Hvis jeg går ind i GRUB og får skrevet nomodeset (som var nødvendig med legacy-mode, - tror jeg i hvert fald) så får jeg ikke den sorte (eller hvide) skærm, men der er dog ikke rigtig vundet noget. Får i stedet går opstarten død med en hvid blinkende cursor i øverste højre hjørne, på en i øvrigt helt sort skærm.

Jeg har prøvet at boot'e up i en lidt ældre kernel (under advancerede options). Men det gav ikke mere held.

Er der nogen her der har en ide til hvad jeg gør?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort (eller hvid) skærm

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

Har du prøvet at trykke enter når du får den mærkelige skærm med UEFI?

Hvilken Ubuntu forsøger du med?
lytje

Indlæg af lytje »

Det er Ubuntu 13.04 (ubuntu-13.10-desktop-amd64)
Jeg tror jeg har prøvet at trykke enter. Jeg har prøvet lidt af hvert. Jeg prøver i aften og skriver når jeg ved det med sikkerhed.

Ctrl + Shift + F2 etc. (for at skifte mellem konsollerne) virker i hvert fald ikke.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv med 13.10 i stedet, 13.04 udløber om en uge.
lytje

Indlæg af lytje »

My bad. Det er selvfølgelig 13.10 - som jeg også skriver i parentesen. Navnet i parentesen er navnet på den ISO fil jeg har downloadet fra Ubuntu.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

lytje skrev:My bad. Det er selvfølgelig 13.10 - som jeg også skriver i parentesen. Navnet i parentesen er navnet på den ISO fil jeg har downloadet fra Ubuntu.

Har du da opgraderet?
Når lejligheden byder sig.
lytje

Indlæg af lytje »

Kurt Christensen skrev:
lytje skrev:My bad. Det er selvfølgelig 13.10 - som jeg også skriver i parentesen. Navnet i parentesen er navnet på den ISO fil jeg har downloadet fra Ubuntu.

Har du da opgraderet?

Nej. JEg har købt en sprit ny lavpris computer. Den havde præinstalleret windows 8. Jeg har opgraderet til 8.1 og har så forsøgt at lægge Linux på den. Min windows er 'helt frisk' forstået på den måde at jeg, bortset fra opdateringer, intet har installeret eller gjort endnu.

Edit: Nu forstår jeg hvad du mener. Nej det jeg har gjort er at jeg har downloadet Ubuntu iso filen og så lavet en USB med denne ISO fil (vha. et program der hedder Universal-USB-Installer-1.9.5.1). Det program kan selv hente en Ubuntu (og mange andre), og det gjorde jeg faktisk først. Men det virkede slet ikke. Jeg tror nok jeg fik en 32 bit version (ubuntu-13.10-desktop-i386). Den virkede i hvert fald ikke.
lytje

Indlæg af lytje »

Jeg har nu prøvet at genstarte maskinen (Bios står til UEFI med Secure Boot disabled). Grub lader mig vælge forskellige opstarts muligheder. Jeg vælger Ubuntu og efter nogen tid (med lidt tekst (se længere nede)) får jeg en hvid skærm. Det gør tilsyneladende ingen forskel at trykke enter, ctrl+alt+f1 gør heller ikke noget.

Jeg prøver så at genstarte maskinen men i legacy-mode. Resultatet af det er at den skriver:
error: unknown filesystem.
Enterin rescue mode...
grub rescue>

Jeg prøver så at genstarte maskinen i UEFI med Secure Boot Enabled. Jeg får en sort skærm med et blåt vindue hvor der står:
HDD0: has been blocked by the current security policy.
.

Øv

Jeg prøver igen med UEFI, Secure Boot disabled. Jeg får grub loaderen. Vælger igen Ubuntu. Den skriver: microcode: failed to load file amd-ucode/microcode_amd_fam16h.bin[et-eller-andet] samt kvm: disabled by bios. Så kommer et Ubuntu billede. Så skriver den Ubuntu 13.10 computernavn tty1. og Starting CPU interrupt balancing daemon. eller Starting crash report submission daemon og Stopping Restore Sound Card State. Og så hvid skærm.

Dette har jeg gjort 3 gange - og har fået samme resultat hver gang.

Jeg prøvet 'Advanced options for Ubuntu'/Ubuntu, med Linux 3.11.0-15-generic. Den gør nøjagtig det samme.
Jeg prøvet 'Advanced options for Ubuntu'/Ubuntu, med Linux 3.11.0-12-generic. Den gør stort set det samme, men farven bliver sort, - ikke hvid. Jeg er ikke helt sikker på at teksterne er præcis de samme, men det minder om.
Jeg prøvet 'Advanced options for Ubuntu'/Ubuntu, med Linux 3.11.0-15-generic (genoprettelsestilstand). Der kommer en ny menu - hvor jeg bl.a. kan starte op i en shell (terminal). Måske jeg kan rette noget der. Hvis jeg bare vidste hvad...
Jeg prøvet 'Advanced options for Ubuntu'/Ubuntu, med Linux 3.11.0-12-generic (genoprettelsestilstand). Igen kommer en ny menu.

Jeg prøver så at gå ind og ændre med 'e' i opstartsparametre. Her tilføjer jeg 'nomodeset' efter 'quiet' og 'splash' og trykker F10. Stort set som ovenfor, men ender også her ud med en sort skærm. Enter, ctrl+alt+F1 etc. gør stadig absolut ingenting.

Det er sådan cirka hvad jeg har.

Men de her opstartsproblemer havde jeg også da jeg skulle installere linux. Løsningen dengang var at slå UEFI fra og sætte den til legacy. Men legacy giver mig ikke noget der kan boote overhovedet:
error: unknown filesystem.
Enterin rescue mode...
grub rescue>
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

1. model nummer på din PC? Så kan vi google dine chancer for at kommei mål.
2. har du prøvet at starte op med UEFI secure boot vha. isoen brændt på en dvd? Jeg har kun fidus til usb bootimages lavet med en anden ubuntu.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
lytje

Indlæg af lytje »

ubuntuuser42 skrev:1. model nummer på din PC? Så kan vi google dine chancer for at kommei mål.
2. har du prøvet at starte op med UEFI secure boot vha. isoen brændt på en dvd? Jeg har kun fidus til usb bootimages lavet med en anden ubuntu.

PC'en er en Packard Bell EasyNote TE69KB series.
PC'en har ikke noget USB drev, - men jeg må indrømme at den er installeret fra en DVD (Momsemor lånte mig en USB DVD og en Ubuntu DVD 64 bit 13.10).

Jeg har ikke DVD og DVD-drev her, så jeg kan ikke prøve noget. Men den eneste måde jeg kunne få det til at starte op på var ved legacy-mode. End ikke UEFI uden Secure Boot virkede.

Og jeg beklager. Tror jeg skrev ovenfor at jeg installerede fra USB. Det gjorde jeg ikke. Jeg tænkte ikke lige over at det gjorde en forskel. Jeg har en USB med Ubuntu og mit _gæt_ er at den vil installere den, - hvis jeg altså vælger legacy-mode.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Rationalet lyder tyndt i denne tråd, men hvorfor ikke prøve?

https://www.linux.com/community/forums/installation/install-ubuntu-on-a-new-packard-bell-easynote

Altså at sætte 1. boot-prioritet til CD/DVD.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
lytje

Indlæg af lytje »

lytje skrev:Jeg prøver så at gå ind og ændre med 'e' i opstartsparametre. Her tilføjer jeg 'nomodeset' efter 'quiet' og 'splash' og trykker F10. Stort set som ovenfor, men ender også her ud med en sort skærm. Enter, ctrl+alt+F1 etc. gør stadig absolut ingenting.

Har jeg lige prøvet igen - og det er ikke helt rigtigt hvad jeg skriver ovenfor. Ctrl+alt+f1 giver faktisk en konsol. Ctrl+alt+f7 giver så den hvide blinkende cursor oppe i øverste venstre hjørne igen.

Klaus Rasmussen skrev:Rationalet lyder tyndt i denne tråd, men hvorfor ikke prøve?

https://www.linux.com/community/forums/installation/install-ubuntu-on-a-new-packard-bell-easynote

Altså at sætte 1. boot-prioritet til CD/DVD.

Det gør ingen forskel på mit system.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Er det fordi du har prøvet eller fordi du mener det ikke virker fordi du ikke har drev i?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det med enter var til når du prøver at starte computeren fra USB/DVD med UEFI og secure boot slået til. Det er nødvendigt at bruge 64bit når man har secure boot.
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

Hej....
Har du fået min mail :?:
Vh. Jannie