Der skal logges på efter opdatering trods auto-logon

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
m nielsen

Der skal logges på efter opdatering trods auto-logon

Indlæg af m nielsen »

Der blev installeret Ubuntu 12.04 LTS på en gammel XP-spand på arbejdet. Det kom op at køre, men da jeg så ville installere opdateringer, hvilket gik efter planen, så vil den nu have, at der logges på, selv om den er sat til automatisk logon! Det er noget med en nøglering, som ikke blev tastet ind? Den kommer ca. et halvt minut efter, at jeg ER begyndt at bruge computeren.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Der skal logges på efter opdatering trods auto-logon

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum.

Det er en sikkerhedsindstilling i Ubuntu. Når at du ikke indtaster password ved login, er nøgleringen ikke låst op. De koder som du gemmer i nøgleringen, som fx passwords i browseren og Softwarecenter (sidstnævnte er den samme som loginpassword), vil derfor ikke være tilgængelige, hvilket er årsagen til at Ubuntu beder om loginkoden.

Hvis at du ønsker at maskinen ikke har adgangskode, må du derfor manuelt indtaste password ved fx opdateringer, da Ubuntu skal bruge det for at sikre imod uønskede ændringer i systemet. Jeg kan ikke lige en metode til at omgå dette, men jeg bruger selv et meget kort password ved login, og i princippet kan man nøjes med et enkelt cifre, hvis at man ikke er bekymret for at andre bruger maskinen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Det er bare det, at FØR jeg opdaterede systemet, skulle der IKKE indtastes nogen kode. Det skal der nu, ca. et halvt minut efter at jeg er begyndt at bruge maskinen fx åbner Libre Office. Så kommer logon-dialogboksen tøffende.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Den kommer frem første gang du får brug for en af de koder der er gemt i den. Du kan undgå det ved at fjerne adgangskoden fra nøgleringen, men så vil de koder den gemmer ikke være krypteret og andre der får adgang til maskinen vil kunne aflæse koderne.

Er det koden til Wifi kan du også eventuelt ændre opsætningen så alle brugere på computeren har adgang til Wifi, så gemmes koden nemmelig ikke i nøgleringen.

Hvis ikke du har set nøgle ringen før opgraderingen er det enten fordi du ikke har haft brug for de koder der bliver gemt i den eller pga. du har fået ændret den så den nu kryptere koderne.
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Der står ikke noget om til hvad, koden skal bruges - blot noget lignende, at "Nøgleringen blev ikke indtastet på denne PC", eller sådan noget i den stil.

Hvordan fjernes den? Det skulle helst køre lige så gnidningsfrit som på XP. Det kan accepteres, at der skal tastes kode ind ved installation af programmer og opdateringer hertil, men i det daglige skal det bare virke som FØR, jeg installerede opdateringer: Autologin, og så bare i gang med at bruge den.

Det er sådan, at alle skal kunne bruge de maskiner, vi har, fx til diverse samlevejledninger, som bruges i produktionen, regneark til årsopgørelser, og lidt skriveri til en Værkstedsavis, og sende mail. Der er ikke som sådan noget hemmeligt på maskinerne.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Åben nøgleringen (programmet) og fjern alle nøgler der fra.
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Takker! Jeg vil lade det gå videre til ham, som installerede Ubuntu, og så vende tilbage med melding om det lykkedes...
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Den eneste nøglering, som er der, er den som tilhører Ubuntu One. Det kan da ikke passe, at det er den, der driller?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis den har filer der skal synkorniseres skal den jo bruge nøglen, så det giver ganske god mening.
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Ved bare ikke helt alligevel, fordi da jeg tændte den, bad den ikke om nøglering. Det var først da jeg havde hentet og installeret ca. 200 opdateringer, at den pludselig ville have det nøgleringsskidt...
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

m nielsen skrev:Ved bare ikke helt alligevel, fordi da jeg tændte den, bad den ikke om nøglering. Det var først da jeg havde hentet og installeret ca. 200 opdateringer, at den pludselig ville have det nøgleringsskidt...

Har du auto-login eller uden logind-kodeord? det er noget rod og giver kun besvær.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

m nielsen skrev:Ved bare ikke helt alligevel, fordi da jeg tændte den, bad den ikke om nøglering. Det var først da jeg havde hentet og installeret ca. 200 opdateringer, at den pludselig ville have det nøgleringsskidt...

Den spørg først efter koden når den når brug for en af nøglerne. Det er sikkert når den er færdig med at scanne efter filændringer eller et periodisk interval.
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Kurt Christensen skrev:

Har du auto-login eller uden logind-kodeord? det er noget rod og giver kun besvær.

Den er sat til Auto-login.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tror ikke det var et spørgsmål, men mere en kommentar
m nielsen

Indlæg af m nielsen »

Problemet blev ikke løst - tråden må gerne slettes - bare væk fra harddiskens spejlblanke overflade med den! Eller kan jeg selv gøre det, eller er det kun egne indlæg, jeg i så fald sletter??