Græsk Polytonisk keyboard

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lundbech

Græsk Polytonisk keyboard

Indlæg af lundbech »

Jeg her netop installeret Ubuntu 7.10 (skiftet fra XP) og har brug for det græske polytoniske (old græske) keyboard layout. Problemet er at de fleste af accenterne virker ikke (der er seks som kan kombineres med flere over hver vokal - så der er mange muligheder! ;-)

Hvis min locale er en_US.UTF-8 skulle det så vidt jeg har forstået være indholdet af
/usr/share/X11/locale/en_US.UTF-8/Compose
som er det der ligger til grund for de tegn jeg skal bruge. Det hele ser ud til at være der, men jeg har forsøgt at ændre i filen for at se hvordan skidtet virker, men det giver ingen resultater.

Har søgt lidt, men de problemer andre har haft med tidligere versioner af Ubuntu, nemlig med Psili/Dasia (spiritus asper/lenis) er ikke er dem jeg har. Jeg kan skrive de to, men ikke resten (tilde, subscript iota, grave and acute).

Hvad gør jeg?
lundbech

Re: Græsk Polytonisk keyboard

Indlæg af lundbech »

Hvilken betydning har den keyboard model der er installeret under "System -> Preferences -> Keyboard -> Layout"? Jeg kan ikke finde noget der tilnærmelsesvis matcher tastaturet på min Amilo laptop.

Jeg kører med en Generic 102-key model, men eftersom de danske specialtegn fungerer glimrende, går jeg ud fra at det ikke er det der er problemet.

Jeg har i øvrigt prøvet at skifte sprog til moderne græsk under "System -> Administration -> Language Support", men udover at det var en ret speciel oplevelse og at det gjorde det noget svært at finde det rigtige menupunkt til at vende til dansk, gjorde det ikke nogen forskel mht det græske polytoniske tastatur.

Hjælp ønskes (desperat) - ellers må jeg jo kigge på SuSE, Red Hat eller WinXP ;)

/phl
Senest rettet af lundbech 25. okt 2007, 12:41, rettet i alt 3 gange.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Under System>Indstillinger>Tastatur>Layoutvalg har du en hel stribe af ekstra indstillinger du kan surfe igennem. Her kan du markere hvilke ekstra tilføjelser du vil bruge til det valgte layout ved at sætte flueben i et hav af tilvalg. Håber det kan løse problemet for dig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
lundbech

Indlæg af lundbech »

[quote="Jimmyfj"]Under System>Indstillinger>Tastatur>Layoutvalg har du en hel stribe af ekstra indstillinger du kan surfe igennem. Her kan du markere hvilke ekstra tilføjelser du vil bruge til det valgte layout ved at sætte flueben i et hav af tilvalg. Håber det kan løse problemet for dig.[/quote]

Tak for dit svar. Desværre tror jeg at problemet er noget mere grundlæggende. Enten er der noget der ikke fungerer i Ubuntu 7.10 (det gjorde det heller ikke - har jeg fundet ud af - i den foregåennde version) eller også er der et eller andet med tastaturet på min PC der er ikke standard. Men: Hvis de danske specialtaster virker, burde det vel ikke være problemet, vel?

Faktisk er det slet ikke svært:
http://users.ox.ac.uk/~tayl0010/letters ... etpos2.htm

Men det er ligesom ikke en holdbar løsning i længden, vel?

/phl
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Jeg har lige kigget under min System>Indstillinger>Layout. Her kan jeg, når jeg vælger Tilføj gå ind og vælge græsk, og i en drop-box lige under dette valg kan jeg stille den til polytoniske taster. Jeg ved ikke om det virker, er ikke så stiv ud i det græske. Men funktionen er i 7.10
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
lundbech

Indlæg af lundbech »

[quote="Jimmyfj"]Jeg har lige kigget under min System>Indstillinger>Layout. Her kan jeg, når jeg vælger Tilføj gå ind og vælge græsk, og i en drop-box lige under dette valg kan jeg stille den til polytoniske taster. Jeg ved ikke om det virker, er ikke så stiv ud i det græske. Men funktionen er i 7.10[/quote]

Ja, det ved jeg. Jeg har den installeret foruden den danske: det virker bare ikke. Dvs bogstaverne virker fint, men af accenterne virker kun få og ikke specielt godt. Det er det der er problemet.

/phl
lundbech

Indlæg af lundbech »

Ok, det var ikke det store jeg fik ud af det, så jeg prøver lige et spørgsmål:

Er der en eller anden der giver at prøve at installere græsk sprog og græsk polytonisk tastaturlayout på sin pc og se om han kan lave nogen af disse her:

ὰ ά ἁ ἀ ᾳ ᾶ ἅ ἄ ἃ ἂ ἇ ἆ ᾀ ᾆ

... accenterne skulle gerne sidde på og omkring de danske specialtegn.

Jeg vil meget gerne vide om det er et lokalt problem (dvs at min pc er built for windows! ;-) eller om Ubuntu 7.10 er endnu mere fucked up på dette område end forgængeren.

Jeg har prøvet alt hvad jeg kunne google mig til og det er meget og er desperat nok til at vende tilbage til XP (jeg er sgu ellers blevet ret forelsket i ubuntu gennem de sidste par dage, men jeg har også en uddannelse at passe.)

/phl
xpas2r
IRC nickname: xpas2r

Indlæg af xpas2r »

Hvis du vælger 'græsk polytonisk keybord / tastatur', kan du få de ønskede accent-tegn, inkl spiritus-tegn og iota subscribtum på følgende måde (under forudsætning af dansk tastatur-layout, primært (dvs æ,ø,å etc.)):
æ + vokal = acut m/ vokal
ø + vokal = grave m/vokal
å + vokal = circumflex m/vokal
'trema' + vokal = iotasubscriptum m/vokal
SHIFT + VENSTRE ALT + æ + vokal = spiritus lenis m/vokal
SHIFT + VENSTRE ALT + ø + vokal = spiritus asper m/vokal
sammensatte tegn fåes efter følgende opskrift:
ALTID begynd med (iota subscriptum og) accent og først DEREFTER det ønskede spiritus tegn:
ά ὰ ᾶ ᾳ ἀ ἁ ᾄ ᾃ
---dvs indtastningsrækkefølgen følger IKKE den umiddelbare notationsrækkefølge!
mvh
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Pssst du svarer på en over 6 år gammel tråd ;)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
xpas2r
IRC nickname: xpas2r

Indlæg af xpas2r »

Tja; det er rigtig, men er problemstillingen besvaret et andet sted, lader jeg meget gerne belære.

Problemstillingen er endda dén, at 'polytonisk græsk tastaturvalg' ikke fungerer sammen med Open Office / Libre Office, men i mange (alle???) andre applicationer, fx TeXWorks, hvor jeg selv havde brug for det og savnede den hjælp, som det opr spørgsmål efterlyste.

mvh