Hjæælp – hvad er der galt med min PC?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
jonasbh

Hjæælp – hvad er der galt med min PC?

Indlæg af jonasbh »

Får nogle måneder siden skiftede jeg fra Windows til Linux (Ubuntu). Det skete da jeg købte en Zepto Znote 3215W, og installerede Ubuntu. Linux er genialt, men noget er galt.

Flere programmer lukker spontant ned, når jeg prøver at åbne dem. Det gælder bl.a. Firefox, OpenOffice, Skype, Liferea og terminal. Det sker ikke hver gang, men det sker oftest, når jeg er på batteri, eller lige er skiftet fra batteri til ledningsnettet. Efter et antal genstarter kan jeg få det til at virke igen.
Jeg er nu på min fjerde vellykkede Ubuntu installation (både 7.04 og 7.10) og har også installeret Fedora 8. Ofte får jeg denne fejlmeddelelse i terminal: Segmentation fault (core dumped)

Jeg har både oplevet problemet, når jeg kører en ren installation og når jeg installerer Java, Flash og add-ons til Firefox. Jeg har lavet både HDD test og RAM test

Da andre ikke oplever de samme problemer med 3215W, tænker jeg at der må være en hardwarefejl. Zepto's support er ikke til meget hjælp. Kan I hjælpe??? Er det HDD, RAM eller noget med strømforsyningen?
Jeg ville gerne kunne skrive en mulig årsag inden jeg sender min Znote til Zepto's mindre Linux-kyndige support.

Mh. Jonas
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Re: Hjæælp – hvad er der galt med min PC?

Indlæg af Wikzo »

Kan desværre ikke hjælpe, men går lige lidt bort fra emnet: Overvejer nemlig selv at købe en ZNote 3215W og installere Ubuntu. Udover dine uheldige problemer, hvordan er computeren så? Nogle minusser, jeg skal tage mig agt for?

Håber én herinde kan hjælpe dig :)
Billede
jonasbh

Indlæg af jonasbh »

Hej Wikzo!

Jeg er glad for min Znote 3215W. Jeg har dog opgraderet den en del, så den kan ikke sammenlignes med en normal 3215W i ydelse.

Plus er jo prisen. Minus er det lidt touchpadknapperne - TOTALT PLASTIK og larmer når man bruger dem.

Hvis du køber den skal du bruge et script til lyden fra dette link - Genial svensker har lavet det!!

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... amily.html

Mh. Jonas
tagejaxy

Indlæg af tagejaxy »

Ubuntu er en krydsning mellem et finsk og afrikansk styresystem, hvad havde du egentlig regnet med ?
Senest rettet af tagejaxy 26. feb 2008, 22:39, rettet i alt 1 gang.
Don S
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Indlæg af Don S »

tagejaxy skrev:
jonasbh skrev:Får nogle måneder siden skiftede jeg fra Windows til Linux (Ubuntu). Det skete da jeg købte en Zepto Znote 3215W, og installerede Ubuntu. Linux er genialt, men noget er galt.

Flere programmer lukker spontant ned, når jeg prøver at åbne dem. Det gælder bl.a. Firefox, OpenOffice, Skype, Liferea og terminal. Det sker ikke hver gang, men det sker oftest, når jeg er på batteri, eller lige er skiftet fra batteri til ledningsnettet. Efter et antal genstarter kan jeg få det til at virke igen.
Jeg er nu på min fjerde vellykkede Ubuntu installation (både 7.04 og 7.10) og har også installeret Fedora 8. Ofte får jeg denne fejlmeddelelse i terminal: Segmentation fault (core dumped)

Jeg har både oplevet problemet, når jeg kører en ren installation og når jeg installerer Java, Flash og add-ons til Firefox. Jeg har lavet både HDD test og RAM test

Da andre ikke oplever de samme problemer med 3215W, tænker jeg at der må være en hardwarefejl. Zepto's support er ikke til meget hjælp. Kan I hjælpe??? Er det HDD, RAM eller noget med strømforsyningen?
Jeg ville gerne kunne skrive en mulig årsag inden jeg sender min Znote til Zepto's mindre Linux-kyndige support.

Mh. Jonas

Ubuntu er en krydsning mellem et finsk og afrikansk styresystem, det kan da kun gå galt

Det er fint nok, at Ubuntu ikke er noget for dig. Men jeg går da heller ikke rundt og slår folk i hovedet, fordi de hellere vil have en dunjakke, end en tynd sweatshirt, når det er koldt udenfor.

Windows er støbt beton. Det er hårdt og kan ikke ændres.
Linux er en sandkasse. Kan formes præcis som man vil have det.

Nogle mennesker har bare aldrig lært at lege med sand, eller synes ikke, at det er interessant. Det kan jeg respektere, så må du vel også kunne respektere, at der er nogen der godt vil hygge sig med det.
Billede

Billede Billede
tagejaxy

Indlæg af tagejaxy »

Det er sjovt at drille, særligt dem der tager til af det

Denne besked er redigeret af administrationen, som gør opmærksom på at denne bruger ikke er ude på at lave andet end ballade, og opfordrer til ikke at svare på det. I Brugerkontrolpanel øverst til højre er der en liste over ignorerede brugere som denne kan tilføjes til, hvis man ikke ønsker at læse disse indlæg.
Senest rettet af tagejaxy 26. feb 2008, 22:40, rettet i alt 1 gang.
jonasbh

Indlæg af jonasbh »

I hygger jer!!

Jeg er kommet lidt videre. Jeg er blevet henvist til en memtest86+ og har kørt den. Den gav tilsyneladende besked om problemer. Jeg forstår dog ikke helt resultatet:

Test 3: 2025
Test 6: 25440
De andre test var blanke eller med værdien 0

Betyder det at der er fejl i mine RAM eller... og skal PC'en til reparation?

Mh. Jonas
jonasbh

Indlæg af jonasbh »

Hej igen

Godt og dårligt nyt for mig. Ringede til Zepto support og de anbefalede at jeg testede hver RAM-blok for sig. Det var en go' idé, da kun den ene havde fejl.

Når jeg starter Ubuntu med kun den raske RAM-blok (på batteri) lukker mine programmer stadig spontant :-( RAM problemer er altså ikke mit eneste problem. Senest fik jeg denne fejlmeddelelse:

(gecko:5861): GLib-WARNING **: Timeout source dispatched without callback

You must call g_source_set_callback().

*** glibc detected *** /usr/lib/firefox/firefox-bin: free(): invalid pointer: 0x0a76ef18 ***

Segmentation fault (core dumped)

Siger det nogen noget??

Mh. Jonas
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Der er et eller andet rav-ruskende galt i hvert fald.. Hvis jeg ikke selv vidste hvor ubehageligt det var at være uden computer, ville jeg råde dig til at få Zepto til at se på den - nu skriver de også selv at det skulle være relativt kompitabelt med Linux, så må de også tage lidt ansvar..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

jeg ville prøve først at installere om. det tager en time og hvis det viser sig at det hjælper så kan du jo nøjes med at få en ny ramkreds tilsendt.

Hvis det ikke virker - så har du kun spildt en time.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
tagejaxy

Indlæg af tagejaxy »

Hvad er det lige Finland har bidraget med kulturelt, udover saunaer?

Denne besked er redigeret af administrationen, som gør opmærksom på at denne bruger ikke er ude på at lave andet end ballade, og opfordrer til ikke at svare på det. I Brugerkontrolpanel øverst til højre er der en liste over ignorerede brugere som denne kan tilføjes til, hvis man ikke ønsker at læse disse indlæg.
jonasbh

Indlæg af jonasbh »

Jeg er på min fjerde installation af Ubuntu (en gang med hjælpe fra linux eksperter) og har også prøvet Fedora. Samme fejl alle gangene.

Jeg har opgivet. I morgen sender jeg den til Zepto.

Jeg tror, jeg har fået en mandagsudgave af 3215W

Kh. Jonas
gasolin
Geografisk sted: Ny assens kommune

Indlæg af gasolin »

Har du prøvet at teste cden eller dvden (hvad det nu er) for fejl eller om md5sum er rigtig, for hvis der er fejl på din cd eller dvd, er fejlen der hver gang du geninstallere (bruger) ubuntu, hvis der er fejl på det du putter i drevet så prøv at brænde ved lav hastighed eller find isoen et andet sted !
jonasbh

Indlæg af jonasbh »

Hej gasolin

Ubuntu er installeret fra tre forskellige disks - alle md5 testet. Fedora er også testet.

Zepto har repereret en RAM fejl og forhåbentligt kommer den frisk retur snart.

Kh. Jonas