Hej Forum.
Jeg har et lille problem med at kunne se, hvad der ligger på diverse DVD skiver, da drevet ikke monteres automatisk, når der ilægges skiver. Jeg kan således heller ikke slette RW skiver. Irriterende !
Drevet virker, da f.eks. installations DVDen godt kan ses.
Spørgsmåler er således:
Hvilken kommando skal stoppes i Terminalvinduet for at jeg har fat i DVD-drevet ?
Hvordan åbnes DVD ?
-
- IRC nickname: vovsen
- Geografisk sted: GENTOFTE
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Hvordan åbnes DVD ?
Hvad siger følgende kommando når du har indsat en af de dvd'er der ikke virker :
Kode: Vælg alt
ls /dev
-
Der er en hel del mere, men er dette ikke det væsentlige ?
x
x
cdrom net sdc tty29 tty62 ttyS9
cdrw network_latency sdd tty3 tty63 ubuntu-vg
x
x
x
dvd ptmx sr0 tty38 ttyS12 vcs5
dvdrw pts stderr tty39 ttyS13 vcs6
x
x
Den pågældende DVD er en med en videofilm hvor DVD-enheden ikke vises.
Lægger jeg f.eks. en datadisk i med Windows 7, så kommer enheden frem som ønsket.
cdrom loop6 ram7 tty12 tty40 ttyS1 ubuntu-vg
cdrw loop7 ram8 tty13 tty41 ttyS10 uinput
dvd nvidia0 sda5 tty21 tty5 ttyS19 vcs6
dvdrw nvidiactl sdb tty22 tty50 ttyS2 vcs7
(Hvor lander filen, hvis jeg benytter "Upload af vedhæftede filer" hvis sti jeg så kan indsætte imellem
eller måske [img]xxx[/img] ? )
x
x
cdrom net sdc tty29 tty62 ttyS9
cdrw network_latency sdd tty3 tty63 ubuntu-vg
x
x
x
dvd ptmx sr0 tty38 ttyS12 vcs5
dvdrw pts stderr tty39 ttyS13 vcs6
x
x
Den pågældende DVD er en med en videofilm hvor DVD-enheden ikke vises.
Lægger jeg f.eks. en datadisk i med Windows 7, så kommer enheden frem som ønsket.
cdrom loop6 ram7 tty12 tty40 ttyS1 ubuntu-vg
cdrw loop7 ram8 tty13 tty41 ttyS10 uinput
dvd nvidia0 sda5 tty21 tty5 ttyS19 vcs6
dvdrw nvidiactl sdb tty22 tty50 ttyS2 vcs7
(Hvor lander filen, hvis jeg benytter "Upload af vedhæftede filer" hvis sti jeg så kan indsætte imellem
xxx
eller måske [img]xxx[/img] ? )
-
- Admin
Når du oploader billeder kan du bare trykke på indæst inline
-
- Geografisk sted: Nordsjælland
-
- Admin
utopia's kommando er hvad der er nødvendigt for at kunne afspille krypteret DVD'er, jeg mener dog de også burde mounte uden.
For at mounte dit DVD drev kan du prøve følgende kommando:
Bagefter skal du navigere til /mnt hvor du så burde kunne se indholdet.
For at mounte dit DVD drev kan du prøve følgende kommando:
sudo mount -o ro /dev/cdrom /mnt
Bagefter skal du navigere til /mnt hvor du så burde kunne se indholdet.
-
@utopia
Dét sker der intet ved ?
@Anders
Den bliver bare hængende i terminalvinduet med en blank linie - og det kan jeg ikke afslutte.
Det er mystisk, da en datadisk vises fint nok, og man kan vælge at se indholdet. Sætter jeg videodisken i, snurrer drevet fint i nogen tid, hvorefter intet sker.
Lige nu efter de forskellige kommandoer snurrer drevet konstant rundt og der sker NADA. Jeg kan heller ikke åbne skuffen.
Skal nok lige nævne, at det foregår på min maskine med 13.04 versionen, der kører på en Medion mediemaskine..
Dét sker der intet ved ?
@Anders
Den bliver bare hængende i terminalvinduet med en blank linie - og det kan jeg ikke afslutte.
Det er mystisk, da en datadisk vises fint nok, og man kan vælge at se indholdet. Sætter jeg videodisken i, snurrer drevet fint i nogen tid, hvorefter intet sker.
Lige nu efter de forskellige kommandoer snurrer drevet konstant rundt og der sker NADA. Jeg kan heller ikke åbne skuffen.
Skal nok lige nævne, at det foregår på min maskine med 13.04 versionen, der kører på en Medion mediemaskine..
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Prøv at installere VLC, det afklarer meget omkring DVD'er.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
- Admin
Videodisk er teknisk set også en datadisk, der ligger blot nogle video filer i et bestemt format så det undre mig hvis det er alle videodiske der ikke virke og alle datadiske virker.
Det betyder også at du skal kunde tilgå filerne på videodisken inden det ville være muligt for dig at bruge dvs. video afspiller til at vise videoen.
Det betyder også at du skal kunde tilgå filerne på videodisken inden det ville være muligt for dig at bruge dvs. video afspiller til at vise videoen.
-
Ja det er så også dét der undrer her. Hvis nu blot drevet vistes på listen, kunne jeg trigge det og se indholdet, men ....
VLC er allerede standardprogrammet til visning af Videoer.
Jeg har en ældre 'købt dvd' hvor drevet vises fint. At jeg så ikke kan få åbnet vob-filerne er en anden hjistorie. Jeg kan da i det mindste se der er noget, og får en fejlmeddelelse.
VLC er allerede standardprogrammet til visning af Videoer.
Jeg har en ældre 'købt dvd' hvor drevet vises fint. At jeg så ikke kan få åbnet vob-filerne er en anden hjistorie. Jeg kan da i det mindste se der er noget, og får en fejlmeddelelse.
-
- Admin
Brænde skiver er svære at læse end trykte så det kan jo også bare være dit drev der er ved at give op
-
Hmm ! Takker for input. Det er ved at sive ind, at det HD-optager drev jeg har brændt filmene på laver et specielt format, som Ubuntu altså ikke lige er tunet til at kunne læse noget som helst fra. Det undrer mig en lille smule, men OK.
Jeg kan se filmene helt fint på maskinen, hvor de blev brændt, så måske er der tale om en form for kopibeskyttelse = du må godt se filmen, men kun på maskinen, hvor den blev optaget.
Der er ikke noget under opsejling med drevet endnu, da det virker fint med data. (det er næsten ikke brugt)
Der kan være nogle problemer med at vide hvad der sker med en RW skive, men dér er XFBURN fabelagtigt, da der er en direkte mulighed for at slette en disk.
Jeg kan se filmene helt fint på maskinen, hvor de blev brændt, så måske er der tale om en form for kopibeskyttelse = du må godt se filmen, men kun på maskinen, hvor den blev optaget.
Der er ikke noget under opsejling med drevet endnu, da det virker fint med data. (det er næsten ikke brugt)
Der kan være nogle problemer med at vide hvad der sker med en RW skive, men dér er XFBURN fabelagtigt, da der er en direkte mulighed for at slette en disk.