John Doe skrev:Det man dog skal være opmærksom på mht dette er, at man skal vælge en IP der ikke kommer "først" i rækken af mulige IP numre, for eksempel er det en dårlig ide at vælge 192.168.0.20 hvis dit IP range går fra 20 og opefter. For routeren tildeler den første registrerede enhed på netværket det laveste nummer . Så er det bedre at tage et højt nummer, så det ikke konflikter med routerens tildeling til de andre enheder på netværket.
Hvis du har tildelt den som en fast IP-adresse, er der vel ikke andre, der kan få det automatisk tildelt? Jeg har haft min Brother tildelt 192.168.2.101 og selv om jeg har fået en anden printer, anvendes adressen ikke. Min startadresse er 192.168.2.100.
John Doe skrev:Det man dog skal være opmærksom på mht dette er, at man skal vælge en IP der ikke kommer "først" i rækken af mulige IP numre, for eksempel er det en dårlig ide at vælge 192.168.0.20 hvis dit IP range går fra 20 og opefter. For routeren tildeler den første registrerede enhed på netværket det laveste nummer . Så er det bedre at tage et højt nummer, så det ikke konflikter med routerens tildeling til de andre enheder på netværket.
Hvis du har tildelt den som en fast IP-adresse, er der vel ikke andre, der kan få det automatisk tildelt? Jeg har haft min Brother tildelt 192.168.2.101 og selv om jeg har fået en anden printer, anvendes adressen ikke. Min startadresse er 192.168.2.100.
Er det fra printeren eller fra routeren du har defineret ip? Hvis det er fra printeren, hvad sker der så hvis du slukker printeren og tilføjer en ny enhed til netværket, evt efter du har genstartet netværket?
Er det fra printeren eller fra routeren du har defineret ip? Hvis det er fra printeren, hvad sker der så hvis du slukker printeren og tilføjer en ny enhed til netværket, evt efter du har genstartet netværket?
IP-adressen er defineret fra Routeren (dog kan det godt være at den blev tildelt ved opsætning i sin tid og jeg efterfølgende har ændret den unde DCHP-klienttabel, fra automatiksk til fast). Siden har den fungeret og selv efter printeren er fjernet er pladsen ikke brugt til nye enheder.
Jeg har set ekempler på enheder der løbende kobler til og fra og routeren vælger at tildele næste ip frem for første ledige, på den måde fik den inden for en uges tid hade den været igennem alle 128 ip'er. Så det er helt klart bedst at sætte ip'en som reserveret i routeren.
Du behøver vist ikke tænke på mac adress, men bare vælge den faste ip-adresse du vil have. Derefter skal du slukke printeren og tænde den igen, for at den kan fange den nye.
Stra skrev:Mit bud ang w7: det gør den ikke, hvis du har ændret IP-adressen på printeren vil du nok skulle ind og ændre adressen i printeropsætningen på w7.
Muligt du får ret. Vista (bras) virkede ikke. Jeg geninstallerede mflpro og det virkede atter. W8 (undskyld ) virkede uændret. W7 (konens arbejds-laptop) får jeg ikke mulighed for at afprøve før i weekenden..
Det er sgu glædeligt at trods 3 x Windows, bruges Ubuntu langt over 90% af tiden
Så fik jeg omsider testes konens arbejds-pc med win7. Efter tildeling af fast IP adresse i Ubuntu 13.10 virker printer i w7 uden yderligere indstilling.