Cool. Du har afprøvet det i praksis?
De gange jeg har lavet forsøg på lignende har jeg typisk måtte resette ting under udev, når jeg flyttede installationen.
Ubuntu LiveCD/USB
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Re: Ubuntu LiveCD/USB
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
AJenbo-> Så du siger at hvis jeg nu lavede en cd med Ubuntu, smed den i min maskine. Samtidig med dette satte jeg min USB dongle i.
Så når jeg blev promptet for installationen, kunne jeg pege på min USB dongle og køre installationen igennem. Når alt var kørt op og alle mine instillinger stod som de skulle, kunne jeg med noget hjælp, få lavet /Home og andre ting om, til at ligge sig i RAM, samtidig med at jeg slog Read-Only til på min USB dongle.
Når jeg så fandt ud af at der skulle opdateres programmer på min installation, kunne jeg slå Read-Only fra på min USB dongle, gennemføre de installationer der skal til og lukke ned igen. Så kunne jeg slå Read-Only til og køre videre som intet var sket.
Som ubuntuuser42 er inde på, er noget af "glæden" ved liveCD/USB at der kommer nogle generiske driver på, som gør at jeg kan benytte den på flere systemer, uden at skal tænke på om jeg nu har de rigtige drivere med. Vil det stadigvæk være muligt med sådan en "semi" installeret USB udgave?
Så når jeg blev promptet for installationen, kunne jeg pege på min USB dongle og køre installationen igennem. Når alt var kørt op og alle mine instillinger stod som de skulle, kunne jeg med noget hjælp, få lavet /Home og andre ting om, til at ligge sig i RAM, samtidig med at jeg slog Read-Only til på min USB dongle.
Når jeg så fandt ud af at der skulle opdateres programmer på min installation, kunne jeg slå Read-Only fra på min USB dongle, gennemføre de installationer der skal til og lukke ned igen. Så kunne jeg slå Read-Only til og køre videre som intet var sket.
Som ubuntuuser42 er inde på, er noget af "glæden" ved liveCD/USB at der kommer nogle generiske driver på, som gør at jeg kan benytte den på flere systemer, uden at skal tænke på om jeg nu har de rigtige drivere med. Vil det stadigvæk være muligt med sådan en "semi" installeret USB udgave?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
ubuntuuser42 skrev:Cool. Du har afprøvet det i praksis?
De gange jeg har lavet forsøg på lignende har jeg typisk måtte resette ting under udev, når jeg flyttede installationen.
Jo, har gjort det nogle gange. Jeg mener også der er andre her på forummet der bruger det jævnligt.
Splaxi skrev:AJenbo-> Så du siger at hvis jeg nu lavede en cd med Ubuntu, smed den i min maskine. Samtidig med dette satte jeg min USB dongle i.
Ja, det er ideen. Du skal dog være lidt forsigtig når du installere så du ikke får overskrevet bootloader på din harddisk. Den sikre metode er at fjerne kablet fra harddisken under installationen.
-
- Forfatter
En anden ting der kun er på LiveCD/USB er kørsel fra RAM dvs. F6 + bootoption toram. Det giver en superhurtig maskine der er installeret i ram indtil man slukker
-
- Admin
Ja det er også lidt en fordel ved indlæsningen at data er komprimeret, men mon ikke det kunne gøres endnu bedre hvis man satte filsystemet op som btfs med lzo komprimering.
Det må vel egentlig kunne lade sig gøre at gøre det samme tom toram på et kerne parameter eller liggende ved en normal install?
Det må vel egentlig kunne lade sig gøre at gøre det samme tom toram på et kerne parameter eller liggende ved en normal install?
-
- Forfatter
Boot 'toram' er en del af initramdisken (initrd.gz) på livcd'en, se https://wiki.ubuntu.com/BootToRAM.
Man kan nok på lignende vis lave en initrd.gz som kopierer over i ram fra en USB install. Jeg har flere gange eksperimenteret med ramdisk som overlay på en installation vha. unionfs,- virker fint.
Man kan nok på lignende vis lave en initrd.gz som kopierer over i ram fra en USB install. Jeg har flere gange eksperimenteret med ramdisk som overlay på en installation vha. unionfs,- virker fint.
-
- Admin
Overvejede også unionfs ville være et bedre valg ind at flytte /home til ram, men det er ikke noget jeg rigtig har erfaring med.