Kode: Vælg alt
sudo apt-get install kubuntu-desktop kde-l10n-da
Man kan skifte frem og tilbage mellem Unity/KDE og de andre desktop miljøer, når man logger ind.
Da jeg startede på Linux desktoppen var RedHat med KDE, og senere Knoppix med KDE, dét der bare var stabilt og nemmest for brugeren, som Ubuntu/Gnome/Unity er det idag. Kubuntu har siden været gæst på min PC mange gange, men kortvarigt fordi jeg ikke kunne finde mig i fejl, ressourceforbrug og design. Jeg har samtidig været Ubuntu tilhænger mest pga. filosofien, så jeg er ikke blevet fristet ret meget af eksempelvis Mint og Suse, som har omfavnet KDE og givet det mere plads end Ubuntu har gjort.
Nu med ubuntu 13.04 og 13.10 har jeg så igen fået smag for KDE, nu i version 4.10/11. Det er meget stabilt på 3. uge og særdeles lækkert og nemt at finde ud af.
Sådan noget som Screenlets (integrationer i skrivebordet) i gnome-miljøet er meget bedre lavet i KDE's Plasma widgets, og har man en nogenlunde hurtig maskine med +2GB RAM er KDE's effekter i mine øjne flottere end dem i standard Unity.
Man kan heldigvis søge på kommandoer som i Unity,- det er man blevet vant til. Og man kan vende taskbaren om til lodret uden det ligner l*** . Ellers ligner det i mine øjne Windows 8 med MAC effekter.