13.10 kører i ring

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Normann Louis Olsen
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

13.10 kører i ring

Indlæg af Normann Louis Olsen »

Jeg har netop opgraderet til 13.10 og jeg nåede at orientere mig noget i de nye spændende muligheder, inden jeg lukkede systemet ned, gik i seng og glædede mig til at åbne næste dag.
Men det kan jeg ikke. Log-in skærmen ser helt normal ud, men når jeg taster min adgangskode ind bliver jeg efter kort tid sendt tilbage til log-inskærmen igen, hvor jeg så kan begynde forfra. Taster jeg en forkert adgangskode får jeg det at vide: du har tastet forkert adgangskode, prøv venligst igen.
Så jeg skriver nu som gæst på min egen computer.
Jeg har prøvet via CTRL ALT F1 at få en shell-promt login, men der bliver min adgangskode ikke accepteret.

Hvad kan jeg gøre for at komme på banen igen?

(min desperation bliver ikke mindre af, at ingen af de tre mus jeg har forsøgt mig med virker pålidelig, curseren forsvinder fx af og til, når jeg skal logge på i dette forum).

Venlig hilsen
Louis
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: 13.10 kører i ring

Indlæg af zob »

Der ligger et par svar her som måske kan løse dit problem:
http://askubuntu.com/questions/130387/stuck-at-login-screen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Start med at fjern filen .Xauthority (det er en skjult fil) fra din hjemme mappe. Hvis ikke du kan få adgang vi terminalen så brug en live-disk.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Som Anders siger, så kan du prøve at genstarte maskinen på en Live-Cd. Her er en Ubuntu-specificeret udgave af slagsen:

http://ubuntu-rescue-remix.org/node/16

Du kan finde flere af den slags værktøjer via denne google-søgning:

https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=linux+rescue+distro&ie=utf-8&oe=utf-8

Endelig kan du vælge at trykke på ESC-tasten lige når du har startet maskinen, og bliv med at trykke tasten gentagne gange til GRUB2-Boot-Menu vises på skærmen. Når du har den på skærmen skal du vælge at starte op i fejlsikret tilstand, hvilket vil give dig en shell-login.

Skift til root, hvis du kan logge ind ad denne vej. Udfør en

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

på systemet.

Efter denne kan du lige køre en

dpkg --configure -a

kommando. Denne kommando rydder lidt op i dine filer, og piller lidt ved beskadigede pakker/ikke-færdiggjorte-installationer.

Nu kan du så prøve at køre denne

startx

eller

gdm3 start

Jeg vil skyde på, at det, om alt går vel, bliver "startx"-kommandoen, som sparker din DE i gang efter denne omgang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Normann Louis Olsen

Tak til zob, Ajenbo og Jimmyfj.
Jeg tror jeg forsøger med en rescue-cd:

Jimmyfj skrev:Som Anders siger, så kan du prøve at genstarte maskinen på en Live-Cd. Her er en Ubuntu-specificeret udgave af slagsen:

http://ubuntu-rescue-remix.org/node/16

Jeg håber det kan lykkes- uden tab af data :shock:
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS
Normann Louis Olsen

Mit problem er løst på den hårde måde, dvs. jeg måtte have hjælp i SSLUG forums Sandkassen, hvor en venlig legekammerat hjalp med at installere en bedre version af Ubuntu 13.10. Jeg vil nødig referere præcis, hvad der skete i terminalen, inden alle data var kopieret, så vi kunne starte på en frisk med en installationsskive.
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS