Om mine erfaringer med programmer

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Brugeravatar
leifjoha
Geografisk sted: Haderslev

Re: Om mine erfaringer med programmer

Indlæg af leifjoha »

Tak Ivan -

den er kommet ind og ser ud til at kunne det meste af det jeg har brug for. Den eneste gene er den kluntede måde at starte op på.

Jeg må have lært at lave en Ikon genvej udenom Terminal men ikke mere i aften

Undskyld det var ikke så svært jeg skulle bare klikke på programikonen i mappen, jeg troede jeg hele tiden skulle igennem Terminalen
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

gthumb kan bruges til at sortere billederne osv.

Men det har ingen billedredigeringsfaciliteter såvidt jeg kan se - og det er dem som jeg søger.

GIMP'en er fantastisk, men det kunne være rart med et mere "idiotsikkert" system, da det er noget bøvlet at arbejde med.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Korrekt jeg prøvede GThumb igen og dens redigeringsfaciliteter er begrænset.

IrfanView gled ikke ud, den kan det du søger, men det sker gennem Wine

Leif
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Ved ikke om Fotoxx vil være et alternativ, men syntes det virker rimeligt godt
http://www.kornelix.com/fotoxx.html (findes i arkiverne)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Har lige prøvet Fotoxx - for stor og for tung til min gamle bærbar. Her er Gimp meget bedre men måske også fordi den trods alt ligner Paint Shop Pro og Photoshop. Det lette billedprogram er stadig Irfanview - for mig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

leifjoha skrev:Korrekt jeg prøvede GThumb igen og dens redigeringsfaciliteter er begrænset.

IrfanView gled ikke ud, den kan det du søger, men det sker gennem Wine

Leif

Til Linux er der et terminal program i en pakke der hedder ImageMagick - og der findes også en GUI frontend, der kalder ImageMagick (convert programmet).
Det GUI program hedder Converseen: http://beginlinux.com/blog/2011/06/converseen-a-front-end-to-imagemagick/
De skriver om programmet:
ImageMagick is a great tool to manipulate images, it can crop, convert, modify and do many more things on many differents formats, still it’s not so much used by users, why ?
It doesn’t have a good graphical front end, and most of the operations must be done by the command line. While this is great if you have to do a batch work on many files it can be an overkill if you just need to do some small modifications on a few images, for this reason several front ends have been built, and one of them is Converseen.

Converseen is an open source project that has been written in C++ with Qt4 libraries. Converseen makes use of the Magick++ image libraries supporting more than 100 image formats. You can convert and re-size an unlimited number of images to any of the most popular formats: DPX, EXR, GIF, JPEG, JPEG-2000, PDF, PhotoCD, PNG, Postscript, SVG, and TIFF.

The Converseen front end has a simple straight forward feel. The main window area allows you to process more than one image with one mouse click.

Converseen Features

Carry out a single or a multiple conversion.
Resize one or multiple images.
Compress images for your web pages.

Installing Converseen

The package is available as sources, rpm for Fedora and Opensuse or PPA for Ubuntu, to add this PPA you can use the following commands

sudo add-apt-repository ppa:faster3ck/converseen
sudo apt-get update
sudo apt-get install converseen

To install from source the requirements are: Qt4 and Magick++ development libraries with the gnu c++ compiler.

Converseen is a real opportunity for beginners that want to tap into the power of Imagemagick but also benefits experienced users because they don’t have to remember the Imagemagick commands
Converseen Video

Here is a video I created to show the installation process, interface and conversion process of Converseen. In this video I convert five JPEG image files to GIFs in just a few clicks. This is a conversion I do often when using images in a web page etc.

Der er også en YouTube video

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Når jeg udfører terminal ordrene for converseen sluttes der ved Install med en fejlmelding," kan ikke finde converseen pakken". Undervejs kan jeg se en masse der overspringes, altså der skete intet
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det er jo altid svært at skyde sig ind på hvad folks behov er. Men et rigtig fedt program er digikam. Jeg kan se på nogle af de andre programmer du har nævnt at du allerede har en del biblioteker fra KDE installeret (krusader f.eks.) så prøv digikam. Det er noget tungere end gthumb, men mægtig godt.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install digikam

Jeg betragter gthumb, digikam og gimp som væsensforskellige programmer. Gthumb er en slags billedbrowser med redigeringsmuligheder, digikam er en slags billedmanager (eller bibliotek om man vil), ligeledes med et væld af redigeringsmuligheder, gimp er slet og ret et billedbehandlingsprogram og her er der fokus på redigering - ikke på hvor dine billeder befinder sig eller hvordan du kan lide at "ordne" dem.

thj01 skrev:gthumb kan bruges til at sortere billederne osv.

Men det har ingen billedredigeringsfaciliteter såvidt jeg kan se - og det er dem som jeg søger.

GIMP'en er fantastisk, men det kunne være rart med et mere "idiotsikkert" system, da det er noget bøvlet at arbejde med.

"Ingen" billedredigeringsfaciliteter er nok at gå for vidt, men der er sandt nok ikke så mange som i gimp - langt fra.

Med gthumb kan du bl.a.
Rotere
Beskære
Ændre størrelse
Justere farver
Justere skarphed
Equalize
Desaturere (gøre sort/hvid)
Lave "negativer"
Red eye removal tool
Redigere metadata (f.eks. kommentarer, datoer, give tags og meget andet)
Dele til web-services (facebook, flickr, picasa, o.l)
Kovertere mellem formater
Meget har keyboard shortcuts. Se en liste i hjælp menuen. ('e' er toggle til edit-tools, 'g' åbner det aktuelle billede i gimp).

Mange opdager ikke værktøjerne men brug 'e' eller tryk på paletten øverst til højre.
Det er sandt nok ikke gimp, men jeg kan godt lide simpliciteten - og gimp er jo kun et 'g' væk.

Og så var der jo også xnviewmp http://www.xnview.com/en/xnviewmp/
Nok det nærmeste vi kommer på irfanview.

PS: Ligger Master pdf editor ikke også i software-centret (hvorfra du ville få et ikon automatisk).
EDIT. Nå hov. Koster det penge gennem software-centret?? Det var da sært.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Jeg synes stadigvæk ikke at nogen af programmerne tilnærmelsesvis kan det som irfanview kan. Og de er da langt fra brugervenlige, for jeg kunne ikke finde de redigeringsmuligheder i gthump du henviser til - og kan jeg ike umiddelbart finde dem - så kan min kæreste da slet ikke!

et lille hurtigt program, der ved enkelte klik kan det mest basale som Gimp'en også kan - måske endda med ekstra plugins.

Men da man kan få både irfanview og picasa til at fungere gennem Wine så er det måske også ligemeget :(
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg er helt enig i at gthumb ikke præsenterer sine muligheder særlig godt. En meget underlig beslutning nærmest at gemme edit menuen under paletten øverst til højre og endnu mere mærkeligt bliver det når man erfarer at edit menuen "kæmper om pladsen" med filbrowseren til venstre. Og knappen for at toggle filbrowseren menu sidder i modsatte side og kun dukker op når filbrowseren ikke er synlig (i modsætning til knappen til edit-menuen der altid er der uanset om edit menuen er synlig eller ej). Virkelig underligt og som udgangspunkt ikke særlig brugervenligt. Det har du ret i.

Når det så er sagt, hvis først man kender til paletten (og 'e' og 'g', måske også 'escape', som er "vis filbrowseren"). Så er det, for mig personligt, ikke hverken mere eller mindre brugervenligt end så meget andet. Men det kræver selvfølgelig at man opdager det og det er gthumb-UI's helt store problem. Selve workflowet er ganske godt synes jeg.

Det er klart at hvis man har nogle funktioner i irfanview man godt kan lide, så er der vel ingen grund til at skifte til gthumb. Men jeg kan godt lide det, og synes faktisk det er fint at det er simpelt og hvis jeg skal mere end det, der tilbydes af gthumb, så trykker jeg 'g' og vupti, så er billedet åbent i gimp. Den løsning fungerer godt for mig.
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

TAK Endnu engang.til zob, Ivan med flere

Jeg behøver ikke mere hjælp til billedprogrammer
Gthumb er der endnu, Digikam er installeret, Gimp og Irfanview er der også. Det må være nok for mig. Digikam havde den hurtige beskæring - crop til selection. Gthumb tegner bedre end set i første omgang. .....

Video mangler afprøvning men det er ikke højaktuelt. Jeg kan nu behandle pdf filer det vigtigste var at kunne sætte sammen samt lave små redigeringer af tekst.

Tilbage står nu at finde det tidspunkt, hvor jeg opgiver dualboot og går over til ren Ubuntu på den bærbar. Så er jeg nok igen "på spanden" og går ind i Forum for at få hjælp

Leif
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Jeg synes ikke Shotwell Photo Viewer har været nævnt her i tråden.
Den bruger jeg rigtig meget til beskæring, nedscalering og nogle gange optimering af billeder til web.
Sammen med Ubuntus Image Viewer erstatter de IrfanView for mig.
Darktable er rigtig godt til at lave Webalbum med.
Resultatet er flottere og mere moderne, end det jeg tidligere lavede med IrfanView.
Gimp (i min verden det bedste grafikprogram) og Inkscape brugte jeg også i min Windows fortid.
// Henning