Hej!
Jeg ved ikke, om dette er det rigtige sted at poste dette, men:
Jeg har det problem at min computer har dårligere batteritid på ubuntu end i windows 7 - er der nogle smarte måder at spare strøm på?
Strømsparing
-
Re: Strømsparing
Jeg kører forresten 13.04, men det var også et problem i 12.04 og 12.10
-
- Geografisk sted: Smørum
Kører den ubuntu inde i windows (wubi) eller dualboot på samme harddisk eller på hver sin harddisk.
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
Den kører dualboot på samme harddisk.
-
- Geografisk sted: Smørum
Ok så har jeg ingen ide om det større forbrug, udover om det er samme arbejde de foretager sig.
Eks. om begge kører Libre Office og samme job.
Eks. om begge kører Libre Office og samme job.
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
Hmm, jeg synes, det er svært at sammenligne opgaver direkte. Men hvis den er fuldt opladet har jeg ca tre timer i Windows og ca to i Ubuntu.
-
- Geografisk sted: Fredericia
Prøv at kigge her: https://help.ubuntu.com/community/PowerManagement/ReducedPower
Noget du også skal forholde dig til at er hvordan din bærbare virker i henholdsvis windows og Ubuntu.
F.eks er min erfaring at Ubuntu vågner hurtigere og hurtigere kommer op i hastighed.
OG ... har du installeret Jupiter?
http://itsfoss.com/install-jupiter-ubuntu-1304/
Noget du også skal forholde dig til at er hvordan din bærbare virker i henholdsvis windows og Ubuntu.
F.eks er min erfaring at Ubuntu vågner hurtigere og hurtigere kommer op i hastighed.
OG ... har du installeret Jupiter?
http://itsfoss.com/install-jupiter-ubuntu-1304/
Kode: Vælg alt
sudo add-apt-repository ppa:jolicloud-team/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install jupiter
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
Tak!
Så er jupiter installeret! Og sammen med de andre tips er det helt sikkert et skridt på vejen. Men jeg synes, det virker noget sværere end andre problemstillinger i Ubuntu (som jeg generelt synes, er rigtig let at have med at gøre!)..
Jeg har hørt, at Mac skifter automatisk mellem forskellige grafik-kort (eller måske bare indstillinger for grafik-kort), alt efter hvad der er behov for - kan man gøre det samme i Ubuntu? Jeg prøvede at google det, men det virkede for kompliceret til, at jeg kunne få det til at fungere..
Så er jupiter installeret! Og sammen med de andre tips er det helt sikkert et skridt på vejen. Men jeg synes, det virker noget sværere end andre problemstillinger i Ubuntu (som jeg generelt synes, er rigtig let at have med at gøre!)..
Jeg har hørt, at Mac skifter automatisk mellem forskellige grafik-kort (eller måske bare indstillinger for grafik-kort), alt efter hvad der er behov for - kan man gøre det samme i Ubuntu? Jeg prøvede at google det, men det virkede for kompliceret til, at jeg kunne få det til at fungere..
-
christopherjuhl skrev:Tak!
Det man ofte glemmer når man får en ny bærbar med Windows installeret er, .... TADA netop at den ER installeret.
Prøv at installere din bærbare med en rå windows, så finder du ud af, at du virkeligt er fucked. Min bærbare f.eks. har intet netværk, og stort set intet fungerer. Og den eneste måde at få den til at fungere på igen er ved at installere Lenovo's opdateringsfunktion ... hvilket er hunde svært når netværket er væk!!!!!!!. Og så tog det ca 7 timer at installere den med windows --uden andet end windows ... og knap en time med Ubuntu - hvor alle programmerne var indlæst også!
Og så er jeg lidt spændt på hvad jupiter gør ved batteriholdbarheden af din Bærbare. Husk at skrue performance ned til Power saving og så gør det samme - dvs kør f.eks. Openoffice på både windows og Ubuntu.
Kaster du dig ud i at prøve de indstillinger jeg henviste til, så tror jeg faktisk at du vil få mere batteritid ud af Ubuntu end windows. Sådan var det ihvertfald dengang jeg gad at knokle med det.
I dag lever jeg fint med at min bærbare holder knapt 2 timers batteri på ubuntu (6 år gl.) Måske skyldes det at batteriet netop bliver drænet konstant fremfor i sjatter, fordi min erfaring med andre brugeres batterier (windows- og applebrugere) er at de er døde efter et par år.
Så måske er det at bedre at batteriet drænes rigtigt ... end langsomt?
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Så måske er det at bedre at batteriet drænes rigtigt ... end langsomt?
Nu er der sikkert andre medlemmer herinde, som ved meget mere om emnet, end jeg selv gør, men jeg vil fandt denne artikel som beskriver problematikken http://www.version2.dk/artikel/batterimyter-er-det-skidt-lade-stroemstikket-sidde-i-den-baerbare-14020
Jeg fjerner selv batteriet manuelt, hvis at jeg ved, at jeg skal bruge min bærbare i mange timer i træk. Hvor meget det så reelt giver i længden ved jeg ikke, men det skader ikke at gøre det
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Jeg har ikke i de seks år jeg har haft min bærbare taget batteriet ud - og det har siddet i kontakten hver gang jeg har kunnet det. Men jeg har så en gang imellem kørt batteriet i bund.
Det eneste jeg undrer mig over er, at langt de fleste windows/apple brugere jeg kender de brokker sig over flade batterier efter et par år - og at min stadig holder knap to timer synes jeg er ... imponerende.
Så det jeg undrer mig over er om windows/apple maskiner slider hårdere på et batteri - end Ubuntu gør.
Og artiklen har helt ret at i teorien er det som de skriver - men et er hvad noget gør i laboratoriesettings - noget helt andet er hvad der sker i virkeligheden.
Det eneste jeg undrer mig over er, at langt de fleste windows/apple brugere jeg kender de brokker sig over flade batterier efter et par år - og at min stadig holder knap to timer synes jeg er ... imponerende.
Så det jeg undrer mig over er om windows/apple maskiner slider hårdere på et batteri - end Ubuntu gør.
Og artiklen har helt ret at i teorien er det som de skriver - men et er hvad noget gør i laboratoriesettings - noget helt andet er hvad der sker i virkeligheden.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.