Java p[ Ubuntu? nub

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
simonthk

Java p[ Ubuntu? nub

Indlæg af simonthk »

Hold op hvor er det svaert det her ubuntu. Jeg kan jo ikke engang installere java uden at skulle skrive alt muligt maerkelig tekst nogle steder jeg ikke aner hvor er, via nogle knapper som slet ikke findes..... :?

For det foerste "Open terminal" hvor i gud i himlen er teminal?

Saa proever jeg at foelge en anden guide, en video guide, og den siger saa at jeg skal aabne "system" i toppen (applications derefter). Den knap findes slet ikke :?:

Jeg har ledt og ledt og ledt og jeg finder bare ikke tingene.

Hvordan i alverden skal man nogensinde blive bruger af saadan et styresystem? Jeg ville gerne men det er jo en gigantisk kamp bar at faa java til at virke i firefox.

Jeg skal nok finde en loesning inden for kort tid, men det burde da ikke vaere saa svaert for nye, det er jo komplet umuligt at bruge Ubuntu medmindre man er klar paa at google absolut alt.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Java p[ Ubuntu? nub

Indlæg af Ivan »

Så får du her en ny miniguide

tryk på følgende taster samtidig
Ctrl + Alt + T
(du skal ikke trykke på +tasten)
skriv så følgende i den åbnede terminal
sudo apt-get install icedtea-7-plugin

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin

tryk Enter
skriv dit password (adgangskode)
tryk j og enter
og lad så det blive installeret
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Indlæg af Martin Jørgensen »

Det er super simpel

Åben softwarecenter <-- den er i din venstre side ( på en ny installation )
Søg oppe til højre
skriv icedtea
Vælge " Icedtea Java-udvidelsesmodul "
Installer

Så er du i gang med java :)
Fordi det er linux behøver man ikke starte ud i terminalen... Det kan ofte gøres på en grafisk måde :)
simonthk

Indlæg af simonthk »

Ej jeg gir sku op, nu havde jeg endelig fundet frem til terminalen ctrl-alt-t og skrevet det der staar man skal skrive, hvorefter der slet ikke sker det der staar der skal ske.
Saa proever jeg forklaringen paa java egen hjemmeside:

Mozilla Firefox

Become the root user by running the su command and then enter the super-user password. Type:
sudo -s
Create a directory called plugins if you do not have it. Type:
mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins
Go to Google chrome plugins directory before you make the symbolic link. Type:
cd /usr/lib/mozilla/plugins
Create a symbolic link. Type:
ln -s /usr/local/java/jre1.7.0/lib/amd64/libnpjp2.so
Restart your browser and test Java

Hvor er google chrome plugins og hvad skal jeg der naar jeg vil bruge firefox?
Symbolic link? Hvad i hede h.... er det?

osv

Det er simpelthen noget af det vaerste jeg laenge har vaeret igennem for saa lidt. Men det er helt sikkert ata jeg skal have hava, og det er helt sikkert at jeg ikke vil bruge Ubuntu uden. Og det virker fuldstaendig umuligt at faa.

Det er ikke tiden vaerd
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Hvis du har kunne finde ud af Windows så vil du også kunne finde ud af Ubuntu Hvis du bare giver det minimalt af den tid du har givet Windows :)
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Indlæg af Martin Jørgensen »

Har du brugt software center som jeg skrev. ingen grund til at åbne terminalen eller bruge java hjemmeside.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum.

Det virker som om, at dine mange forsøg har skabt en Javakonflikt, som du ikke bare lige selv kommer ud af.

Vi har en guide med løsningen her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/29/java-og-flash-understottelse-mangler/#java_understottelse_mangler . Prøv først "Løsning 1 (icedtea-7-plugin)", og hvis at den ikke virker så prøv "Løsning 2 (oracle-java8-installer)".

Når at du kører kommandoer i terminalen, kan du med fordel gemme alt hvad den skriver af output, så du har det gemt, hvis at det ikke virker bagefter. Du kan så sende det hele ind i et indlæg, hvorefter at vi andre har noget mere at arbejde ud fra.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Som det har været nævnt er det eneste det kræver at du installere pakken icedtea-7-plugin, det er 3 klik og din adgangskode så så er du kørende. Det er klart at det er lidt svært at få fod på hvordan man bruger et helt nyt system hvor tingende ikke er sat sammen som man er vand til det. I Ubuntu installere du generelt tingende via Softwarecenteret frem for at hente dem fra alle mulige hjemmesider.
simonthk

Indlæg af simonthk »

Hej igen

Tak for de gode svar

Jeg har fået det til at virke ved at følge vejledningen om installere icetea. Jeg ved vitterligt ikke hvordan jeg havde kommet det skridt videre uden at kunne spørge herinde.
Jeg er lidt uforstående overfor hvorfor det er således? Skyldes det at java installers på Ubuntu og Icetea enabler det til firefox?
Havde jeg fået java hvis ikke jeg havde installeret java først, men kun installeret icetea?

Tak igen
simonthk

Indlæg af simonthk »

Nå men næste skridt har så været at installere grafik driver, da videoer på youtube lagged lidt. Jeg fandt den rigtige på NVidia og downloade den til Linux 32bit.
Anyway prøver jeg at åbne filen sker der intet andet end den skriver none responding og noget med Gedit.
Hvad nu?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

simonthk skrev:Nå men næste skridt har så været at installere grafik driver, da videoer på youtube lagged lidt. Jeg fandt den rigtige på NVidia og downloade den til Linux 32bit.
Anyway prøver jeg at åbne filen sker der intet andet end den skriver none responding og noget med Gedit.
Hvad nu?

Du skal ikke hente den fra nettet men gå i systemindstillinger/software og opdateringer/yderligere drivere og vælge anbefalet.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

IcedTea (OpenJDK) er en alternativ udgave af Java som er frit tilgængelig, Java har nogle licens krav og udbyder ikke nogen god installations pakke.

Som nævnt skal du generelt holde dig inden i Ubuntu når du skal have installeret noget frem for at hente programmer fra forskellige hjemmesider, pakken den nyeste Nvidia driver heder nvidia-319-updates. Dog er det mere praktisk at installere drivere via "Yderligere drivere" (under Software og Opdateringer i de nyeste Ubuntu udgaver) da den selv finder og liste de drivere der er kompatible med dit hardware.
simonthk

Indlæg af simonthk »

jeg fandt ind I system settings og vaglte additional drivers under hardware. Jeg kan ikke finde det sted I nævner mere specifikt hvis ikke det allerede er det jeg har fundet. Den finder ingen driver men søger 2 minutter.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Det er godt at du fik løst problemet. Java kan også været noget af en showstopper, men det kan som regel løses ret nemt, hvis at man bare kender løsningen, eller spørger om det herinde i forum. Vi samarbejder rigtigt meget om bl.a. Java og Flash, så det er et område, som vi er meget opmærksomme på, og vi opdatere også guidende løbende.

Du må meget gerne markere denne tråd som "Løst". Da du er ny bruger herinde, regner jeg ikke med at, du kender metoden, så her er en lille nem guide om emnet https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=8278

Da du jo er helt ny bruger af Ubuntu, vil jeg gerne anbefale dig denne guide https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/23/trin-for-trin-guiden/ . Hvis at du følger den, skulle alt det mest nødvendige være installeret og virke, sådan at nye brugere slipper for de mest almindelige fejl.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

simonthk skrev:Den finder ingen driver men søger 2 minutter.

Kør følgende kommando i terminalen og kopiere resultatet her ind, så kan vi hvad for noget hardware det er du har:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga