Speedometer til Nettet Up/Down

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
vovsen
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Speedometer til Nettet Up/Down

Indlæg af vovsen »

Jeg har søgt efter et program, der kan vise netværkets aktuelle hastighed Mb/s - sådan lidt i stil med hastighedsmålingen TDC benytter. Jeg skulle have en 20 Mb/s forbindelse, men den viser kun 2,67 Mb/s af og til.
Ville være komfortabelt med en lille indikator, der fortæller hvordan tilstanden er, så man véd hvorfor der 'intet sker'.

Er der nogle steder i Ubuntuopsætningen man kan ændre nogle parametre, der kan skabe mere hul ?
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Re: Speedometer til Nettet Up/Down

Indlæg af thj01 »

Der er forskel på den forbindelse du har ... og så den datamængde du modtager.

I dit hus er du begrænset af dit udstyr, men udenfor er du ikke bare begrænset af din udbyders hastigheds, men også af de enkelte servere på nettet. Derfor oplever man sommetider at hastigheden ikke lever op til ens forventninger.

De fleste downloadprogrammer viser den hastighed du loader med ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Indlæg af Martin Jørgensen »

Er det til at teste din internet forbindelse så vil jeg anbefale http://www.speedtest.net/

Husk og sikre dig at du er godt forbundet til dit netværk gerne med kabel.

Du kan jo godt have super internet men hvis du er forbundet via wifi og står ude i laden med næsten ingen forbindelse er det jo flaskehalsen :D
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Indlæg af Martin Jørgensen »

For lokal netværk kan du højre klikke på netværks ikonet og tryk forbindelse information.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Hvis du bruger trådløst netværk, så kan kommunikation imellem din maskine og dit trådløse access point begrænse hastigheden af mange forskellige årsager.

For netværkskabler gælder det at de ikke må være beskadiget, ikke pludselig bøjer 90 grader meget pludseligt - for så forsætter signalet i kablet bare ligeud - signalerne vil ikke følge kobbertrådene inde i kablet, hvis man gør den slags - du kan sige at signalerne hopper ud af tråden og foresætter ligeud (det er rigtigt, og ikke noget jeg prøver på at bilde dig ind).

Netværkskabler bør heller ikke ligge i en rulle/rullet sammen, da det danner spoler. En spole er en elektrisk komponent, der blokerer/dæmper højfrekvenssignalerne i netværkskablet.

Håber det kan hjælpe dig til en højere hastighed i dit eget netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
vovsen

Indlæg af vovsen »

Jeg kører trådløst med låst kanal på routeren, så der ikke er anden trafik fra nabolaget, der generer.
Switchmodeforsyninger og andet HF-udstyr kan genere kraftigt.
Som konfigurationen er pt. kan jeg være heldig og få op til ca. 15 Mb/s, men til andre tider er der kun de omtalte 2,67 Mb/s båndbredde til rådighed.
Det kan skifte afhængigt af hvor meget serveren jeg henter fra er belastet, samt af den båndbredde der er i forbindelsen.
Jeg bruger ikkenoget specielt program til at downloade med, så det er ikke altid hastigheden vises.
Derfor er det jeg gerne vil have løbende information på skærmen om, hvor hurtigt det foregår.

100Mb/s eller 72 Mb/s som er informationerne fra hardwaren kan jeg ikke lige bruge til meget.
(det er dog øverste grænse for dataflow ;-) )
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Hvad er de teste værd?
Min forbindelse er fiber 50/50, kablet

Har lige prøvet med http://www.speedtest.net/

down 18,68
up 56,92

http://borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren

down 57,2
up 25,5

Så hvad skal jeg tro??????
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

@Stra

At de servere du kommunikerer med har forskellig kommunikationsevner gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
vovsen

Indlæg af vovsen »

:)
Jeg kan så forstå, det er på sin plads at ønske sig en lille indikator, der ligger øverst på skærmen (flytbar), hvor man kan se den aktuelle downloadrate.
Jeg havde sådan en fætter på min Windows-platform så hvor finder man noget tilsvarende i Linux-miljøet ? ;-D

Formålet er jo, at man øjeblikkeligt kan se konsekvensen af at pille ved nogle parametre på 'computeren' og ellers enten vente til det bliver bedre, eller kontakte netudbyderen. Det er jo rart at man ikke skal sidde og blive irriteret på noget soft-hard-ware.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
vovsen

Indlæg af vovsen »

@Ivan Jeps den er helt rigtig. :)

Jeg har nu downloadet filen netmonitor.tar.gz 49,1 kB , der bliver til 159 kB udpakket.
Så er der bare lige hvordan den så kommer på skærmen. :D
Har fundet noget derom , men er ret rundforvirret efter læsningen.

Arkivhåndteringen åbner det helt fint, men så er jeg på'en.
Der skal nok laves en del "gymnastik" i Terminalen for at få programmet til at virke.
Dét er jeg klar til ! :lol:

Pakken hedder netmonitor.tar.gz og jeg har parkeret den i /home

Er der en, der har tid til at hjælpe her ?