Xubuntu-desktop på Ubuntu 12.04 LTS

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Svante

Xubuntu-desktop på Ubuntu 12.04 LTS

Indlæg af Svante »

Jeg kunne godt tænke mig, at installere xubuntu-desktop på min Ubuntu 12.04 LTS.
Er dog lidt nervøs for, hvad der kan ske, hvis jeg gør dette. Og om jeg hvis det ikke fungerer, kan komme af med den igen + alt det ekstra, som bliver installeret.
Har ikke prøvet det før, så vil godt høre andres erfaringer.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Xubuntu-desktop på Ubuntu 12.04 LTS

Indlæg af Kurt Christensen »

Jeg har flere skriveborde montere, det har drillet lidt ved at skifte nogle ting ud, opdateringen ser bla. anderledes ud, men det blev ændret tilbage til Ubuntus da jeg opdaterede til 13.10, og så ændrede den navn i grub til Xubuntu og skiftede opstartsbillede, dette kunne dog ændres med grubcustomeizer.
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Svante skrev:Jeg kunne godt tænke mig, at installere xubuntu-desktop på min Ubuntu 12.04 LTS.

Det er meget nemt, kør den her kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get -y install xubuntu-desktop

Når den engang er færdig så log ud, og i login manageren vælger du nu xubuntu/XFCE som desktop/session, og så kører du også xubuntu, samtidigt med at den anden desktop stadig er tilgængelig ved bare at vælge den desktop/session i login manageren.

Har du autologin, skal du lige ændre det sådan at du møder login manageren ved logout/boot/reboot.
En google søgning efter

Kode: Vælg alt

ubuntu disable autologin
... kommer med løsninger til hvordan autologin fjernes i gdm og lightdm login managerne.

Svante skrev:Er dog lidt nervøs for, hvad der kan ske, hvis jeg gør dette. Og om jeg hvis det ikke fungerer, kan komme af med den igen + alt det ekstra, som bliver installeret.
Har ikke prøvet det før, så vil godt høre andres erfaringer.

Min erfaring er at det virker fint at installere XFCE og LXDE desktops. De lever fint sammen med de mere tungere desktops som GNOME 3, Unity, og KDE.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Svante

Indlæg af Svante »

Har bemærket, at når man installerer xubuntu-desktop på Ubuntu, er det Xubuntu's loginmanager, der overtager login.
Hvordan får man Ubuntu's loginmanager tilbage?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Svante skrev:Har bemærket, at når man installerer xubuntu-desktop på Ubuntu, er det Xubuntu's loginmanager, der overtager login.

Måske koderne skal være anderledes?
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=18014&p=122002&hilit=skriveborde#p122002
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Svante skrev:Har bemærket, at når man installerer xubuntu-desktop på Ubuntu, er det Xubuntu's loginmanager, der overtager login.

Kigger du i en af mine kun et par dage gamle indlæg er der noget om hvordan man skifter login manager.
Det er vist den her tråd: http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=18014

xubuntu-desktop er også hele xubuntu pakken, og der findes udgaver der er mindre (hint: kig i xubuntu-desktop pakkens afhængigheder)
Hvis du ikke installerer hele pakken slipper du måske for at få skiftet login manager?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags