Gnome fejler
-
- IRC nickname: How to be me
Gnome fejler
Æv jeg kørte nedenstående opgradering og nu kan jeg ikke åbne Ubuntu mere, der kommer en skærm op med dårlig grafik der siger jeg kører i lav grafik og med nogle muligheder, men ligegyldig hvad jeg gør vil den ikke gøre noget eller starte op, jeg kan vælge genoprettelse under opstart, kan jeg fjerne/gøre noget derfra?
sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3-next
sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3-staging
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get update
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: pollute
- Geografisk sted: Århus
Re: Gnome fejler
How to be me skrev:Æv jeg kørte nedenstående opgradering og nu kan jeg ikke åbne Ubuntu mere, der kommer en skærm op med dårlig grafik der siger jeg kører i lav grafik og med nogle muligheder, men ligegyldig hvad jeg gør vil den ikke gøre noget eller starte op, jeg kan vælge genoprettelse under opstart, kan jeg fjerne/gøre noget derfra?
sudo apt-get update
Jeg har gjort det uden Staging PPA, og det virker indtil videre fint.
Måske er det denne linje der er problemet sudo apt-get install gdm, den skifter fra lightningDM til GDM.
Min computer er en Acer Predator G3610
-
pollute skrev:How to be me skrev:Æv jeg kørte nedenstående opgradering og nu kan jeg ikke åbne Ubuntu mere, der kommer en skærm op med dårlig grafik der siger jeg kører i lav grafik og med nogle muligheder, men ligegyldig hvad jeg gør vil den ikke gøre noget eller starte op, jeg kan vælge genoprettelse under opstart, kan jeg fjerne/gøre noget derfra?
sudo apt-get update
Måske er det denne linje der er problemet sudo apt-get install gdm, den skifter fra lightningDM til GDM.
"sudo apt-get install gdm" ? den er der jo ikke, men hvordan kommer jeg ind og får ændret det, evn åbnet en terminal og få det til at starte i Unity?
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
How to be me skrev:pollute skrev:How to be me skrev:Æv jeg kørte nedenstående opgradering og nu kan jeg ikke åbne Ubuntu mere, der kommer en skærm op med dårlig grafik der siger jeg kører i lav grafik og med nogle muligheder, men ligegyldig hvad jeg gør vil den ikke gøre noget eller starte op, jeg kan vælge genoprettelse under opstart, kan jeg fjerne/gøre noget derfra?
sudo apt-get update
"sudo apt-get install gdm" ? den er der jo ikke, men hvordan kommer jeg ind og får ændret det, evn åbnet en terminal og få det til at starte i Unity?
Skift til getty (tekst login terminalen) med tastekombinationen CTRL+ALT+F1- der skal du først logge ind og så kan du køre nogle terminal kommandoer.
Bemærk at du ikke kan starte grafiske programmer fra en ren tekst terminal (tty).
Session software skal først startes og det andet skal lukkes ned og det gøres nemmest ved at med at genstarte med:
Kode: Vælg alt
sudo reboot
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
pollute skrev:Måske er det denne linje der er problemet sudo apt-get install gdm, den skifter fra lightningDM til GDM.
Det er et problem jeg har været udsat for før - og det gør at man ikke kan logge ind:
- Installer først den nye login manager - her gdm
sudo apt-get -y install gdm
- Skift til gdm manager:
sudo dpkg-reconfigure gdm
(vælg gdm og så OK) - slet den anden login manager
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Så kom jeg ind, men nu er min cursor usynlig, det er altså ikke nemt når man ikke har en toush-skærm
-
Nå men cursoren virker når jeg logger ind i Gnome, så jeg bliver lidt her
-
- IRC nickname: pollute
- Geografisk sted: Århus
How to be me skrev:Nå men cursoren virker når jeg logger ind i Gnome, så jeg bliver lidt her
Jeg har selv lige skiftet tilbage til Gnome 3.8, med følgende terminal linjer.
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3-staging
sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3-next
Men det er nok bedre at læse denne artikel
http://www.webupd8.org/2013/09/how-to-install-gnome-310-in-ubuntu-1310.html
Min computer er en Acer Predator G3610
-
pollute skrev:How to be me skrev:Nå men cursoren virker når jeg logger ind i Gnome, så jeg bliver lidt her
Jeg har selv lige skiftet tilbage til Gnome 3.8, med følgende terminal linjer.
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3-staging
sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3-next
Men det er nok bedre at læse denne artikel
http://www.webupd8.org/2013/09/how-to-install-gnome-310-in-ubuntu-1310.html
Det bragte cursoren tilbage i Unity, der må være en bug?
hvordan får jeg Unitys log-in skærm i stedet for Gnomes samtidig med jeg beholder gnome som valg?
-
Den login manager som bruges på Ubuntu, altså der hvor Unity er desktoppen, den pakke hedder lightdm - såvidt jeg lige husker det.
Du får også brug for at installere lightdm-gtk-greeter.
/Lars
Edit: Rettet en typo: i første komando stod der suddo
Du får også brug for at installere lightdm-gtk-greeter.
- Så du skal starte med at køre:
sudo apt-get -y install lightdm-gtk-greeter lightdm
- Dernæst skal du skifte til lightdm login manageren.
sudo dpkg-reconfigure lightdm
vælg lightdm og vælg Ok (navigation med tabular tast, mellemrumstast (for ja/nej valg) og enter for at vælge, Esc-tast er vis-nok forrige/fortryd. - Genstart
sudo reboot
Nu skulle du starte op med lightdm login mangageren. - I login mangaeren vælger du Gnome som desktop/session.
- Derefter logger du så ind i den desktop du valgte.
/Lars
Edit: Rettet en typo: i første komando stod der suddo
Senest rettet af lath 20. okt 2013, 15:32, rettet i alt 1 gang.
-
lath skrev:Den login manager som bruges på Ubuntu, altså der hvor Unity er desktoppen, den pakke hedder lightdm - såvidt jeg lige husker det.
Du får også brug for at installere lightdm-gtk-greeter./Lars
- Så du skal starte med at køre:
sudo apt-get -y install lightdm-gtk-greeter lightdm
- Dernæst skal du skifte til lightdm login manageren.
sudo dpkg-reconfigure lightdm
vælg lightdm og vælg Ok (navigation med tabular tast, mellemrumstast (for ja/nej valg) og enter for at vælge, Esc-tast er vis-nok forrige/fortryd.- Genstart
sudo reboot
Nu skulle du starte op med lightdm login mangageren.- I login mangaeren vælger du Gnome som desktop/session.
- Derefter logger du så ind i den desktop du valgte.
Det hjalp fjerner lige et d i sudo.