Hej
Nu har jeg igen et problem som jeg håber i kan hjælpe med, min computer har 2 indbyggede harddiske, den første har styresystemet og home mappen, den anden har 3 FAT32 drev som jeg gerne vil montere ved start, jeg har før fået hjælp her men der sker måske nogle ændringer i Ubuntu, problemet er at den gamle linje linje i fstab ikke virker som jeg ønsker, drevene bliver godt nok monteret men når jeg åbner et af drevene så står der under mappenavnene (invalid encoding)
Et eksempel på et af de linjer jeg har sat ind i fstab
/dev/sdb1 /media/Billeder vfat uid=ove ,iocharset=utf8,umask=000 0 0
Som skrevet bliver drevet monteret men med ovennævnte fejl, hvad er fejlen?
Det er efter installation af Ubuntu Raring Ringtail at den linje giver fejlen invalid encoding.
Invalid encoding - fejl ved fat32 mount
-
- Geografisk sted: Thy
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Invalid encoding - fejl ved fat32 mount
Det virker ret mærkeligt, for jeg har fundet den løsning, som du også selv bruger, ret mange steder på nettet nu, så det virker ikke som en fejl40.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Jeg har søgt på nettet og i Ubuntu forums men ikke fundet noget svar, det plejer nemlig at virke korrekt med utf8 kodning, der har før været problemer som ligner den jeg har nu men så vidt jeg husker blev det rettet ved at tilføje utf8
jeg kan ikke se hvor der er en fejl, så jeg håber en af jer supportere kan gennemskue hvad problemet er eller bare kommer med forslag som jeg kan afprøve
jeg kan ikke se hvor der er en fejl, så jeg håber en af jer supportere kan gennemskue hvad problemet er eller bare kommer med forslag som jeg kan afprøve
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
FAT32 har ikke nogen implicit kodning så forskellige styre systemer kan finde på at skrive til dem forskelligt. Det er en bedre ide at bruge NTFS partitioner når det er noget der skal deles mellem flere computere (Mac kan som standart kun læse, men du kan installere samme driver som bliver brugt i Linux).
Jeg er lidt nød til at se et eksempel på en af mappe navne før jeg kan begynde at regne ud hvad der er galt med enkodningen.
Jeg er lidt nød til at se et eksempel på en af mappe navne før jeg kan begynde at regne ud hvad der er galt med enkodningen.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:FAT32 har ikke nogen implicit kodning så forskellige styre systemer kan finde på at skrive til dem forskelligt. Det er en bedre ide at bruge NTFS partitioner når det er noget der skal deles mellem flere computere (Mac kan som standart kun læse, men du kan installere samme driver som bliver brugt i Linux).
Er det ikke bare at et andet styresystem end Ubuntu har brugt den encoding der svarer til vesteuropæiske sprog med DK-bogstaver på Windows?
Er der brugt æ, ø eller å fra et Windows tegnsæt kommer der tegn der har en værdi >0x7F (>127), hvilket giver knas, hvis man fortæller Ubuntu at encodingen er UTF8.
Årsagen er at et tal >0x7F (>127) i UTF8 bruges til fortælle at næste byte er en del af det samme Unicode tegn - med andre ord så bruger UTF8 mere end 1 byte, hvis den første byte har en værdi der er større end 0x7F (større end 127).
I UTF8 encoding kan der til et Unicode tegn bruges så meget som hele 6 bytes.
Encoding kunne være ISO 8859-1 eller Windows-1252.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Windows-1252 er nogle gange også kendt som CP1252
Og fejl artigt Latin1, ISO-8859-1, ANSI, 8-bit og ASCII
Og fejl artigt Latin1, ISO-8859-1, ANSI, 8-bit og ASCII
-
Det er muligt ja meget sandsynligt at mapper og filer i nogle tilfælde er oprettet fra Windows XP, nu er der kun Linux Ubuntu hele første harddisk bruges af Ubuntu og Home på hver sin partion, før jeg satte ovennævnte linje ind i fstab kunne jeg klikke på de 3 partioner på den anden harddisk og de blev så monteret korrekt uden at mapper eller filer blev vist med et underligt tegn når der er æ-ø eller å i mappe eller filnavne, altså må det være den automatiske montering som går galt, men hvorfor?
Det er mapper som hedder noget med æ-ø eller å eller indeholder filnavne med de 3 bogstaver, hvor der under navnet står (invalid encodning)
Det er mapper som hedder noget med æ-ø eller å eller indeholder filnavne med de 3 bogstaver, hvor der under navnet står (invalid encodning)
er det nok at fortælle at det er æ-ø og å i mappe- og filnavne som giver problemer?Jeg er lidt nød til at se et eksempel på en af mappe navne før jeg kan begynde at regne ud hvad der er galt med enkodningen.
-
altså tidligere har det virket korrekt da Ubuntu og Windows XP begge var på maskinen, så blev XP opgraderet til Windows 8 i efteråret 2012 og Ubuntu røg ud, Windows 8 kørte elendig og efter en måned eller to hvor jeg ikke kunne opdatere så blev hele første harddisk slettet for en uge siden og ind i varmen med Ubuntu igen, denne gang blev det nyeste Ubuntu 13.04, de 3 partioner skal deles på hjemmenetværket og derfor er det smart at de bliver monteret ved start, så jeg redigerede i fstab og skrev de 3 linjer ind i fstab fra en kopi jeg havde gemt, altså nøjagtig som de stod i fstab med Ubuntu 12.04 LTS og der blev partionerne monteret uden fejl i encodningEr der brugt æ, ø eller å fra et Windows tegnsæt kommer der tegn der har en værdi >0x7F (>127), hvilket giver knas, hvis man fortæller Ubuntu at encodingen er UTF8
Som før fortalt så delte Ubuntu og Windows første harddisk dengang men det burde vel ikke gøre nogen forskel?
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
OVN skrev:altså tidligere har det virket korrekt da Ubuntu og Windows XP begge var på maskinen, så blev XP opgraderet til Windows 8 i efteråret 2012 og Ubuntu røg ud, Windows 8 kørte elendig og efter en måned eller to hvor jeg ikke kunne opdatere så blev hele første harddisk slettet for en uge siden og ind i varmen med Ubuntu igen, denne gang blev det nyeste Ubuntu 13.04, de 3 partioner skal deles på hjemmenetværket og derfor er det smart at de bliver monteret ved start, så jeg redigerede i fstab og skrev de 3 linjer ind i fstab fra en kopi jeg havde gemt, altså nøjagtig som de stod i fstab med Ubuntu 12.04 LTS og der blev partionerne monteret uden fejl i encodningEr der brugt æ, ø eller å fra et Windows tegnsæt kommer der tegn der har en værdi >0x7F (>127), hvilket giver knas, hvis man fortæller Ubuntu at encodingen er UTF8
Som før fortalt så delte Ubuntu og Windows første harddisk dengang men det burde vel ikke gøre nogen forskel?
Du kunne prøve at omdøbe mapper og filnavne så de ikke indeholder æ,ø, og å. Du kan bruge globbing - du skal "bare" sørge for at der globbingen kun matcher 1 fil eller mappe.
Globbing er en teknik der matcher tegn.
Som et eksempel kunne du have 2 problematiske filer: ?resund.doc, ?resund2.doc som burde være øresund.doc, og øresund2.doc.
File globbingen
Kode: Vælg alt
*resund*.doc
*resund.doc
Det betyder at du kan bruge move kommandoen, hvis file globbingen kun matcher 1 fil:
mv *resund.doc oeresund.doc
Du kan også bruge mv kommandoen på mapper, men kun hvis file globbingen matcher nøjagtig 1 mappe - mappen der skal omdøbes.
I stedet for manuel omdøbning med file globbing kan du bruge det her script - bemærk dog at det kan smadre filer, så brug det på din egen risiko. Jeg står ikke inde for scriptet, selv om det umiddelbart ser helt ok ud:
http://askubuntu.com/questions/113188/character-encoding-problem-with-filenames-find-broken-filenames/113346#113346
Det er indlægget med det grønne flueben der har scriptet.
Scriptet har en find kommando, og der er nogle andre nyttige find kommandoer længere nede på siden.
Da du skal tage beslutning om hver problematisk fil og hver problematisk mappe den finder kan det godt tage noget tid at vade igennem hele filsystemet på de partitions, der er ramt af encoding problemer.
Når du har lavet enten manuel file globbing eller brugt scriptet kan du godt fortælle at tegnsættet er UTF8 i /etc/fstab filen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Problemet opstår for de du har haft tilgået disken fra et system der antager at filnavne er skrevet i et andet tegnsæt end UTF8 som er det du specifikt sætter den til i din kommando.
Så vidt jeg kan se er standarten for Windows at bruge UTF-16(BE) også kendt som UCS-2 som tegnsæt på FAT parititoner.
Det svare lidt til at sige til mekanikkeren at din bil køre skævt, men ikke til hvilken side. Jeg kan godt regne ud at det er æøå problemet er ved, men jeg skal se et eksempel. Event blot et screenshot eller output fra ls kommandoen i terminalen.
Så vidt jeg kan se er standarten for Windows at bruge UTF-16(BE) også kendt som UCS-2 som tegnsæt på FAT parititoner.
OVN skrev:er det nok at fortælle at det er æ-ø og å i mappe- og filnavne som giver problemer?Jeg er lidt nød til at se et eksempel på en af mappe navne før jeg kan begynde at regne ud hvad der er galt med enkodningen.
Det svare lidt til at sige til mekanikkeren at din bil køre skævt, men ikke til hvilken side. Jeg kan godt regne ud at det er æøå problemet er ved, men jeg skal se et eksempel. Event blot et screenshot eller output fra ls kommandoen i terminalen.
-
Det ser ud som om jeg har ulejliget jer unødig efter at jeg fjernede kommaet i linjen i fstab og et par genstarter, så en (invalid encodning) væk under navnene, nogle filnavne vises stadig forkert men det er til at leve med, i må godt se et eksempel fra Musik drevet, jeg prøver at uploade et skærmbillede, det kunne jeg så ikke gøre her,
http://peecee.dk/upload/view/423004/full
men i får et link Peecee:Skærmbillede fra 2013-10-06 20:47:59.png er et ugyldigt filnavn.
http://peecee.dk/upload/view/423004/full
-
- Admin
Forummet kan ikke håndtere en del af de tegn der er i filnavnet på dit billed så for at uploade det skal det først omdøbet til noget simpler, eks "skærmbilled.png".
Jeg kan se ø er skrevet med koden "43A9" (hvis du stadig montere disken som UTF8).
Den rigtige UTF8 kode er C3B8
I UTF16 er koden 00F8
For Windows-1252 er den F8
Min vurdering er at tegnet har været igennem flere forskellige konevatringer og den eneste løsning er nok som, lath forslår, at bruge et program til at masse omdøbe dine filer så tegene fremstår korrekt. Inden du gør det ville jeg dog køre nogle test mellem Windows og Linux for at sikre mig at de begge er enige om at opretter filer med samme tegnsæt, så problemet ikke opstår igen.
Jeg kan se ø er skrevet med koden "43A9" (hvis du stadig montere disken som UTF8).
Den rigtige UTF8 kode er C3B8
I UTF16 er koden 00F8
For Windows-1252 er den F8
Min vurdering er at tegnet har været igennem flere forskellige konevatringer og den eneste løsning er nok som, lath forslår, at bruge et program til at masse omdøbe dine filer så tegene fremstår korrekt. Inden du gør det ville jeg dog køre nogle test mellem Windows og Linux for at sikre mig at de begge er enige om at opretter filer med samme tegnsæt, så problemet ikke opstår igen.