Mit program fryser
-
Mit program fryser
Det sker jævnligt at mine programmer fryser. Vinduet toner ud i gråtoner i kortere eller længere tid hvor jeg ikke kan bruge det. Godt nok er det ikke et dollargrin jeg sidder ved, men jeg har da 1 Gb ram, så det burde være nok.
Tvinger det pågældende program til at afslutte når det tager for lang tid, hvorefter det ikke kan starte før relevante kørende processer er afbrudt. Det må der kunne laves om på, det er mildest talt irriterende.
Tvinger det pågældende program til at afslutte når det tager for lang tid, hvorefter det ikke kan starte før relevante kørende processer er afbrudt. Det må der kunne laves om på, det er mildest talt irriterende.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Mit program fryser
Hej Gnomy
Hvilken version af Ubuntu taler vi om? - Det vil også hjælpe os lidt at vide noget om din hardware, ud over at der er 1GB RAM.
Hvilket grafikkort har du i? CPU? Hdd? List lige de info og lad os se, hvad vi kan finde frem til.
Edit:
Til en start kan du lige prøve at fyre disse kommandoer af i en terminal:
Hvilken version af Ubuntu taler vi om? - Det vil også hjælpe os lidt at vide noget om din hardware, ud over at der er 1GB RAM.
Hvilket grafikkort har du i? CPU? Hdd? List lige de info og lad os se, hvad vi kan finde frem til.
Edit:
Til en start kan du lige prøve at fyre disse kommandoer af i en terminal:
Kode: Vælg alt
apt-get update && apt-get upgrade
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jimmyfj skrev:Hej Gnomy
Hvilket grafikkort har du i? CPU? Hdd?
Seneste fuldt opdaterede Ubuntu, kører Gnome.
HW: Intel Celeron 420/1,6GHz, GeForce 7200GS 128MB, HDD Seagate SATA 7200 R
-
- Geografisk sted: Køge
Jeg vil først prøve med at disable Compiz Fusion for at se om det ku være det. Derudover har du installeret/tweaket noget før disse program frysning startede?
Også installere bum for at disable overflødige ting der automatisk kører i bagrunden.
Også installere bum for at disable overflødige ting der automatisk kører i bagrunden.
-
Disable Compiz Fusion?
Compiz og compiz.real kører, de kan afsluttes eller termineres i systemovervågningen.
Compiz Fusion har jeg ikke noget der hedder som sådan, men jeg har compiz-fusion-plugins-extra og compiz-fusion-plugins-main, hvis jeg fjerner dem fjernes compiz også.
Nu har jeg så installeret bum, men jeg kan ikke få øje på hvordan jeg starter den?
Jeg har da tunet ubuntu lidt i ny og næ, men ... Det er typisk beagle, gnome-system-monitor og det (ikke-)aktive program, der sluger cpu. Men her i dag var der ikke engang vildt gang i cpu'en da Calc frøs.
Jeg har også leget med kuben, men den bruger jeg ikke længere, ingen fancy desktop her.
Compiz og compiz.real kører, de kan afsluttes eller termineres i systemovervågningen.
Compiz Fusion har jeg ikke noget der hedder som sådan, men jeg har compiz-fusion-plugins-extra og compiz-fusion-plugins-main, hvis jeg fjerner dem fjernes compiz også.
Nu har jeg så installeret bum, men jeg kan ikke få øje på hvordan jeg starter den?
Jeg har da tunet ubuntu lidt i ny og næ, men ... Det er typisk beagle, gnome-system-monitor og det (ikke-)aktive program, der sluger cpu. Men her i dag var der ikke engang vildt gang i cpu'en da Calc frøs.
Jeg har også leget med kuben, men den bruger jeg ikke længere, ingen fancy desktop her.
-
-
Jeg prøver at deaktivere compiz.
Hvad laver beagle, er den nødvendig eller kan jeg afinstallere den?
Hvad laver beagle, er den nødvendig eller kan jeg afinstallere den?
-
Jep, du kan sagtens fjerne beagle. (det har jeg på min puter)
beagle
beagle
indexing and search tool for your personal data
A desktop search util for indexing and searching user's data. At the moment,
it can index filesystems, Gaim logs, Evolution mail and data, RSS and other.
-
Ok, tak, jeg prøver lige lidt uden compiz og ser om det hjælper
-
Har afinstalleret beagle.
Det har hjulpet, men det er ikke effektivt.
Lige nu har jeg Thunderbird, Firefox m. 8 faner, 2 Tomboy noter og OOo Spredsheed åben. Jeg kopierede 5*7 felter fra en webside (bank) til OOo, hvorpå den låste. Så ville jeg have den til at udregne summen af 4 felter og igen låste den i adskillige minutter. Cpu'en var på ingen måde overbelastet, compiz.real stod som 'sover'. Cpu'en plejer ellers at køre 100% når FF låser, men nu låser OOo altså med 10-30% Cpu-belastning. Er Ubuntu syg eller tosset eller hva'?
Det har hjulpet, men det er ikke effektivt.
Lige nu har jeg Thunderbird, Firefox m. 8 faner, 2 Tomboy noter og OOo Spredsheed åben. Jeg kopierede 5*7 felter fra en webside (bank) til OOo, hvorpå den låste. Så ville jeg have den til at udregne summen af 4 felter og igen låste den i adskillige minutter. Cpu'en var på ingen måde overbelastet, compiz.real stod som 'sover'. Cpu'en plejer ellers at køre 100% når FF låser, men nu låser OOo altså med 10-30% Cpu-belastning. Er Ubuntu syg eller tosset eller hva'?
-
Lyder som en bug af en art. Du kan prøve dig frem hvilket application der locker din computer. Men det kan så sandlig også være at du har en defekt RAM i computeren - random lockup er et symptom på defekt RAM.
Insæt en LiveCD og kør RAM test et stykke tid.
Insæt en LiveCD og kør RAM test et stykke tid.
-
Tak for forslaget, det vil jeg prøve