Ifølge synaptic package manager er festival og speech-dispatcher-festival installeret. Jeg har placeret en text.txt file i desktop. Og kørt cat text.txt | festival --tts
Det virker ikke. Og terminal meddeler cat: text.txt: No such file or directory
wine, generelt hvorfor kan windows programmer ikke install?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: wine, generelt hvorfor kan windows programmer ikke insta
Før gor at du i terminalen har navigeret til den samme mappe som tekst filen befinder sig i eller skriv hele stien til filen. Som standart vil terminalen starte i din hjemme mappe så du kan også bare ligge tekst filen der i stedet.
-
- Geografisk sted: brønderslev
AJenbo skrev:Ikke alle programmer vil virke i Wine, sæligt programmer der skal kumonikere direkt med hardware er et problem. Et stort antal programmer virker dog når først man får installeret de nødvendige windows DLL filer. Ofte vil du kunne se hvilken dll fil programmet mangler ved at køre det fra terminalen:Kode: Vælg alt
wine program.exe
så fårjeg dette svar: wine: cannot find L"C:\\windows\\system32\\program.exe"
Programmet Winetricks kan hjælpe dig med at installere de mere typiske DLL pakker.
-
- Geografisk sted: brønderslev
Hvordan kører jeg Winetricks?
-
- Admin
Du skal selvføllige skifte "program.exe" ud med stien til det Windows program du vil køre. Winetricks burde være i programmenuen hvis du har installeret det, ellers kan du starte det med følgende kommando:
Kode: Vælg alt
winetricks --gui
-
- Admin
gtr skrev:Ifølge synaptic package manager er festival og speech-dispatcher-festival installeret. Jeg har placeret en text.txt file i desktop. Og kørt cat text.txt | festival --tts
Det virker ikke. Og terminal meddeler cat: text.txt: No such file or directory
Fandt du ud af at pege korrekt på filen?
hvis den ligger på dit skrive bord skal du sikkert skrive (hvis du har dansk)
cat ~/Skrivebord/text.txt | festival --tts
Ligger du i stedet filen i din hjemme mappe kan du være sikker på følgende virker:
cat ~/text.txt | festival --tts
-
TTS-stemmer og oplæsning
Hej gtr
Selvom jeg har Wine installeret vil jeg ikke forsøge at give dig support her. Jeg har selv tidligere forsøgt med CD-ORD i Wine, og det lykkedes også at installere både program, stemmer og værktøjer. Men de enkelte komponenter kunne ikke snakke sammen. Dog havde Carsten-stemmen et medfølgende test-program som kunne læse op!
For ca. 2 år siden tog jeg et seriøst kig på hvad der fandtes af gratis TTS-stemmer, og her måtte jeg erkende at de danske var af meget ringe kvalitet, da de primær er skabt ud fra syntetiske computer genererede lyde. Andre sprog havde nogle rigtig gode bud på TTS-stemmer.
Jeg undersøgte også lidt om hvad der skal til for at lave en TTS-stemme og fandt nogle gode hints i et hollandsk projekt. Det omfatter bl.a. at der skal indtales lidt over 1000 lyde, som først skal identificeres, og at man skal have lave et omfattende værk med opmærkede ord, der beskriver noget om hvordan de skal udtales.
Som repræsentant for Foreningen for frit tilgængelige sprogværktøjer kunne jeg godt tænke mig at få gang i et projekt, dog vil jeg ikke starte det før jeg har et team, som jeg tro på vil være med til at bære projektet igennem i det lange løb. Erfaringen fra de andre projekter stavekontrol, synonymordbog (tesaurus), grammatikkontrol mv. er at de hviler på meget få skuldre.
Den løsning jeg selv endte med at bruge, var at jeg i VirtualBox har en Windows installation, hvor jeg så installerede CD-ORD. Udklipsholderen mellem min Linux-maskine og den virtuelle Windows-maskine er så delt, så når jeg markere en tekst op og trykker <CTRL>+c så læses teksten op.
Dette dækker mit behov, da jeg fortrækker at arbejde i Linux, men ikke kan slippe for Windows (da jeg har noget special Windows VPN-software med NemID, som jeg ikke kommer udenom ifm. arbejdet). Det det ikke giver er en markering af det ord der læses op, men det behov har jeg ikke, dog ved jeg fra den snak jeg har haft med kollegaer der underviser ordblinde at det ville være uundværlig for nogen.
Selvom jeg har Wine installeret vil jeg ikke forsøge at give dig support her. Jeg har selv tidligere forsøgt med CD-ORD i Wine, og det lykkedes også at installere både program, stemmer og værktøjer. Men de enkelte komponenter kunne ikke snakke sammen. Dog havde Carsten-stemmen et medfølgende test-program som kunne læse op!
For ca. 2 år siden tog jeg et seriøst kig på hvad der fandtes af gratis TTS-stemmer, og her måtte jeg erkende at de danske var af meget ringe kvalitet, da de primær er skabt ud fra syntetiske computer genererede lyde. Andre sprog havde nogle rigtig gode bud på TTS-stemmer.
Jeg undersøgte også lidt om hvad der skal til for at lave en TTS-stemme og fandt nogle gode hints i et hollandsk projekt. Det omfatter bl.a. at der skal indtales lidt over 1000 lyde, som først skal identificeres, og at man skal have lave et omfattende værk med opmærkede ord, der beskriver noget om hvordan de skal udtales.
Som repræsentant for Foreningen for frit tilgængelige sprogværktøjer kunne jeg godt tænke mig at få gang i et projekt, dog vil jeg ikke starte det før jeg har et team, som jeg tro på vil være med til at bære projektet igennem i det lange løb. Erfaringen fra de andre projekter stavekontrol, synonymordbog (tesaurus), grammatikkontrol mv. er at de hviler på meget få skuldre.
Den løsning jeg selv endte med at bruge, var at jeg i VirtualBox har en Windows installation, hvor jeg så installerede CD-ORD. Udklipsholderen mellem min Linux-maskine og den virtuelle Windows-maskine er så delt, så når jeg markere en tekst op og trykker <CTRL>+c så læses teksten op.
Dette dækker mit behov, da jeg fortrækker at arbejde i Linux, men ikke kan slippe for Windows (da jeg har noget special Windows VPN-software med NemID, som jeg ikke kommer udenom ifm. arbejdet). Det det ikke giver er en markering af det ord der læses op, men det behov har jeg ikke, dog ved jeg fra den snak jeg har haft med kollegaer der underviser ordblinde at det ville være uundværlig for nogen.
Senest rettet af esben_aaberg 29. sep 2013, 16:23, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
-
- Admin
Re: TTL-stemmer og oplæsning
esben_aaberg skrev:Jeg undersøgte også lidt om hvad der skal til for at lave en TTL-stemme og fandt nogle gode hints i et hollandsk projekt. Det omfatter bl.a. at der skal indtales lidt over 1000 lyde, som først skal identificeres, og at man skal have lave et omfattende værk med opmærkede ord, der beskriver noget om hvordan de skal udtales.
Som repræsentant for Foreningen for frit tilgængelige sprogværktøjer kunne jeg godt tænke mig at få gang i et projekt, dog vil jeg ikke starte det før jeg har et team, som jeg tro på vil være med til at bære projektet igennem i det lange løb.
I forbindelse med at min kone lære dansk, har jeg indtalt ca. 600 ord, og regner med at indtale ca. 500 yderligere. Hvis det samtidig kunne bruges i sådan et projekt ville det da være fedt.