Ubuntu 13.10 og netbook

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
lianergoist
Geografisk sted: Horsens

Ubuntu 13.10 og netbook

Indlæg af lianergoist »

Jeg har en Packard Bell netbook (som er identisk med Acer Aspire One (DOA150)), som har kørt ubuntu siden 2008-2009. Engang i sommers opdaterede jeg til 13.10, og det kørte fint indtil en gang i august. Noget blev ændret, med det resultat, at jeg i praksis ikke kan søge programmer på computeren og kun med tålmodighed kan lukke ned.

Problemer er med 99% sikkerhed relateret til noget med grafik-driver på en eller anden måde. Genereelt kører programmer fint på netbook'en, men lige præcis de ting der bruger halvgennemsigtige vinduer/bokse er blevet ekstremt langsomme.

Når jeg fx vil lukke ned, og klikker på ikonet i øverste højre, og dernæst "Luk ned...", så er det nærmest som om computeren fryser. CPU'en kommer på overarbejde og efter 30 sekunder kommer første tegn på at nedlukningsprocessen er i gang - den halvgennemsigtige boks med to store knapper hvor jeg kan vælge luk eller genstart begynder at komme til syne. Efter endnu 30 sekunder er den klar til at man kan klikke på den, og efter endnu 30 sekunder begynder nedlukningsprocessen, som forløber normalt.

Hvis jeg klikker på det øverste ikon i menuen til højre ("opstarteren"), så åbnes der netop også sådan et halvgennemsigtig "vindue", og det er i praksis umuligt at bruge, da der går disse 30-40 sekunder fra jeg klikker til der sker noget.

Nå, men da de her problemer begyndte tænkte jeg, at det bliver jo nok rettet med tiden. Men det er de bare ikke blevet. Jeg har prøvet at hente nyeste .iso og boote op på en usb-stick, og det er det samme. Der er simpelthen blevet ændret noget der gør at 13.10 ikke kan køre på en ellers ret udbredt netbook.

Jeg har prøvet, på ubuntuforums.org, at finde frem til hvad der er sket, men jeg er ikke blevet så meget klogere. Jeg havde forventet at flere med netbooks ville brokke sig. Er der nogen af jer herinde der ved hvad der er sket, og om vi kan forvente at få vores netbooks til at køre 13.10, eller om man har brændt nogle broer i fremskridtets navn?
Thomas Jensen, Horsens
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 13.10 og netbook

Indlæg af AJenbo »

Hvilket grafikkort har du?

13.10 er stadig ikke udgivet og stabil så du skal nok snakke med udviklerne og rapportere problemet på Launchpad frem for et support forum. Jeg tror Mir blev aktiveret engang i August så måske det er der problemet ligger, men som sagt køre du en ikke færdig udgave så du skal mere eller mindre forvente problemer.

Du kan bruge compizconfig-settings-manager til at deaktivere nogle af effekterne.

Det kunne også være en fordel at køre Lubuntu hvis det er en ældre maskine.
lianergoist

Indlæg af lianergoist »

Jeg har faktisk fundet en løsning nu.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2174563&p=12794083#post12794083

AJenbo skrev:Hvilket grafikkort har du?

Godt spørgsmål. Alle de gode værktøjer til at se den slags ting er jo forsvundet fra Ubuntu... :(

Nej, nu det lykkedes mig at finde det - intel 645GME... ;)

AJenbo skrev:13.10 er stadig ikke udgivet og stabil så du skal nok snakke med udviklerne og rapportere problemet på Launchpad frem for et support forum.

Jo, men det er jo ikke så nemt at rapportere fejl, som mange gerne vil gøre det til. Hvis man ikke ved præcis hvad problemet er, er der jo ikke nogen der synes det er deres bord... :(

AJenbo skrev:Jeg tror Mir blev aktiveret engang i August så måske det er der problemet ligger, men som sagt køre du en ikke færdig udgave så du skal mere eller mindre forvente problemer.

Jeg har også haft de tanker omkring Mir. Og også, at det jo er en beta, så det kan være der sker noget inden den endelige release. Men det er mere end en måned det ikke har virket, så jeg begyndte at blive lidt bekymret.

AJenbo skrev:Du kan bruge compizconfig-settings-manager til at deaktivere nogle af effekterne.

Ja, det er jo bare at starte fra en ende af... ;)

AJenbo skrev:Det kunne også være en fordel at køre Lubuntu hvis det er en ældre maskine.

Jeg prøvede lige at installere Lubuntu - og jøsses, hvor kører det bare så meget bedre end Ubuntu! :roll:

Jeg har kørt Ubuntu siden 2007, og de første år synes jeg bare det blev bedre og bedre, men så kom Unity og det er som om det hele bare er gået baglæns siden. Jeg hører dog til dem der meget hurtigt blev glad for Unity, trods den dårligere performance. Og jeg er så glad for det med at menu-linierne bliver vist i top-panelet, at jeg alligevel foretrækker Ubuntu/unity, frem for et hurtigere system. Men øv, man betaler godt nok en høj pris for at få mere plads på skærmen... :cry:
Thomas Jensen, Horsens
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Du kan vælge at køre i 2D når du logger ind, måske det kan øge farten lidt i unity.

I øvrig må man vel forvente at hvis man kører med samme maskine men hælder bedre og bedre brændstof på når man et punk hvor denne ikke kan følge med mere men en ny maskine skal til eller også må man også nøjes med at bruge det gamle brændstof på denne.
Når lejligheden byder sig.
lianergoist

Indlæg af lianergoist »

How to be me skrev:Du kan vælge at køre i 2D når du logger ind

Nej, det er længe siden det blev udfaset.

How to be me skrev:I øvrig må man vel forvente at hvis man kører med samme maskine men hælder bedre og bedre brændstof på når man et punk hvor denne ikke kan følge med mere men en ny maskine skal til eller også må man også nøjes med at bruge det gamle brændstof på denne.

Jeg kunne sagtens leve med at køre en Ubuntu fra 2009-2010, hvis den blev vedligeholdt med sikkerhedspatch. Det er ikke dem der er strået der knækker kamelens ryg. Ja, måske kunne jeg også leve med en ældre Ubuntu helt uden sikkerhedspatch. Men der omkring 2009-2010 fandt man ud af at fjerne titellinierne fra vinduerne og flytte dem op i toppanelet, og senere også menulierne, og det er jeg altså helt tosset med. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er noget alle andre gør. Jeg har svært ved at forestille mig at det i sig selv skulle være voldsomt svært eller skabe problemer iøvrigt.

Men det er som om Ubuntus implementation ikke har været så heldig - eller også er det bare alle de andre tiltag der er foretaget sideløbende, der har kostet dyrt i ydelse. Min klare fornemmelse er ihvertfald, at Ubuntu er langt tungere idag end det var for 3 år siden. Og når man så lige laver en direkte sammenligning med Lubuntu, så er der ingen tvivl. Det eneste der gør at jeg ikke skifter Ubuntu ud med Lubuntu øjeblikkeligt, er det med titellinie og menulinie i toppanelet.

Men det er vist lidt off-topic med den snak lige her. Ja, jeg ved godt det var mig der startede... :roll:
Thomas Jensen, Horsens
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

lianergoist skrev:
AJenbo skrev:13.10 er stadig ikke udgivet og stabil så du skal nok snakke med udviklerne og rapportere problemet på Launchpad frem for et support forum.

Jo, men det er jo ikke så nemt at rapportere fejl, som mange gerne vil gøre det til. Hvis man ikke ved præcis hvad problemet er, er der jo ikke nogen der synes det er deres bord... :(

Kontakt dem først over IRC så skal de nok være behjælpelige med hvor du skal rapportere fejlen.

lianergoist skrev:Jeg kunne sagtens leve med at køre en Ubuntu fra 2009-2010, hvis den blev vedligeholdt med sikkerhedspatch.

Hvorfor så ikke køre med Ubuntu 12.04 som har support helt frem til 2017?