HJÆLP. Swap, partition på SD mm?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
baandoptager

Indlæg af baandoptager »

Hejsa.

Lige siden jeg fik min Asus Eee, har jeg prøvet frem og tilbage med et par styresystemer (Gos og Xubuntu), ikke kun for at lære men også for at simplificere. Anyhow, jeg er nu endt op med en dejlig version af Xubuntu (EeeXubuntu). Det fungerer fantastisk og jeg har undervejs fået madet ind hvordan jeg gør dit og dat, hvilket har resulteret i at jeg nu kører compiz fusion også. Til stor tildfredstillelse.

POINTEN--->

Det eneste jeg gerne vil gøre er nu at lave en SWAP partition på mit SD kort, for at ikke belaste mit flash ssd (om jeg behøver). En af mine bekendte påstår at det ikke er så nødvendigt da jeg har 1gb ram. Er der nogen der kan hjælpe, forklare og evt lære mig hvad som er ret? Og evt hvordan jeg laver en sådan partition?

Tak på forhånd.
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Indlæg af Wrapper »

Swap er en slags virtuel ram, dvs. når ens ram er opbrugt, begynder systemet at bruge den virtuelle ram. Nu har jeg selv 1.5 gb ram i min laptop, og jeg bruger tit noget af swappen, så jeg vil mene det altid er nødvendigt at have swap.

Swappen burde du kunne lave med kommandoen mkfs, jeg har aldrig selv brugt, så helt præcist hvordan man bruger det, må du kigge efter i dens manual (man)...
Billede

Billede
baandoptager

Indlæg af baandoptager »

Altså pt. Bruger jeg kun max 170mb ram. Men uanset hvad. Er det muligt at lave swap partitionen sådan at når mit sd ikke sidder i at den så automatisk tærer på disk, eller er det sådan af sig selv.

Jeg er stadig Newbie, absolut. Så vær blid.