Installation af Saldi under Ubuntu Xampp, hvordan?
-
- Geografisk sted: brønderslev
Installation af Saldi under Ubuntu Xampp, hvordan?
Hej
Jeg kører Ubuntu 13 og Xampp på en Dell Latitude D510.
Jeg finder et lignende problem inde på Saldis egen forum, beskrevet af Madsn den 07. marts, men der er ingen svar. Forøvrigt virker det lidt som om at der ikke er megen aktivitet på deres forum.
Jeg ved dog hvad mit problem er, men jeg ved blot ikke hvordan jeg løser det.
Problemet er afledt af at under installation af XAMPP bliver der ikke bedt om et password i MYSQL.
Er der en venlig og begavet sjæl her der kan hjælpe med dette?
Kan Saldi ikke indstilles til at køre uden dette password?
Håber der er nogen der vil være behjælpelig med at få dette problem ud af verden, ikke blot for mig men også alle andre der har forsøgt sig.
Jeg kører Ubuntu 13 og Xampp på en Dell Latitude D510.
Jeg finder et lignende problem inde på Saldis egen forum, beskrevet af Madsn den 07. marts, men der er ingen svar. Forøvrigt virker det lidt som om at der ikke er megen aktivitet på deres forum.
Jeg ved dog hvad mit problem er, men jeg ved blot ikke hvordan jeg løser det.
Problemet er afledt af at under installation af XAMPP bliver der ikke bedt om et password i MYSQL.
Er der en venlig og begavet sjæl her der kan hjælpe med dette?
Kan Saldi ikke indstilles til at køre uden dette password?
Håber der er nogen der vil være behjælpelig med at få dette problem ud af verden, ikke blot for mig men også alle andre der har forsøgt sig.
-
- IRC nickname: Martinjo84
-
- IRC nickname: Martinjo84
Re: Installation af Saldi under Ubuntu Xampp, hvordan?
Er det http://www.saldi.dk/ vi snakker om?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Opret en ny bruger i MySQL med adgangskode til Saldi.
-
Martinjo84
!> Er det http://www.saldi.dk/ vi snakker om?
ja det er!
!> Er det http://www.saldi.dk/ vi snakker om?
ja det er!
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
wanthai skrev:Synes det er lidt noget snusk, når de skriver at den er skrevet til Linux, at den så ikke er tilpasset til en standard installation af div. servere.
Hvis du betaler for en løsning, så brok dig til dem og ikke til os. De kan løse dit problem med Saldi.
Hvis du ikke betaler (du er bruger af deres gratis-løsning), ja så er der ingen garanti - for du har jo ikke købt noget, og det er derfor altid dig der har aben.
For en installation af Mysql server pakken i Linux er det normalt altid at lave et kodeord for mindst en mysql bruger
Bemærk ikke som bruger på styresystem niveau, kun på MySQL server niveau.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
wanthai skrev:Er det det lettest? Synes det er lidt noget snusk, når de skriver at den er skrevet til Linux, at den så ikke er tilpasset til en standard installation af div. servere.
Xanpp er lidt noget snusk og ikke standard måden at sætte en webserver op på.
-
Tak for jeres svar.
!>Lath
jeg er ikke en ørn i ubuntu, men forsøger at få den "ind under huden" så jeg kan frigøre mig helt og aldeles fra Microsoft.
Har kun erfaring med Sambar server, og den skal man jo ganske rigtigt selv sætte op med PHP og MySql o.s.v.
!>Ajenbo
Det er jo nok rigtigt at det måske er Xampp der er noget snusk. Kører Wampp som arbejdsserver på Windows. Og her bliver alt jo også sat op for en under installationen. Der er sikkert samme forhold hvad angår pasword her, har dog ikke stødt ind i dem. Kun under opsætning af førnævnte Sambar, som voldte mange genvordigheder engang i sin tid.
Har fulgt din anvisning om at oprette en ny bruger under MySql, har dog ikke nået at få afprøvet det under installation af saldi endnu. Håber at få tid til at få gang i det her i week-enden.
!>Lath
jeg er ikke en ørn i ubuntu, men forsøger at få den "ind under huden" så jeg kan frigøre mig helt og aldeles fra Microsoft.
Har kun erfaring med Sambar server, og den skal man jo ganske rigtigt selv sætte op med PHP og MySql o.s.v.
!>Ajenbo
Det er jo nok rigtigt at det måske er Xampp der er noget snusk. Kører Wampp som arbejdsserver på Windows. Og her bliver alt jo også sat op for en under installationen. Der er sikkert samme forhold hvad angår pasword her, har dog ikke stødt ind i dem. Kun under opsætning af førnævnte Sambar, som voldte mange genvordigheder engang i sin tid.
Har fulgt din anvisning om at oprette en ny bruger under MySql, har dog ikke nået at få afprøvet det under installation af saldi endnu. Håber at få tid til at få gang i det her i week-enden.
-
- Admin
For at uddybe det lidt: Xampp og Wampp er mest til udviklere der lige hurtigt skal have et testmiljø sat op på deres arbejdsstation uden nødvendigvis at sætte en permanent webserver op på maskinen. Så vidt jeg husker køre en stor del af det også på bruger niveau i stedet for system niveau.
En standart opsætning af Apache+MySQL+PHP får du ved at køre følgende kommando:
(du kan også installere de 3 pakkerne fra software centeret)
En anden fordel her er også at programmerne så vil blive holdt vedlige med sikkerhedsopdatering sammen med resten af systemet.
En standart opsætning af Apache+MySQL+PHP får du ved at køre følgende kommando:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install apache2 libapache2-mod-php phpmyadmin
En anden fordel her er også at programmerne så vil blive holdt vedlige med sikkerhedsopdatering sammen med resten af systemet.
-
Forsøgte at køre installatonen på en anden maskine. Det er en god måde at installere på. Jeg har bare ikke fået phpmyadmin op at køre. Kan ikke finde fejlen. Arbejder lidt mere med det senere, med henblik på at sætte en ren Ubuntu server op til erstatning af min nuværende webserver, der kører Win XP og Sambar.
på den anden maskine har jeg fulgt din anvisning med at oprette en ny bruger, og det virker som det skal.
Så jeg kan anbefale at "newbees" som mig bruger XAMPP metoden, så længe det er en test/arbejds server det drejer sig om.
så jeg laver en acsept af dit svar herefter. igen tak for alle indlæg.
på den anden maskine har jeg fulgt din anvisning med at oprette en ny bruger, og det virker som det skal.
Så jeg kan anbefale at "newbees" som mig bruger XAMPP metoden, så længe det er en test/arbejds server det drejer sig om.
så jeg laver en acsept af dit svar herefter. igen tak for alle indlæg.
-
AJenbo skrev:For at uddybe det lidt: Xampp og Wampp er mest til udviklere der lige hurtigt skal have et testmiljø sat op på deres arbejdsstation uden nødvendigvis at sætte en permanent webserver op på maskinen. Så vidt jeg husker køre en stor del af det også på bruger niveau i stedet for system niveau.
En standart opsætning af Apache+MySQL+PHP får du ved at køre følgende kommando:Kode: Vælg alt
sudo apt-get install apache2 libapache2-mod-php phpmyadmin
En anden fordel her er også at programmerne så vil blive holdt vedlige med wanthai@E1210 / $ sudo apt-get install apache2 libapache2-mod-php phpmyadmin
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
E: Kunne ikke lokalisere pakken libapache2-mod-php
sikkerhedsopdatering sammen med resten af systemet.
Nu ved jeg godt at jeg selv har luket tråden, men jeg har forsøgt at køre din anbefaling på denne maskine, og der får jeg dette svar:
wanthai@E1210 / $ sudo apt-get install apache2 libapache2-mod-php phpmyadmin
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
E: Kunne ikke lokalisere pakken libapache2-mod-php
øer det noget andre har været ude for?
-
- Admin
Det er mig der har glemt et 5 tal:
Hvis du vil gøre det grafisk så er her links til de 3 pakker:
apache2 libapache2-mod-php5 phpmyadmin
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install apache2 libapache2-mod-php5 phpmyadmin
Hvis du vil gøre det grafisk så er her links til de 3 pakker:
apache2 libapache2-mod-php5 phpmyadmin
-
Det er tilgivet. Er selv slem til at lave noget lignende ind i mellem.
Nu mangler jeg bare at få afprøvet Saldi for alvor. Havde gang i den, men kunne ikke tilgå den efter genstart. Det var min egen fejl, jeg var ikke opmærksom på hvad jeg sendte efter mysql.
Men nu har jeg en helt frisk installation af "LAMPP", så mon ikke jeg får det til at lykkes igen.
Tak for hjælpen Ajenbo og goså Laoshi, hvis guide i fjernelse af softwaren jeg brugte. Derudover fulgte jeg Jarlens guide.
Nu mangler jeg bare at få afprøvet Saldi for alvor. Havde gang i den, men kunne ikke tilgå den efter genstart. Det var min egen fejl, jeg var ikke opmærksom på hvad jeg sendte efter mysql.
Men nu har jeg en helt frisk installation af "LAMPP", så mon ikke jeg får det til at lykkes igen.
Tak for hjælpen Ajenbo og goså Laoshi, hvis guide i fjernelse af softwaren jeg brugte. Derudover fulgte jeg Jarlens guide.
-
Blot til orientering, jeg modtog i dag denne meddellelse fra saldis forum:
Saldi kræver at der er databasebrugeren har et password. Du kan selv fjerne dette tjek i index/install.php
http://forum.saldi.dk/viewtopic.php?p=2378#2378
Saldi kræver at der er databasebrugeren har et password. Du kan selv fjerne dette tjek i index/install.php
http://forum.saldi.dk/viewtopic.php?p=2378#2378
-
Nu er der opstået et nyt problem med Saldi.
Efter opgradering til den seneste Ubuntu 13 blev min PhpMyAdmin sat ud af spillet. Det blev dog ordnet ved at genindsætte den i /etc/apache2/apache2.conf med komandoen: sudo nano /etc/apache2/apache2.conf
og tilføje: Include /etc/phpmyadmin/apache.conf nederst i conf-filen.
Men efterfølgende får jeg den besked at den ikke kan få kontakt med databasen. den ligger i mappen og kan ses i PhpMyAdmin. har prøvet at slette Saldi og genindstallere den, men lige lidt hjalp det.
Har forsøgt mig med at give tilladelser til de mapper de mapper der er nævnt i filen indstallations.txt, det hjalp mig heller ikke.
Håber der er en der kan give en løsning på dette problem.
Efter opgradering til den seneste Ubuntu 13 blev min PhpMyAdmin sat ud af spillet. Det blev dog ordnet ved at genindsætte den i /etc/apache2/apache2.conf med komandoen: sudo nano /etc/apache2/apache2.conf
og tilføje: Include /etc/phpmyadmin/apache.conf nederst i conf-filen.
Men efterfølgende får jeg den besked at den ikke kan få kontakt med databasen. den ligger i mappen og kan ses i PhpMyAdmin. har prøvet at slette Saldi og genindstallere den, men lige lidt hjalp det.
Har forsøgt mig med at give tilladelser til de mapper de mapper der er nævnt i filen indstallations.txt, det hjalp mig heller ikke.
Håber der er en der kan give en løsning på dette problem.