Så kunne den gamle pc ikke mere - og ny måtte anskaffes. Naturligvis leveret med win8 præinstalleret. Da jeg ind i mellem har behov for at arbejde hjemmefra hvilket kun er muligt i windows har jeg med bæven valgt at bevare win8 installationen. Skulle hilse og sige at den ikke letter installation af andre styresystemer. Men en del sene nattetimers søgen gav til sidst den fornødne hjælp. Så nu virker Grub, Ubuntu 12.04 samt win8.
Efter opstart ligger 272 opdateringer, og her kommer problemet: Ved for søg på at installere, får jeg først flg. Fejlmelding:
"Ikke alle opdateringer kan installeres. Kør en delvis opgradering". Og herfeter nogle mulige forklaringer. (Kan desvære ikke finde ud af at sætte screenprint ind her )
Efter et par mellemregninger får jeg flg.:
"Indsæt venligst "Lubuntu 13.04 _Raring Ringtail_ - Release amd64 (20130423.1)" i drevet "/media/cdrom/""
Jeg har ikke har den pgl. cd. Jeg kan derfor kun vælge at anullere opdateringerne,
Jeg har gået samtlige opdateringer på listen igennem, men kan ikke finde Lubuntu nævnt nogen steder. Jeg kan derfor ikke fravælge denne opdatering.
Nogen bud på hvad der sker - og naturligvis især hvordan jeg kommer videre.
På forhånd tak
Anker
Opdateringsproblem på nyinstallation
-
- IRC nickname: ank
Opdateringsproblem på nyinstallation
Farten dræber - kør windows.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Opdateringsproblem på nyinstallation
For at indsætte et billed skal du uploade det som en vehæftetfil eller lægget det et sted på nettet og indsætte et link til det.
CD'en er vel den du brugte til at installere systemet med. Du kan eventuelt også slå den fra ved at gå ind under "software & updates" og fjernet hakket under fanen "Anden software".
CD'en er vel den du brugte til at installere systemet med. Du kan eventuelt også slå den fra ved at gå ind under "software & updates" og fjernet hakket under fanen "Anden software".
-
Hej Anders
Et af (mine mange) problemer med at installere ubuntu denne gang var, at det ikke lykkedes mig at boote fra cd/dvd. Jeg kunne ikke få den til at indlæse Kernel. Jeg endte derfor med at installere fra usb, og har derfor ikke en ubuntu cd.
Men den spørger også efter Lubuntu 13.04. Jeg kører Ubuntu 12.04.
Ved ikke helt hvad Lubuntu er, men har ikke savnet det hidtil.
Men den pgl. CD'en lå som softwarekilde i opdateringsindstillingerne under anden software. Har fjernet den, og det ser nu ud til at de resterende opdateringer kan køre.
Tak for vejl. til billeder - troede bare jeg kunne indsætte et screenprint direkte fra udklipsholderen - det virker i en del fora. Men vil indsætte som alm. billede fremadrettet hvis aktuelt.
Vender lige tilbage med melding om det virker, eller der dukker nye problemer op.
Foreløbig tak.
Anker
Et af (mine mange) problemer med at installere ubuntu denne gang var, at det ikke lykkedes mig at boote fra cd/dvd. Jeg kunne ikke få den til at indlæse Kernel. Jeg endte derfor med at installere fra usb, og har derfor ikke en ubuntu cd.
Men den spørger også efter Lubuntu 13.04. Jeg kører Ubuntu 12.04.
Ved ikke helt hvad Lubuntu er, men har ikke savnet det hidtil.
Men den pgl. CD'en lå som softwarekilde i opdateringsindstillingerne under anden software. Har fjernet den, og det ser nu ud til at de resterende opdateringer kan køre.
Tak for vejl. til billeder - troede bare jeg kunne indsætte et screenprint direkte fra udklipsholderen - det virker i en del fora. Men vil indsætte som alm. billede fremadrettet hvis aktuelt.
Vender lige tilbage med melding om det virker, eller der dukker nye problemer op.
Foreløbig tak.
Anker
-
- Admin
Tekst feltet her på forummet er hverken grafisk eller html5 så det kan den ikke håndtere.
Lubuntu er en udgave af Ubuntu beregnet til ældre maskiner. Det er det samme system men de valgte programmer og skrive bordet er knapt så krævende.
Lubuntu er en udgave af Ubuntu beregnet til ældre maskiner. Det er det samme system men de valgte programmer og skrive bordet er knapt så krævende.
-
Har lige læst lidt op på Lubuntu - ligner noget der må prøves på en gammel PC, når vi nærmer os de mørke vinteraftener.
Opdateringer er nu installeret uden yderligere problemer. Tak for hjælpen.
Mangler nu kun at finde ud af om jeg kan finde drivere/software der kan aktivere tænd/sluk funktion på pegepladen, samt grafik-drivere.
Tilsyneladende er det grafikkortene ikke opdaget. Der er ingen "yderligere drivere" tilgængelige, og grafiktilstand står til standard, med ukendt driver.
Der er intel HD4000, samt et Nvidia grafikkort monteret. I windows er det sat op til at Intel-chippen kører alene indtil der arbejdes med grafiktunge programmer, hvorefter Nvidia-kortet (og dets 2GB Ram) aktiveres. Det skulle være både strøm- og ressourcebesparende, men ved ikke om der findes software til Linux, der kan noget tilsvarende.
Trods disse småproblemer, er det skønt at være tilbage i Ubuntu efter flere uger med kun windows.
Opdateringer er nu installeret uden yderligere problemer. Tak for hjælpen.
Mangler nu kun at finde ud af om jeg kan finde drivere/software der kan aktivere tænd/sluk funktion på pegepladen, samt grafik-drivere.
Tilsyneladende er det grafikkortene ikke opdaget. Der er ingen "yderligere drivere" tilgængelige, og grafiktilstand står til standard, med ukendt driver.
Der er intel HD4000, samt et Nvidia grafikkort monteret. I windows er det sat op til at Intel-chippen kører alene indtil der arbejdes med grafiktunge programmer, hvorefter Nvidia-kortet (og dets 2GB Ram) aktiveres. Det skulle være både strøm- og ressourcebesparende, men ved ikke om der findes software til Linux, der kan noget tilsvarende.
Trods disse småproblemer, er det skønt at være tilbage i Ubuntu efter flere uger med kun windows.
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Har lige læst lidt op på Lubuntu - ligner noget der må prøves på en gammel PC, når vi nærmer os de mørke vinteraftener.
Jeg kan helt sikkert anbefale Lubuntu, det kører fremragende på mine små pc'er (en med i5 cpu, en med i7 cpu, en med atom og en med 6 coret phenom)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Manjaro på hjemmerullet pc.
-
- Admin
Intel kortet har driveren direkte intergeret i Linux så det skal der ikke gøres noget for at aktivere. Det lyder dog som om du har en bærbar med Optimus, det undersøtter Nvidia endu ikke under Linux. Der findes nogle trinks til at deaktivere Nvidia kortet helt så det ikke bar sider og sluger strøm i baugrunden. Det findes også nogle programmer til at få devis ydelse ud af Nvidia kortet men det kan være besværligt at sætte op.
-
Så klog man bliver Havde ikke læst så langt på funktionen at jeg ar stødt på Optimus navnet for funktionen. Gør det jo let at google videre.
Endnu en grund til at Ubuntu/Linux verdenen er så rar at færdes i. Det er ikke lykkedes mig at finde tilsvarende brugbar hjælpsomhed i windowsverdenen.
Vil søge lidt videre på mulighederne, og finde ud af om jeg skal gå efter at de- eller ak-tivere Nvidia-kortet. Eller måske en løsning hvor jeg manuelt kan slå det til og fra.
Men så er vi ovre i en ny boldgade. Jeg vil derfor markere denne tråd som løst, og opretter nyt spørgsmål hvis jeg kører fast igen.
Endnu engang tak for hjælp og gode indspark.
Endnu en grund til at Ubuntu/Linux verdenen er så rar at færdes i. Det er ikke lykkedes mig at finde tilsvarende brugbar hjælpsomhed i windowsverdenen.
Vil søge lidt videre på mulighederne, og finde ud af om jeg skal gå efter at de- eller ak-tivere Nvidia-kortet. Eller måske en løsning hvor jeg manuelt kan slå det til og fra.
Men så er vi ovre i en ny boldgade. Jeg vil derfor markere denne tråd som løst, og opretter nyt spørgsmål hvis jeg kører fast igen.
Endnu engang tak for hjælp og gode indspark.