Hey alle
Jeg sidder her og læser lidt om Samba, og prøver at finde frem til "den korrekte konfiguration" .. Jeg har set lidt tutorials på youtube og læst på et par stk... Naturligt nok er der opstået et par spørgsmål (og denne gang i det rigtige forum ):
Skal brugernavn og password være det samme på Samba, som det er på ens Windows maskine?
FX, hvis min bruger er Dennis og password er 123456 på min windows maskine, skal det så også være det på Samba, eller kan jeg kalde Samba brugeren Kristensen og password 654321 ?
I en tutorial så jeg, at der blev skrevet "0700" i rettigheder, men hvorfor er det "0700" og ikke bare "700" ??
Jeg spørger pga jeg engang lærte om Unix, og der brugte vi bare 3 cifre (fx "700"), i stedet for de brugte 4 cifre...
Skal den maskine Samba er på have en fast IP adresse, eller er det nok at den er på ens interne netværk?
På forhånd tak for hjælpen
Spørgsmål til Samba
-
- IRC nickname: Fjeder
- Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
-
Re: Spørgsmål til Samba
Det er farligt at kigge forskellige tutorials ... nu har jeg fundet flere spørgsmål...
Der er flere af de tutorials, der vil have, at der hentes forskellige ting udover samba og samba-common ...
Hidtil har jeg fundet de her "dimser", som en bruger, men ikke de andre:
libcups2
python-glade2
cifs-utils
winbind
Hvad er de og hvad bruges de til ?? bare sådan kort og er de nødvendige ??
Der er flere af de tutorials, der vil have, at der hentes forskellige ting udover samba og samba-common ...
Hidtil har jeg fundet de her "dimser", som en bruger, men ikke de andre:
libcups2
python-glade2
cifs-utils
winbind
Hvad er de og hvad bruges de til ?? bare sådan kort og er de nødvendige ??
-
- IRC nickname: Martinjo84
Prøv med den her. den er godt dokumenteret
http://www.server-world.info/en/note?os=Ubuntu_12.04&p=samba
http://www.server-world.info/en/note?os=Ubuntu_12.04&p=samba
-
Martinjo84 jeg er sikker på du har skrevet din post i bedste mening .. men det er ikke en guide jeg vil bruge.. selv utrænet som jeg er, kan jeg se, at den åbner op for ALT .. det bliver til en pivåben Samba server med den guide du linker til .. fx "chmod 777" der får alle lov til at læse, skrive og køre filer.. derudover er der start ip intervallet.. der starter med den laveste ip adresse og har flest mulige antal klient adresser ... og det ser ud til at gæster også får samtlige privilegier?? absolut ikke en anbefalelsesværdig guide !!!
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Har du tænkt dig at åbne ind udefra? Ellers er det jo kun folk på lokalnetværket der kan bruge den. Hvis du ikke vil have at gæster på dit lokalnetværk kan tilgå dine delte filer kan du skrive og
Se mere her:
https://help.ubuntu.com/community/Samba/SambaServerGuide
Og her kan du få svar på alle dine spørgsmål:
http://www.samba.org/samba/docs/using_samba/toc.html
libcubs2 kommer automatisk med når du installerer samba - en del afhængighederne.
Du kan f.eks. se sambas afhængigheder ved at køreHer kan du også se en kort beskrivelse. Det samme kan du når du f.eks. kører Den tror jeg ikke du får brug for, med mindre du har en Active Directory server, som tillader dig kerbers login og håndtering af windows brugernavne.
Hvis fjederen skal kunne tilgå filer i et share der har valid users = fjerderen skal fjederen have et brugernavn.
Efter du har foretaget ændringer skal du som oftest lige genstarte samba servicen
Men de ting jeg sidder og skriver nu står også her:
Du kan jo altid prøve at hacke dig selv bagefter og se om du har grund til at være bekymret.
Kode: Vælg alt
guest ok = no
valid user = fjederen
Se mere her:
Og her kan du få svar på alle dine spørgsmål:
http://www.samba.org/samba/docs/using_samba/toc.html
libcubs2 kommer automatisk med når du installerer samba - en del afhængighederne.
Du kan f.eks. se sambas afhængigheder ved at køre
apt-cache show samba
apt-cache show winbind
Hvis fjederen skal kunne tilgå filer i et share der har valid users = fjerderen skal fjederen have et brugernavn.
sudo smbpasswd -a username
Efter du har foretaget ændringer skal du som oftest lige genstarte samba servicen
sudo service smbd restart
Men de ting jeg sidder og skriver nu står også her:
Du kan jo altid prøve at hacke dig selv bagefter og se om du har grund til at være bekymret.
-
- IRC nickname: Martinjo84
Det helt i orden men ja den vil åbne mapper han deler til lokalnetværket ja
Meningen med min post var hvor godt den var dokumenteret
Meningen med min post var hvor godt den var dokumenteret
Fjederen skrev:Martinjo84 jeg er sikker på du har skrevet din post i bedste mening .. men det er ikke en guide jeg vil bruge.. selv utrænet som jeg er, kan jeg se, at den åbner op for ALT .. det bliver til en pivåben Samba server med den guide du linker til .. fx "chmod 777" der får alle lov til at læse, skrive og køre filer.. derudover er der start ip intervallet.. der starter med den laveste ip adresse og har flest mulige antal klient adresser ... og det ser ud til at gæster også får samtlige privilegier?? absolut ikke en anbefalelsesværdig guide !!!
-
ØJ... det er da noget besværligt noget det her samba .. jeg har prøvet og prøvet, men kan ikke få det til at virke
Har smidt det ud og installeret det flere gange uden meget held, jeg kan bare ikke få adgang til det fra min Windows maskine.. Derpå prøvede jeg at geninstallere Ubuntu og dernæst Samba, og for at gøre det nemmere for mig selv, installerede jeg en grafiske brugerflade, men den vil slet ikke starte op? Nu har jeg prøvet at installere/afinstallere den flere gange, hver gang med det samme resultat - den vil ikke starte..
Det er som om alt bare går skævt for mig...
Når jeg installerer via kommando linien, kan jeg ikke finde den blandt programmer eller ude i siden?
Installerer jeg den i stedet for via den grafiske installation, kommer ikonet til Samba godt nok ude i siden, men jeg kan stadig ikke finde den blandt programmer?
Må nok bare erkende at en lille netbook med 10" skærm ikke er den bedste maskine at træne Linux/Ubuntu på??
En anden ting, nu jeg er i gang med at pibe .. Hvorfor pokker har de gode folk i Canonical lavet den grimme grimme menu i siden, hvor alt skal startes fra ?? Den gode gamle top menu var da væsentlig bedre!! Nu kan man ikke engang søge på noget som helst uden at skulle trækkes med utallige søge resultater fra diverse betalingsskrammel...
Har smidt det ud og installeret det flere gange uden meget held, jeg kan bare ikke få adgang til det fra min Windows maskine.. Derpå prøvede jeg at geninstallere Ubuntu og dernæst Samba, og for at gøre det nemmere for mig selv, installerede jeg en grafiske brugerflade, men den vil slet ikke starte op? Nu har jeg prøvet at installere/afinstallere den flere gange, hver gang med det samme resultat - den vil ikke starte..
Det er som om alt bare går skævt for mig...
Når jeg installerer via kommando linien, kan jeg ikke finde den blandt programmer eller ude i siden?
Installerer jeg den i stedet for via den grafiske installation, kommer ikonet til Samba godt nok ude i siden, men jeg kan stadig ikke finde den blandt programmer?
Må nok bare erkende at en lille netbook med 10" skærm ikke er den bedste maskine at træne Linux/Ubuntu på??
En anden ting, nu jeg er i gang med at pibe .. Hvorfor pokker har de gode folk i Canonical lavet den grimme grimme menu i siden, hvor alt skal startes fra ?? Den gode gamle top menu var da væsentlig bedre!! Nu kan man ikke engang søge på noget som helst uden at skulle trækkes med utallige søge resultater fra diverse betalingsskrammel...
-
YAY ... mit problem er løst
Løsningen bestod i at bruge 12.04 LTS, fremfor 13.04 .. Nu spiller det, det virkede med det samme, jeg kunne starte alt op (kunne fx ikke starte Seahorse op i 13.04) ... Men takker til jer der skrev med gode råd til mig
Løsningen bestod i at bruge 12.04 LTS, fremfor 13.04 .. Nu spiller det, det virkede med det samme, jeg kunne starte alt op (kunne fx ikke starte Seahorse op i 13.04) ... Men takker til jer der skrev med gode råd til mig