Der var engang sådan, at man kunne vælge en menu ved f.eks. at trykke Alt-F (for "Files"-menuen) m.v. I nogle af mine Ubuntu-opsætninger vises menulinjen godt nok, når jeg holder Alt-tasten nede, men hvordan kan jeg aktivere menuerne?
Jeg føler mig nærmest lidt dum over at stille dette spørgsmål, men min undskyldning er, at jeg stort set lever mit liv i terminalvinduerne og ellers bruger keyboard shortcuts til de enkelte menufunktioner.
Menu-shortcut
-
- Geografisk sted: Varde
Re: Menu-shortcut
Øh, det virker hos mig ? Trykker Alt-F åbner Files menuen og slip tasterne og tryk på det bogstav der er understreget i det du vil vælge eks. U i Udskriv
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Nu er det lidt afhængig af, hvilket program man er I.
I Firefox virker det, men ikke i Libreoffice......
I Firefox virker det, men ikke i Libreoffice......
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: Nørresundby
Nordsig skrev:Trykker Alt-F åbner Files menuen og slip tasterne og tryk på det bogstav der er understreget i det du vil vælge eks. U i Udskriv
Jeg husker også, at det på et tidspunkt har virket for mig, men jeg kan oprigtigt ikke huske, hvornår det var. Det kan nemt være for en eller to distributioner siden.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Hvilken version af ubuntu og hvilke programmer drejer det sig om. Jeg kan desværre kun finde nogen hvor det virker, så jeg kan ikke få syn for sagn.
Jeg har kikket på 12.04 og 12.10 og i diverse programmer som firefox, chrome, gedit, geany, software-centret og libre-office.
Hov. Så fik jeg lige bootet den kommende 13.10 op i virtualbox, og ganske rigtig så er den mulighed forduftet (i de programmer jeg lige kikkede i). Det er nok meningen af den funktion skal overtages af HUD. Endnu en ting man nok lige skal vænne sig til at bruge, men som muligvis kan vise sig at være ret fin. I hvert fald er pointen at man ikke længere behøver at huske hvor man skal lede efter en bestemt funktion. Man begynder bare at skrive hvad man vil og så burde det dukke op (hvis HUD er understøttet af det enkelte program). For dem der endnu ikke har stiftet bekendtskab med det, så dukker HUD op når man taster ALT (ja, ja, ikke alt - ALT). Samme sted kan man i øvrigt blive henvist til et bestemt bogmærke, hvis man f.eks. er i sin browser.
Hmm. Nu sidder jeg lige og tester det. Det er faktisk vældig lækkert. Hvis jeg f.eks. i gedit vil skifte til highlight java mode, taster jeg bare ALT og skriver "ja" og taster enter. Der var langt hen til den med keyboard shortcuts før. For det først skulle man jo huske at den var i View menuen. Så var det ALT+VH men herefter slap shortcuts op og så er der bare tilbage at rode igennem diverse menuer (og huske at java var under sources). Man kunne selvfølgelig også række ud efter musen, men hvis man er til keyboard shortcuts er det måske slet ikke så dårligt med den HUD. Men det kræver nok tilvænning. Jeg er i hvert fald ikke kommet i gang med at bruge det (før for 5 minutter siden).
Jeg har kikket på 12.04 og 12.10 og i diverse programmer som firefox, chrome, gedit, geany, software-centret og libre-office.
Hov. Så fik jeg lige bootet den kommende 13.10 op i virtualbox, og ganske rigtig så er den mulighed forduftet (i de programmer jeg lige kikkede i). Det er nok meningen af den funktion skal overtages af HUD. Endnu en ting man nok lige skal vænne sig til at bruge, men som muligvis kan vise sig at være ret fin. I hvert fald er pointen at man ikke længere behøver at huske hvor man skal lede efter en bestemt funktion. Man begynder bare at skrive hvad man vil og så burde det dukke op (hvis HUD er understøttet af det enkelte program). For dem der endnu ikke har stiftet bekendtskab med det, så dukker HUD op når man taster ALT (ja, ja, ikke alt - ALT). Samme sted kan man i øvrigt blive henvist til et bestemt bogmærke, hvis man f.eks. er i sin browser.
Hmm. Nu sidder jeg lige og tester det. Det er faktisk vældig lækkert. Hvis jeg f.eks. i gedit vil skifte til highlight java mode, taster jeg bare ALT og skriver "ja" og taster enter. Der var langt hen til den med keyboard shortcuts før. For det først skulle man jo huske at den var i View menuen. Så var det ALT+VH men herefter slap shortcuts op og så er der bare tilbage at rode igennem diverse menuer (og huske at java var under sources). Man kunne selvfølgelig også række ud efter musen, men hvis man er til keyboard shortcuts er det måske slet ikke så dårligt med den HUD. Men det kræver nok tilvænning. Jeg er i hvert fald ikke kommet i gang med at bruge det (før for 5 minutter siden).
-
- Geografisk sted: Nørresundby
zob skrev:Hvilken version af ubuntu og hvilke programmer drejer det sig om.
Med mindre andet er nævnt, "nuværende version".
Jeg har i løbet af dagen opdaget, at det virkelig er et spørgsmål om hvilke programmer, man bruger. Fail.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Med mindre andet er nævnt, "nuværende version".
Det kunne jo godt udvikle sig til en konvention hvis flertallet overholdt det.