Formatter og klon disk.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Formatter og klon disk.

Indlæg af Kurt Christensen »

cali1 skrev:Jeg har en 128 gb ssd som jeg skal klone over på, den oprindelige er 320 gb, men der er vist kun forbrugt ca. 30 gb, kan jeg så ikke bruge Clonezilla, eller hvad?

På forhånd tak.

Det vil altid være en fordel at skrumpe partionen så den ikke er større end den harddisk den skal over på og nemmest bare at bruge hele den nye harddisk, bortset fra det kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne bruge clonzille.

Ajenbo har imidlertid lave en god forklaring til Gparted på dansk, det kan være en fordel i stedet for clonzilla der er på engelsk hvis man ikke er så skrap i det.
Når lejligheden byder sig.
cali1

Indlæg af cali1 »

Tak, AJenbo min maskine er kun en lille bærbar, så jeg tror ikke jeg har muligheden for at tilkoble begge HDD samtidig...., hmmm synes nu det bliver en anelse besværligt, kan ikke forstå det skal være sværere end i win., men det er det måske ikke når det kommer til stykket.....
cali1

Indlæg af cali1 »

Må jeg bede om links til Gparted og Clonezilla?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Kurt Christensen

cali1 skrev:Tak, AJenbo min maskine er kun en lille bærbar, så jeg tror ikke jeg har muligheden for at tilkoble begge HDD samtidig...., hmmm synes nu det bliver en anelse besværligt, kan ikke forstå det skal være sværere end i win., men det er det måske ikke når det kommer til stykket.....

Har du så en stor usb-stik du kan kopiere over på?

http://clonezilla.org/downloads/download.php?branch=stable
http://gparted.sourceforge.net/download.php
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

cali1 skrev:Tak, AJenbo min maskine er kun en lille bærbar, så jeg tror ikke jeg har muligheden for at tilkoble begge HDD samtidig...., hmmm synes nu det bliver en anelse besværligt, kan ikke forstå det skal være sværere end i win., men det er det måske ikke når det kommer til stykket.....

Acronis True Image er ikke gratis, hvilket for mig gør det mere besværligt. Du får vel også svært ved at kopiere indhold over på end disk med Windows hvis ikke du kan tilslutte både kilde og destination til din maskine... men måske snakker vi forbi hinanden og det er noget lidt andet du ønsker end det jeg tror og der for bliver det mere besværligt. Den måde jeg har nævnt vil fungere uanset hvad du har på harddisken, men hvis man generalisere det (som Acronis sikkert også gør) kan det gøres simple. Jeg syndes dog ikke en 5 minutters en gangs process er det store problem.
cali1

Indlæg af cali1 »

jeg har ext. hdd jeg kan mellemlagre på så det er ikke det som er problemet, nok snarere min manglende indsigt i ubuntu, men nu vil jeg nærlæse de links jeg har fået nøje, så håber jeg, at jeg kan få det til at fungere....
Brugeravatar
Kurt Christensen

cali1 skrev:jeg har ext. hdd jeg kan mellemlagre på så det er ikke det som er problemet, nok snarere min manglende indsigt i ubuntu, men nu vil jeg nærlæse de links jeg har fået nøje, så håber jeg, at jeg kan få det til at fungere....

Hvis din eksterne harddisk er nem at åbne kan du sætte din ssd-disk ind i den hvis du er lidt fingernem og det er samme type.
Men det er måske rart at have en kopi hvis man får leget for meget,
cali1

Indlæg af cali1 »

@ how to be me - nej tror ikke det er en god idé at skille min ext. hdd. ad - men du gav mig et godt inddirekte tip - så nu har jeg bestilt en harddisk box - så satser jeg på at tingene kommer til at gå lidt nemmere - og så kan jeg jo efterfølgende også få glæde af den gamle hdd :D