Formatter og klon disk.
-
Formatter og klon disk.
Har købt en SSD til min PC, hvordan får jeg klonet min nuværende opsætning over på SSD'en - jeg kører LTS 12.04?
Inden da skal jeg også have formatteret SSD'en - er der et værktøj til det også?
På forhånd tak.
Inden da skal jeg også have formatteret SSD'en - er der et værktøj til det også?
På forhånd tak.
-
- IRC nickname: Martinjo84
Re: Formatter og klon disk.
Du kan bruge clonings værktøjet Clonezilla, du kan starte det fra en live cd.
hvis det er en Intel SSD har de værktøjer til det på deres hjemmeside
hvis det er en Intel SSD har de værktøjer til det på deres hjemmeside
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du kloner partitionerner fra en anden disk spilder du blot din tid ved først at formatere den (formatere betyder at du opretter partitioner).
Du kan bruge GParted til både at klone og formatere. Med GParted kan du samtidig skrumpe partitionen så de kan være på SSD'en selv om den skulle være mindre end din nuværende harddisk. Til sidst skal du have kopiere BOOT koden over fra den gamle harddisk:
(husk at kontrolere at den gamle disk er sda og den nye sdb)
GParted findes på Live-cd'en og du må ikke været startet op fra den disk der skal klones så bare start fra Live-cd'en og så kan du gå i gang.
Du kan bruge GParted til både at klone og formatere. Med GParted kan du samtidig skrumpe partitionen så de kan være på SSD'en selv om den skulle være mindre end din nuværende harddisk. Til sidst skal du have kopiere BOOT koden over fra den gamle harddisk:
Kode: Vælg alt
sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=446 count=1
(husk at kontrolere at den gamle disk er sda og den nye sdb)
GParted findes på Live-cd'en og du må ikke været startet op fra den disk der skal klones så bare start fra Live-cd'en og så kan du gå i gang.
-
Tak for svar.
Live CD'en er det den hvor jeg oprindeligt lagde min Ubuntu 12.04 ned på?
Hvordan kontrollerer jeg sda/sdb?
Kopiere BOOT over fra anden HDD - hvordan gør jeg det - hvorfra og hvortil? Mappe?
Hmmm, mon ikke det er nemmere og mere sikkert for en amatør som mig at bruge Clonezilla?
Kopiere BOOT over fra anden HDD - hvordan gør jeg det - hvorfra og hvortil? Mappe?
Hmmm, mon ikke det er nemmere og mere sikkert for en amatør som mig at bruge Clonezilla?
-
- IRC nickname: How to be me
cali1 skrev:Tak for svar.
Måske det er nemmere at lave en ny installation på ssd-disken og så kopiere hjemmemappen over, det er ikke så slemt når du ikke skal have windows med.
Live-cden er den hvor du har Ubuntu på, den indeholder Gparted eller det er Clonzilla-isoen brændt til en cd.
sda/sdb Spørger den om i programmet hvor du vil kopiere fra og til i clonzilla om du selv skal se efter i gparted ved jeg ikke.
Under alle omstændigheder så lav en kopi af det du ikke vil miste inden du går i gang.
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
Ja live cden er den hvor du også installerede fra. Du kan se hvad din disk heder i gparted. Kommandon jeg skrev kopiere boot koden, det er ikke en fil. Jeg kender ikke til clonzilla, men det er ikke på den normale cd
-
- Admin
Har lige kigget på Clonezilla:
Kræver det så at man gemmer disk 1 på en midlertidig disk inden man kopiere det over til den disk 2? Og hvad hvis disk 2 er mindre end disk 1? Kopiere den også Boot koden?
Her er GParted:
Kræver det så at man gemmer disk 1 på en midlertidig disk inden man kopiere det over til den disk 2? Og hvad hvis disk 2 er mindre end disk 1? Kopiere den også Boot koden?
Her er GParted:
-
Tak AJenbo, havde det bare været Win kunne jeg have brugt min True Image, men det er det jo som bekendt ikke...
Jeg satser på at prøve med Clonezilla - den er vist mest idiotsikker men jeg hører da gerne yderligere kommentarer og gode råd....
Men det bliver nok først i weekenden, at jeg vil se om jeg kan få kloningen til at virke.
Jeg satser på at prøve med Clonezilla - den er vist mest idiotsikker men jeg hører da gerne yderligere kommentarer og gode råd....
Men det bliver nok først i weekenden, at jeg vil se om jeg kan få kloningen til at virke.
-
- IRC nickname: How to be me
Nej, Clonezilla kan lave et kopi 1 til 1 så man bare skal bytte harddisken bagefter og den booter op, med windows på også har jeg oplevet at windows lige skulle køre en filanalyse først, ved ikke hvordan den kan mærke den er blevet flyttet?
Og ja harddisk skal være lige så stor eller lidt større for at clonzilla vil clone, jeg mener at kunne huske den ikke kunne finde ud af at se bort fra den ubenyttede plads, så det er en god ide at krympe sin harddisk først hvis man har meget tom plads på den.
Når lejligheden byder sig.
-
Jeg har en 128 gb ssd som jeg skal klone over på, den oprindelige er 320 gb, men der er vist kun forbrugt ca. 30 gb, kan jeg så ikke bruge Clonezilla, eller hvad?
På forhånd tak.
På forhånd tak.
-
- Admin
cali1 skrev:Tak AJenbo, havde det bare været Win kunne jeg have brugt min True Image.
Når du vender dig til et af de andre værktøjer bliver det sikkert også en "bare" process for dig, og så er det gode at de andre værktøjer også virker for Windows.
-
- IRC nickname: Martinjo84
Jeg ville bare installere på ny. det tager vel ikke mere end 7 min på en SSD
-
overvejede jeg også, men ville hellere klone da jeg så får det hele med. Men kunne løsningen være ny installation og så installalere en kopi af gl. partition 1 oveni...?
-
Ja AJenbo det har du sikkert helt ret i. Var noget begejstret over hvor hurtig 12.04 var til at overføre 80 musikfiler til min bærbare. Jeg mangler dog meget for så vidt overblik over systemet og den tilhørende sw.
-
- Admin
cali1 skrev:overvejede jeg også, men ville hellere klone da jeg så får det hele med. Men kunne løsningen være ny installation og så installalere en kopi af gl. partition 1 oveni...?
Så vil UUID for partitionen ikke være den samme og så får du nok problemer med at starte med mere.
Der er lige en ting jeg ikke tydeligt husker og det er om det er nødvendigt at lave resize inden man kopiere partitionen. Men ellers er her hvordan du gør med GParted:
1: Sætte begge harddiske i maskinen, start op fra Live-cd, vælg Prøv Ubuntu. Åben gparted.
2: Vælg din orginale harddisk øverst til højre, noter dig navnet på den gamle og den nye.
3: Højerklik på din partition og vælg Copy, skift til den nye disk, højklik og vælg Paste. Juster syder så partitionen bruger den ønskede plads.
4: Gentag trin 3 ind til alle partitioner er sat til at blive kopieret og tryk på udfør.
5: Afslut GPartet, og åben terminalen.
Kør følgende kommando for at kopiere boot koden fra den gamle harddisk til den nye:
Kode: Vælg alt
sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=446 count=1
(Husk at justere sda (gamle disk) og sdb (nye disk) til det du så i GParted)