Hej!
Jeg anvender Xubuntu 13.10 på en Siemens Fujitsu labtop - med trådløst wifi forbindelse til en Samsung router med 4G mobilt bredbånd fra Telia.
For et par uger siden begyndte min Firefox browser at hænge når den indlæser nye sider, nogle gange i adskillelige sekunder/minutter. Det sker ofte i perioder, nogle gange går det hurtigt, og så pludseligt kommer der en periode hvor den begynder at hænge under indlæsning. Når den så finder siden, er den ofte lang tid om at indlæse den helt færdig med billeder etc.
Nogenlunde samtidig begyndte jeg at få en besked når der tilsluttes til internettet, at "min forbindelse anvender et .local domain og dette ikke er kompertibelt med netværkstjenesten Awahi som derfor er slået fra".
Jeg har prøvet at skifte til OpenDNS og har ændret IPv4 indstilling til "Kun automatiske DHCP indstillinger" og DNS 208.67.222.222, 208.67.220.220. Så forsvinder beskeden om .local domænet, men problemet med firefox er det samme.
Endelig har jeg tetstet hastigheden på min bredbåndsforbindelse, og den er fin, som forventet 18 MBit download og 11 MBit upload.
Er der nogen der har et bud på hvad som kan være galt?
Firefox langsom - i kombination med Telia 4G
-
- IRC nickname: Ubuntus Amilos
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Firefox langsom - i kombination med Telia 4G
Er det en bestemt side? Sker det i chromium? Sker det på 13.04 eller 12.04? Da det er en udviklings udgave du har, har du så indrapporteret det som en fejl?
-
- IRC nickname: Martinjo84
Har du andre enheder der også er forbundet til enheden og hvis ja har de samme problem på samme tid din 13.10 driller?
-
- IRC nickname: How to be me
Jeg læste at der på grund af den måde nettet er bygget op på kan opstå klumper af pakker der hænger, især når der er mange på, prøver man igen et minut efter ser det ud som om at der intet er i vejen, kan det være sådan noget?
Når lejligheden byder sig.
-
Hej....tak for hurtige svar
Jeg havde samme problem med Xubuntu 12.04, både med Firefox og Chromium. Da det opstod for et par uger siden, skiftede jeg til 13.10 for at se om det hjalp, men desærre ikke.
Jeg har to andre enheder på samme router, med Android system, og de lader ikke til at have samme problem. Jeg har også prøvet at koble min Xubuntu-maskine op på min telefon's delte netvært (Telmore mobil), og her er der ingen problemer - så jeg tror der må være sket en eller anden ændring hos Telia som har gjort det.
Måske I hører om andre som har samme problem - jeg vil prøve at skrive til Telia og se hvad de siger.
Hilsen
Erik
Jeg havde samme problem med Xubuntu 12.04, både med Firefox og Chromium. Da det opstod for et par uger siden, skiftede jeg til 13.10 for at se om det hjalp, men desærre ikke.
Jeg har to andre enheder på samme router, med Android system, og de lader ikke til at have samme problem. Jeg har også prøvet at koble min Xubuntu-maskine op på min telefon's delte netvært (Telmore mobil), og her er der ingen problemer - så jeg tror der må være sket en eller anden ændring hos Telia som har gjort det.
Måske I hører om andre som har samme problem - jeg vil prøve at skrive til Telia og se hvad de siger.
Hilsen
Erik
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Ubuntus Amilos skrev:Hej....tak for hurtige svar
Hilsen
Erik
Ganske for nylig er der opstået et problem med device driveren til Intel's grafikkort i Fedora Linux - det skulle være mærkligt om Ubuntu ikke er ramt af samme fejl.
Den fejl forårsager en memory leak i Firefox, dvs at Firefox bruger absurt meget RAM, hvilket får systemet til at blive ekstremt langsomt.
For Firefox's vedkommende kan det godt blive til 1/2 minut om bare at skifte imellem 2 faneblade og lignende.
På min computer der har et nvidia ION 2 grafikkort og derfor ikke er ramt af fejlen for Intel grafikkortet har jeg lagt mærke til at Firefox bliver betydeligt langsommere hvis man forsøger at hente fra flere websites samtidigt.
Jeg tror at det program kan løses ved at renice process id'et (PIDen) der er Firefox programmet.
De kan hentes med kommandoen
Kode: Vælg alt
pgrep firefox
Idéen er at Firefox er ret så I/O bunden, hvilket straffes af scheduleren, der er ansvarlig for at uddele procestid på 1 til flere mikroprocessorer.
At renice en process (PID) giver et program mere eller mindre udførselsestid på mikroprocessoren/mikroprocessorerne.
Procestid er et tal imellem -15 til 0 og videre op til 15. 15 er mindst muligt tid, og -15 er mest mulig tid.
Det er kun superbrugeren (root) der kan uddele tider fra -15 til -1. 0 (nul), altså tallet midt imellem de 2 yderligheder, er den tid et program får tildelt som standard.
ADVARSEL: Tildel aldig en procestid mindre end 0, medmindre du ved hvad du gør. Du må heller aldrig bruge de øverste procestider (-15,-14,-13), da du så får problemer med at ext4fs filsystemets daemon (service) får problemer med at lave fil I/O. Andre livsvigtige daemons (services) har også en meget negativ tal(=stor prioritet)
Jeg ville prøve at renice firefoxen med -8, og så evt bruge mere og mere negative proces-tidstal - og husk som sagt at holde dig fra at bruge de øverste tal - eller du risikerer at miste data.
Kommandoen er:
Kode: Vælg alt
sudo renice -n -8 --pid $(pgrep firefox)
Tallet -8 er prioriteten, og du kan give den et større eller mindre negativt tal (igen: tallene -15,-14, og -13 er no go)
Det var så 3. gang den advarsel kommer og det er fordi den skal tages seriøst.
Ved du ikke hvad du laver, så gør det ikke.
Tips om procestid:
Prioritet 0 (tallet nul) er det normale, så den kan du bruge hvis du vil nulstille procestiden til det normale.
I øvrigt så behøver du ikke sudo til frivilligt at afgive procestid for en proces du er ejer af.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak Lars...det vil jeg lige vurdere på og se om jeg skal prøve.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det kan evntuelt også have noget at gøre med den problematisk IPv6 opsætning.
Prøv også at se om der er kraftig netværks aktivitet fra din maskine når problemet opstår.
Prøv også at se om der er kraftig netværks aktivitet fra din maskine når problemet opstår.
-
Hej!
Jeg vil bare opdatere og fortælle, at efter at have prøvet forskellige settings i Firefox og i min router, kom jeg frem til at den bedste kombination for mig er at bruge Google Chrome browser sammen med OpenDNS opkobling til min Telia 4G router.
Jeg prøvede også Chromium, men med den oplevede jeg samme problemer som i Firefox...at den pludselig begynder at hænge ved indlæsning af nogle sider, specielt ved CNN og video.
Men med Google Chrome, går det for det meste rigtig stærkt og uden hang-ups
Jeg vil bare opdatere og fortælle, at efter at have prøvet forskellige settings i Firefox og i min router, kom jeg frem til at den bedste kombination for mig er at bruge Google Chrome browser sammen med OpenDNS opkobling til min Telia 4G router.
Jeg prøvede også Chromium, men med den oplevede jeg samme problemer som i Firefox...at den pludselig begynder at hænge ved indlæsning af nogle sider, specielt ved CNN og video.
Men med Google Chrome, går det for det meste rigtig stærkt og uden hang-ups