Hvad er brugervenlighed egentlig?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af Finn Bjerke »

?

for mig at se er Ubuntu mere "venlig" end WIndows, mens min android telefon er nærmest "uvenlig" Definitorisk og mkere generelt hvad indeholder dette begreb egentligt. Jeg hæfter mig ved at selv de mest teknofobe elsker deres Iphone. Kan det tænkes at "brugervenlig" betyder "jeg kan bruge teknologien intuitivt og behøver ikke at tænke så meget over det, det virker bare"
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg tror det er en meget god definition af begrebet.
Det betyder jo så at ens behov forandrer sig efterhånden som man lærer fx et program bedre at kende. Er det et skriveprogram, så vil nybegynderen typisk bruge menu'erne, imens at den øvede vil bruge genveje der ikke involverer en mus. Begge oplever programmet brugervenligt, men de bruger det meget forskelligt.

Lidt ligesom forskellen imellem grafisk interface og terminal.

Vendt lidt på hovedet, så tvivler jeg på at brugervenlighed findes; der er kun lettere og svære måder at betjene enheder og software på. Tænk på en bil, er den brugervenlig at køre? Hvis ja, hvorfor har vi så praktisk køreundervisning?
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af Kurt Christensen »

Brugervenlig er når værktøjet opfylder den opgave det skal løse på en måde så brugeren enten ikke tænker over det eller bliver glad for at bruge værktøjet. Hvis det er en knap man trykker på skal den helst give det output som brugeren ønsker.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af AJenbo »

Det kan også let være individuelt/kulturelt hvad der er bruger venligt og hvad der ikke er. En telefon på kinesisk ville ikke være særlig bruger venlig for mig og et tastatur er ikke særlig bruger venligt for folk uden arme.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af kent a »

hvad android version og på hvilken enhed.
Lubuntu 18.04 LTS
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af thj01 »

Jacob Nielsen (usability guru - også selvom mange ikke bryder sig om ham) beskriver det på følgende måde: http://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/

Der er så siden hen kommet UX (User eXperience) til, som dækker de mere følelsesmæssige behov (Iso definerer det på følgende måde: a person's perceptions and responses that result from the use or anticipated use of a product, system or service)

Men brugervenlighed er et misledende koncept. Jeg har hørt flere sige at Apple's produkter er brugervenlige ... men jeg tror aldrig jeg har bandet så meget, som da jeg havde en iPad - og jeg kan overhovedet ikke finde ud af deres styresystemer. Windows synes jeg også er til rotterne.

Men jeg synes at terminalen er noget af det som løfter Ubuntu langt over Windows og Mac. Det gør Ubuntu brugervenligt for mig.

Da jeg startede med Unity var jeg irriteret kunne ikke findet noget som helst, men efter et par måneder med det, så har jeg ikke lyst til at vende tilbage til Gnome. Og da slet ikke efter jeg opdagede : http://www.florian-diesch.de/software/classicmenu-indicator/

Så hvis du kigger på det akademisk og med udvikler øjne, så holder din definition med "jeg kan bruge teknologien intuitivt og behøver ikke at tænke så meget over det, det virker bare" på ingen måde.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af lath »

Jeg er enig med thj01.
Jeg har så også haft et kursus der hedder "Human Machine Interaction" hvor man blandt andet lærer om perceptionspsykologi
denstoredanske.dk skriver om ordet:
perceptionspsykologi, (af lat. perception + gr. psykologi), psykologisk disciplin, som omhandler påvirkning, sansning, forarbejdning og opfatten.

... og det er så mere specifikt om interaktion imellem maskine og menneske - meget spændende område.

Om noget er brugervenligt afhænger af kultur, sprog, religion, tidligere erfaring, standarder, og om noget er gestalt.
Gestalt er er et tysk ord, der betyder at at mennesket har nogle helt bestemte måder at opfatte ting på.
Gør man gør en ting gestalt i en brugergrænseflade til en maskine hjælper man brugeren til at forstå hvad det er der er den rigtige måde at gøre tingen på. Årsagen er at gestalt-måden at gøre tingen på er den måde en menneskehjerne vil forstå det på, hvis den ikke kender det i forvejen. Med andre ord vil det virke intuitivt, naturligt og føles rigtigt.
Gør man det ikke gestalt kan brugeren meget ofte slet ikke lide det, men brugeren ved ikke rigtig helt hvorfor - andet at det bare ikke føles rigtigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gestalt_psychology#Uses_in_human.E2.80.93computer_interaction

Hvad Android, iOS (iPhone, iPad), Windows Mobile etc. angår så gør man sig en god tjeneste ved at lære noget nyt: at swipe.

thj01 skrev:Da jeg startede med Unity var jeg irriteret kunne ikke findet noget som helst, men efter et par måneder med det, så har jeg ikke lyst til at vende tilbage til Gnome. Og da slet ikke efter jeg opdagede : http://www.florian-diesch.de/software/classicmenu-indicator/


Juhu! :D Sådan en menu har jeg netop savnet i Unity!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af thj01 »

Det var classicmenu der gjorde udslaget for mig - for mit problem var ikke brugerfladen - men at finde mine programmer gg.

men idag bruger jeg jo bare "Win" tasten og skriver programnavnet, og så er unity rigtig effektivt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af Finn Bjerke »

Hvor er "like" knappen herinde ??
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af Kurt Christensen »

Finn Bjerke skrev:Hvor er "like" knappen herinde ??


Her :D ;)
Når lejligheden byder sig.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af Finn Bjerke »

Og så var det jeg inhalerede temmelig meget god vin til et middagsselskab og spurgte en kvinde med Iphone hvad hun mente brugervenlighed er for noget.... pinlig tavshed var svaret.. fandens
Kardemommeloven er en god ting.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af kent a »

Finn Bjerke skrev:Og så var det jeg inhalerede temmelig meget god vin til et middagsselskab og spurgte en kvinde med Iphone hvad hun mente brugervenlighed er for noget.... pinlig tavshed var svaret.. fandens


Ja jeg plejer at drille min svigermor med at hendes Iphone 4S er en senior mobil..

Men det værste er hun ikke han finde ud af bruge den..
Lubuntu 18.04 LTS
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af Finn Bjerke »

Om det akademiske:

Min definition kan genfindes i Arne Poulsens "Modernitet, Risiko Udvikling" Han er en klog mand der er professor i udviklingspsykologi på RUC. Jeg parafraserer ham i nogen udstrækning.

Som psykolog vil jeg mene at "Gestalt" betyder "figur" og henviser til en retning i tidlig psykolog som mente at forholdet mellem Figur-grund var vigtigt. Det er en længere historie, men den retning er berømt for deres ide om "AHA oplevelse" når forskellige figurer "falder på'plads" erkendelsesmæssigt og danner noget nyt. Gestalt mener at vi organiserer og reorganiserer ny info på særlige måder, der kræver indre bearbejdning. Vi ser helheder først og detaljer bagefter er deres påstand, jeg tror at tekniskebegavede folk ser detaljer de sammensætter så at sige nedefra og op, mens humanister ofte starter oppefra og ned så at sige. Det berømte citat at "helheden er forskellig fra summen af bestanddele" kommer fra den store getaltpsykolog og abekender KOffka.

Og hvad kan de så bruges til?

Jo brugergrænseflader opfattes forskelligt, Gestatlfolk vil argumentere for at helheden i grænsefladen er forskellige fra summen af dens bestanddele. Det er jo lidt interessant psykologisk set.

Jeg fastholder at brugervenlighed er at teknologi kan anvendes med godt resultat på en intuitiv måde, meeeeen så får jeg jo ikke komplekse programmer, der kan mange ting. Så forbliver det simpelt og det vil jeg i det lange løb irritere mig over.

På min android telefon ver 2.1 erdet svært at slette et telefonnummer, det er da irriterende, det er bedre i ver 2.3.1.
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af NickyThomassen »

Finn Bjerke skrev:Jo brugergrænseflader opfattes forskelligt, Gestatlfolk vil argumentere for at helheden i grænsefladen er forskellige fra summen af dens bestanddele. Det er jo lidt interessant psykologisk set.

Hvis min hukommelse ellers tjener mig her til aften, så mener jeg at Jean Piaget er blevet citeret for nogenlunde det samme, bare med mennesker, i stedet for ting.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Hvad er brugervenlighed egentlig?

Indlæg af Finn Bjerke »

Piaget skrev sin første videnskabelige artikel da han var 13 år gammel, han er en af de store, som andre gerne låner fra for derefter at kritisere ham hårdt.
Kardemommeloven er en god ting.