Hjælp i Lazarus

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
TAm
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Hjælp i Lazarus

Indlæg af TAm »

Tak for det! Jeg kører på to spor her. Udgangspunktet er, at online help ser ud til at virke, mens F1-help ikke virker.

Det ene spor er CHM. Her skal jeg finde lcl.chm, rtl.chm og tcl.chm og lægge dem i mappen docs/html/. Så skulle det virke. Problemet er, at jeg ikke har chm filerne. Og jeg ved ikke, om Lazarus kan spille dem, eller den skal have et program til det. Men jeg kan da prøve.

Det andet spor er INF. Her har jeg downloaded de 5 pakker og .tar.gz-pakken til skrivebordet. Jeg ved ikke hvor jeg skal pakke dem ud til, og om .tar.gz-filen indeholder et læseprogram; men det skal nok kobles til Lazarus på en eller anden måde.

Jeg prøver lige spor 1. Nogen fiduser?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Min forståelse er at de alle er de samme hjælpe filer, blot i forskellige fil formater. Det virker også som om problemet med f1 blot er ser i den forkerte mappe, det kan nok løses med et symbolsklink, men virker det ikke nærmest lige så godt at åbne den i browsern
TAm

Indlæg af TAm »

Jeg fandt de tre CHM filer her:
http://sourceforge.net/projects/lazarus/files/Lazarus%20Documentation/
(man skal vælge version først) og lagde dem ind i docs/html, som jeg først måtte oprette.

Nu er der F1 help :) .

Jeg har set help fra både LCL og RTL; men ikke fra FCL. Jeg kan ikke få hjælp til ordene 'Interface', 'onClick', 'For',... Det står måske i FCL.CHM. Men filerne ligger, hvor de skal. Hvad nu?

Det er nok rigtigt, at der står det samme i de tre typer filer (html, chm og inf). Jeg har bare taget dem, jeg kunne få til at virke. Jeg skal nok slette inf-pakkerne. Jeg synes ikke, helpfilerne ligger andre steder; men der er vist ikke en søgefunktion i 'Stifinderen' der medtager undermapper?

Jeg har set navne på chm-filer: prog.chm, ref.chm, user.chm og fpdoc.chm, som man 'bør have'. Hvor mon de er?

Har I nogen ideer om de manglende søgeresultater? Hvad mon FCL.HCM handler om?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

du kan eventuelt denne kommando der laver en hurtig søgning på hele systemet:

Kode: Vælg alt

locate filnavn

eller mere grundigt i alle undermapper:

find . -name "*.chm"

Der er også grafiskeværktøjer, selv bruger jeg gnome-search-tool

Mht. til hvor du kan pakke filer ud, så bare pak dem ud på skrive bordet og se om det er dem du skal bruge, hvis det er det kan du altid flytte dem til et mere passende sted bagefter.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

TAm skrev:Jeg fandt de tre CHM filer her:
http://sourceforge.net/projects/lazarus/files/Lazarus%20Documentation/
(man skal vælge version først) og lagde dem ind i docs/html, som jeg først måtte oprette.

Nu er der F1 help :) .

Jeg har set help fra både LCL og RTL; men ikke fra FCL. Jeg kan ikke få hjælp til ordene 'Interface', 'onClick', 'For',... Det står måske i FCL.CHM. Men filerne ligger, hvor de skal. Hvad nu?

Det er nok rigtigt, at der står det samme i de tre typer filer (html, chm og inf). Jeg har bare taget dem, jeg kunne få til at virke. Jeg skal nok slette inf-pakkerne. Jeg synes ikke, helpfilerne ligger andre steder; men der er vist ikke en søgefunktion i 'Stifinderen' der medtager undermapper?

Jeg har set navne på chm-filer: prog.chm, ref.chm, user.chm og fpdoc.chm, som man 'bør have'. Hvor mon de er?

Har I nogen ideer om de manglende søgeresultater? Hvad mon FCL.HCM handler om?

Du skal installere fcl-source

fcl pakken indeholder et program/værktøj der kan generere HTML og pakke det i en chm dokumentationsfil ved at læse kildekoden igennem.
Jeg er ret sikker på at Lazarus kender til det værktøj og ved hvordan den skal kalde det som en sub-process.

/Lars

Edit:
Der findes også noget dokumentation på http://www.freepascal.org/docs.var
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
TAm

Indlæg af TAm »

Nu er jeg jo stadig newbee/rookie/probie i LUbuntu, skønt jeg har nogen IT fornemmelse, så jeg forstår ikke rigtig, hvad Lars mener; men jeg har da prøvet:

Grunden til, at Lazarus ikke kan vise FCL.CHM help ved klik på F1, selv om filen ligger sammen med de andre CHM filer, er, at jeg ikke har installeret fcl-source? Det ser ud til, at fcl-source er beregnet til at lave en chm fil ud fra en kildekode. Men jeg har jo allerede chm filen?

Tak for linket! Her ligger jo de filer, jeg har eftersøgt, bare i html format. Er det her, jeg skal bruge fcl-source? Men den handler vel kun om fcl.chm?

Kan jeg få mulighed for at oversætte html til chm (som jo fylder væsentlig mindre)? Nu vil jeg lige downloade html filerne.

I øvrigt er den Lazarus, som jeg automatisk downloadede med Software Center en version 0.9.30.4-4, som vist er lidt gammel. Det er chm filerne også.

Det gik ikke så godt med at søge efter *.chm:

t@t:~$     find . -name "*.chm"
t@t:~$ locate "*.chm"
t@t:~$
Og det tog 0,1 sekund at gennemsøge hele harddisken :).

Derimod har jeg installeret gnome-search-tool; som vist i 'Tilbehør' hedder 'Søg efter filer'. Den fandt præcis de tre chm filer, som jeg lige har lagt i docs/html. Jeg startede søgningen i usr. Jeg kunne vist ikke komme helt ned i root.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

@TAm

En chm fil er en arkiv fil med HTML filer og noget mere.

På Dokumentation siden som jeg har smidt et link (1) til er der noget om det værktøj (fpdoc) du skal bruge.
Værktøjet læser kildekoden, og og fra den kan både lave HTMl + det ekstra der skal bruges inde i en chm arkiv fil og så tilsidst pakke det pænt ind i en arkiv fil.

En anden god grund til at have kildekoden installeret er når du skal lave debugging, eller at Lazarus eller fp editoren skal lave code completion.

Jeg bemærker at jeg også er newbie ud i Free Pascal og især Lazarus, men at jeg har 1/2 års erhvervserfaring (på fuld tid) i Object Pascal, og at jeg er alt andet end rookie ud i Linux styresystemets opbygning og virkemåde. Terminalen (bash) har jeg heller ingen problemer med at bruge.

(1): http://www.freepascal.org/docs.var

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

TAm skrev:Det gik ikke så godt med at søge efter *.chm:

t@t:~$     find . -name "*.chm"
t@t:~$ locate "*.chm"
t@t:~$

locate skal skrives:

locate ".chm"

find søger i undermapper så sørg for at vælg den mappe du vil føge under først, den du kørte søgte bare i din hjemme mappe:

cd /
find . -name "*.chm"

For at søge på hele systemet med gnome værktøjet skal du blot vælge "Filsystem".
TAm

Indlæg af TAm »

Locate virkede fint! Find gav flere hundrede linier, der endte med 'Adgang nægtet' og sluttede med de tre filer :) .

Lidt research viste, at LCL, RTL og FCL filerne netop er dem, der bliver kaldt fra den index.html, der kaldes i /usr/share/doc/lazarus/0.9.30.4. og dermed i Lazaarus online help.

Jeg har prøvet at lægge

prog.html: programmers guide
ref.html: language reference guide og
user.html: users guide

ind i samme mappe; men Lazarus genkender dem ikke. Måske skulle jeg lægge et par ekstra linier ind i index.html med links til de tre filer? De ligger på
http://lazarus-ccr.sourceforge.net/ i mapper rtl, fcl og lcl (skriv selv fortsættelsen og /index.html).
Der er også en mappe, der hedder graph.

prog, ref og user (og fpdoc og chart) ligger på
http://www.freepascal.org/docs-html/ i mapper,der hedder prog/prog.html, ref/ref.html, user/user.html, fpdoc/fpdoc.html og chart/chart.html. Og det må vi jo håbe, de bliver ved med.

Sjovt nok ligger LCL filerne (Lazarus component library) også i lcl-mappen på computeren. Det er måske kun dem, der kan give F1 help?

RTL er Runtime library, og FCL er Free components library. Man kan nok ikke søge i dem fra Lazarus.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

TAm skrev:Find gav flere hundrede linier, der endte med 'Adgang nægtet'.

Det er pga. der er visse mapper på systemet din bruger ikke har rettigheder til, du kan køre den med sudo eller navigere til en mappe hvor du godt må kigge. Eventuelt kan du også skrive resultatet til en tekstfil, der vil advaslerne ikke komme med.
TAm

Indlæg af TAm »

Kære venner

Jeg tror problemerne er løst for mit vedkommende, da jeg nu har så meget 'help', som jeg kan ønske mig (tror jeg). Jeg har lagt en sammenfatning på

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=17534

Jeg havde ikke klaret det uden jer :) .