Hjælp i Lazarus

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
TAm
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Hjælp i Lazarus

Indlæg af TAm »

Hej alle

Jeg har lige installeret Lazarus 0.9.30.4-4 i LUbuntu 13.04. Jeg brugte SoftwareCenter. For at Lazarus skulle virke, skulle man lige installere FreePascal rutiner med Synaptics pakkehåndtering:

Marker en pakke i Synaptic for download.
Godkend valget.
Gør det samme for næste pakke, osv.
Klik på Anvend, når du er færdig.

Mit spørgsmål handler nu om Help faciliteten.

Når jeg klikker på 'Help > Online help', er svaret: 'The help database "StartPage" was unable to find file "/usr/lib/lazarus/0.9.30.4//docs/index.html".'

Når jeg markerer et nøgleord (In casu: Caption) og trykker F1, er svaret: 'The program "/usr/lib/lazarus/0.9.30.4/components/chmhelp/lhelp/lhelp" doesn't seem to exist or could not be built!' og en længere smøre i 'Messages'.

Med andre ord: der er ingen Help fil, eller Lazarus ved ikke, hvor den er.

På nettet (http://wiki.freepascal.org/Installing_Help_in_the_IDE) omtales der html filer, chm filer og inf filer, hvor inf typen fylder mindst og er hurtigst.

Derfor ville jeg følge derfor anvisningerne på 'http://fpgui.sourceforge.net/docview_ide_integration.shtml' og har downloaded de 5 zip filer på 'http://sourceforge.net/projects/fpgui/files/fpGUI/Documentation/'.

Desuden skal jeg downloade fpGUI DocView og skrue det hele sammen. Det giver mig nogle problemer.

Er der slet ingen Help facilitet i Lazarus fra fødslen?
Hvor må jeg lægge de 5 (udpakkede) zip filer?
Hvordan downloader og installerer jeg DocView, og hvor må den ligge? Skal jeg bruge kildekoden eller den kompilerede fil? Skal IDE'en kompileres bagefter? Hvordan gør man det?
Evt. Uforudsete problemer?

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe.
torp
IRC nickname: top

Re: Hjælp i Lazarus

Indlæg af torp »

Hej ved ikke med den version du har men version 1.06 virker online hjælp for mig godtnok er det i ubuntu 12.04
Brugeravatar
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Softwarecenteret kan også bruges til at installere divs pakker, du skal blot trykke på "Vis tekniske emner" i bunden for at se alle resultater.

Jeg vil gætte på du mangler pakken lazarus-doc, lidt skuffende at de ikke har gjort relationen mellem diverse lazarus-pakker lidt mere automatisk.

Du kan smide filerne et sted i din hjemmemappe, eventuelt dit Skrivebord.

DocView ser ud til at vare et meget generelt term, jeg er ikke sikker på hvilken det er du vil have. Det er nok lettest for dig at bruge de kompilerede filer. Taler vi om dokumentationen og så er chm et Windows format og så vil jeg forslå at du bare bruger de normale HTML filer. Du har allerede installeret den kompilerede IDE så jeg tror ikke der er nogen grund til at du selv kompilere den, ved mindre du har nogle særlige tilpasninger du vil have lavet. Kort sag tror jeg bare du kan se bort fra denne del.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

TAm skrev:Hej alle

Jeg har lige installeret Lazarus 0.9.30.4-4 i LUbuntu 13.04. Jeg brugte SoftwareCenter. For at Lazarus skulle virke, skulle man lige installere FreePascal rutiner med Synaptics pakkehåndtering:

Marker en pakke i Synaptic for download.
Godkend valget.
Gør det samme for næste pakke, osv.
Klik på Anvend, når du er færdig.

Mit spørgsmål handler nu om Help faciliteten.

Når jeg klikker på 'Help > Online help', er svaret: 'The help database "StartPage" was unable to find file "/usr/lib/lazarus/0.9.30.4//docs/index.html".'

Når jeg markerer et nøgleord (In casu: Caption) og trykker F1, er svaret: 'The program "/usr/lib/lazarus/0.9.30.4/components/chmhelp/lhelp/lhelp" doesn't seem to exist or could not be built!' og en længere smøre i 'Messages'.

Med andre ord: der er ingen Help fil, eller Lazarus ved ikke, hvor den er.

På nettet (http://wiki.freepascal.org/Installing_Help_in_the_IDE) omtales der html filer, chm filer og inf filer, hvor inf typen fylder mindst og er hurtigst.

Derfor ville jeg følge derfor anvisningerne på 'http://fpgui.sourceforge.net/docview_ide_integration.shtml' og har downloaded de 5 zip filer på 'http://sourceforge.net/projects/fpgui/files/fpGUI/Documentation/'.

Desuden skal jeg downloade fpGUI DocView og skrue det hele sammen. Det giver mig nogle problemer.

Er der slet ingen Help facilitet i Lazarus fra fødslen?
Hvor må jeg lægge de 5 (udpakkede) zip filer?
Hvordan downloader og installerer jeg DocView, og hvor må den ligge? Skal jeg bruge kildekoden eller den kompilerede fil? Skal IDE'en kompileres bagefter? Hvordan gør man det?
Evt. Uforudsete problemer?

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe.

Hej TAm

Jeg ville afinstallere den fra Ubuntu arkiverne og så manuelt installere disse pakker i den nævnte rækkefølge:
fpc ,fpc-source, lazarus.

Lige om lidt fortæller jeg hvor du kan hente dem og hvordan du så skal installere, hvilket skal ske på en speciel måde, da du selv manuelt skal opløse alle afhængigheder - noget som apt gør for dig hvis du henter fra arkiverne.

En ting du skal være opmærksom på med Free Pascal og Lazarus er at versionsnummeret på en bestemt version af Lazarus er bundet til et helt bestemt version af Free Pascal compileren, så du skal pinedød bruge de rigtige pakker.

Debian pakker til compileren og kildekode finder man sjovt nok ikke i Free Pascal projektet på sourceforge.net, men derimod ved Lazarus projektet - også på sourceforge.net.

Nu skal du så downloade nogle pakker, men du skal downloade de rigtige.
Ikke nok med at versionen på debian filen skal være rigtig for både compileren og Lazarus - den skal selvfølgelig også matche det antal bits din kerne kører med.
Du kan se antallet af bit kernen bruger ved at køre den her kommando:

Kode: Vælg alt

uname -i

Hvis den kommando returnerer x86_64 er det en 64-bit Linux kerne, ellers er det en 32-bit Linux kerne.

Download:

Installation
  1. Hvis du ikke har installeret gtk+ 2 fra ubuntus arkiver skal du gøre det nu (den er nok allerede installeret), men tjek det alligevel.
  2. Først skal du installere fpc pakken, da lazarus har en afhængighed til den pakke
  3. Installer så kildekoden fpc-source, her installer også kildekoden du nok ikke har adgang til.
  4. installer til sidst Lazarus
Vigtigt! : Går der noget galt (uopfyldte afhængigheder) kan du ikke fortætte med at installere den næste pakke. I stedet skal du så blive ved med at installere den afhængihed som rapporteres der ikke er installeret.

Du kan bruge GDebi som grafisk *.deb pakke fil installer (Når GDebi pakken er installeret kan du højre-klikke på en *.deb fil - og evt installere den hvis du succesfuldt kan skrive kodeordet).

gdebi installeres med:

sudo apt-get --assume-yes install gdebi

/Lars

BTW: Free Pascal compilerene og Lazarus er rigtig god.

Du kan også få en turbo pascal lignende editor i en terminal ved at køre

fp

I det program er både compileren og debuggeren limet ind i programmet, så det er ekstra lynhurtigt.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Ajenbo skriver om en lazarus dokumentation, og den kan man da også finde på lazarus projektet på sourceforge.net:
Du skal hente :
"fpc-lazarus-doc-chm-1.0.zip"
via http://sourceforge.net/projects/lazarus/files/Lazarus%20Documentation/Lazarus%201.0/fpc-lazarus-doc-chm-1.0.zip/download

Indholdet af den chm fil skal nok droppes et eller andet sted i filsystemet - spørgsmålet er så om Lazarus selv kan hente filen fra Sourceforge.net og installere dokumentation, hvis den untagelsesvis får lov til at køre med superbruger rettigheder (anbefales ikke uden grundigt at have tjekke noget dokumentation ud på upstream's website).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
TAm

Indlæg af TAm »

@AJenbo: Lazarus-doc gjorde ingen forskel. Måske kan Lazarus ikke finde filerne, og jeg ved ikke, hvor de ligger, og hvordan man fortæller det til Lazarus.

I Environment > Options > Help Options er der mulighed for at vælge en 'FPC Doc HTML Path' og vælge mellem 'HTML Browser' og 'CHM Help Viewer'. Hvis man vælger CHM, skifter den selv tilbage til HTML, når man har lukket vinduet! Og hvad med INF?

Det ser ud til, at helpfilen skal ligge i en mappe, der hedder
/usr/lib/lazarus/0.9.30.4/components/chmhelp/lhelp/
hvor filen nok hedder lhelp.lpi. Den findes og er en XML fil.

I følge de to fejludskrifter mangler filerne index.html og lhelp. lhelp.lpi findes; men index.html mangler. Jeg aner ikke, hvilken type helpfil, jeg er ved at bruge og ikke kan finde.

@ Lars: Det ser godt nok indviklet ud; men det er vel meget logisk, at versionerne skal passe, og at afhængighederne skal kunne skabes. Jeg tror lige, jeg vil vente til i morgen. Jeg skal åbenbart begynde helt forfra. I øvrigt burde installationen af Lazarus installere SAMTLIGE pakker i den rigtige rækkefølge, så man slipper for alt det bøvl. Lige som Delphi for Windows. Man har jo altid brug for alle pakkerne. Også i LUbuntu. (Grrrr).
Brugeravatar
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan se hvilke filer der bliver installeret her:
http://packages.ubuntu.com/precise/all/lazarus-doc-0.9.30.2/filelist

Så du kan sikkert se hjælpen ved at åbne denne fil i din brower:
/usr/share/doc/lazarus/0.9.30.2/index.html

en inf fil er normalt en meget lille configurations fil.
TAm

Indlæg af TAm »

'The help database "StartPage" was unable to find file "/usr/lib/lazarus/0.9.30.4//docs/index.html".'

Index.html er præcis den fil, som Lazarus mangler, så den kan jeg ikke læse. Heller ikke, hvis vi stryger //docs. Hvad betyder forresten TO skråstreger?

Ved at kigge i fillisten ovenfor, kan jeg se, at der mangler mere end det. Mappen lcl findes; men har ikke en undermappe actnlist, hvor de fleste html filer ellers skulle ligge. Derimod findes en fil, actnlist.pas, som er en kildetekst til en Lazarus komponent.

Forresten er min version 0.9.30.4-4 og ikke 0.9.30.2-2, som linket ovenfor peger på.

Mon der findes en pakke, som kan installere alle filerne i linket ovenfor? Det ville jo være hurtigere end at begynde forfra og opleve det hele en gang til :) .
TAm

Indlæg af TAm »

UNDSKYLD!!
Jeg havde ikke set, at der stod 'share' i stedet for 'lib' i stien. Alle filerne er der! Men ovennævnte index.html mangler.

Mon ikke man bare kan kopiere den, der ligger i /usr/share/doc/lazarus/0.9.30.4 over i /usr/lib/lazarus/0.9.30.4//docs/ ?

Spørgsmålet er jo så, hvordan jeg finder en mappe med to skråstreger. Eller er det en programmørfejl?
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Kan du se forskel på hvor du havner på
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=17528
og
https://ubuntudanmark.dk/forum//viewtopic.php?f=3&t=17528

sagt på en anden måde, de to skråstreger er uden betydning
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
TAm

Indlæg af TAm »

JEG GJORDE DET!!
Jeg flyttede index.html over i docs, og se: nu er der online help. To skråstreger betyder vist, at der kun er adgang for root. Så skal man lige ind i Tools>Åbn som administrator.

Så mangler vi bare den context sensitive (F1) help. Nu skriver den:

lcl.chm not found. Please put the chm help files in 
/usr/lib/lazarus/0.9.30.4//docs/html/
 or set the path to lcl.chm rtl.chm fcl.chm with
 "HelpFilesPath" in  Environment Options -> Help -> Help Options ->
 under HelpViewers - CHMHelpViewer

Man kan stadig ikke vælge CHMHelpViewer.

Grunden til den nye udgave af fejlmeddelelsen må være, at jeg kompilerede components/chmhelp/lhelp/lhelp.lpi.

docs/html indeholder ingen helpfiler, og de tre chm filer kan jeg ikke finde nogen steder. Det kan Lazarus heller ikke.

Hvor finder man de tre chm filer og CHMHelpViewer? (Jeg googler lige). Hvordan gør man med inf filer?
Brugeravatar
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Flere skråstreger har INGEN betydning tilforskel fra en skråstreg. Hvis ikke du kan tilgå filerne uden at være root er det filrettighederne du skal ændre. Eks:

cd ////home//tnet///////////////////////////////////////////////////////////

har samme betydning som:

cd ~/

En inf er stadig normalt blot en konfigurations fil, du må henvise til noget konkret hvis det er noget andet for dig.
TAm

Indlæg af TAm »

Okay; men min erfaring er, at hvis en undermappe står efter // er det kun root, der har adgang. Jeg skulle åbne som administrator og angive password for at få lov til at kopiere index.html til mappen.

Her står noget om help med INF filer (efter CHM):
http://wiki.freepascal.org/Installing_Help_in_the_IDE
men ikke, hvad man skal gøre.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Okay; men min erfaring er, at hvis en undermappe står efter // er det kun root, der har adgang. Jeg skulle åbne som administrator og angive password for at få lov til at kopiere index.html til mappen.

Det er ikke dobbeltskråstregerne der er skyld i det, det er fordi at du ikke er i din brugermappe mere
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Brugeravatar
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

At der har vært 2 skråstreget i stien har været et totalt tilfælde, det er hverken en standart eller en konvention.

I følge side kan du hente programmet til at åbne inf filerne her:
http://sourceforge.net/projects/fpgui/files/fpGUI/1.0/
De indeholder dog det samme som de normale .html filer, så hvis det allerede virker er der nok ikke nogen grund til at gøre det.