wine, generelt hvorfor kan windows programmer ikke install?
wine, generelt hvorfor kan windows programmer ikke install?
Meget tit kan jeg ikke installere, eller installere windows programmer, men de kan ikke åbnes. Efter opdatering til wine ppa, fik jeg photoscape til at virke. Da jeg søger efter bedre tts text to speech voices til ubuntu 12.04, prøvede jeg at installere naturalreader 11 free, og en sapi5 voice. Under wine add remove programs kan jeg se, at programmerne er blevet installeret, men kan alligevel ikke åbnes. Når windows programmer ofte ikke vil åbne i wine, skyldet det, wine ikke er velfungerende, eller kan det være fraværet af specifikke windows programpakker, der medfører, at windows programmer ikke duer i wine? Eller sagt omvendt. Hvis alle programpakker et windows program forudsætter, førend det kan åbnes, er blevet installeret i wine, kan ethvert windows program installeres og virke i wine? Tak.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: wine, generelt hvorfor kan windows programmer ikke insta
Ikke alle programmer vil virke i Wine, sæligt programmer der skal kumonikere direkt med hardware er et problem. Et stort antal programmer virker dog når først man får installeret de nødvendige windows DLL filer. Ofte vil du kunne se hvilken dll fil programmet mangler ved at køre det fra terminalen:
Programmet Winetricks kan hjælpe dig med at installere de mere typiske DLL pakker.
Kode: Vælg alt
wine program.exe
Programmet Winetricks kan hjælpe dig med at installere de mere typiske DLL pakker.
Tak for svar. Jeg skrev
u3@u:~$ wine C:\\Program\ Files\\naturalsoft\\Free119\\NaturalReaderfree.exe
System.NotImplementedException: The requested feature is not implemented.
at System.Management.ManagementClass..ctor (System.String path) [0x00000] in <filename unknown>:0
at (wrapper remoting-invoke-with-check) System.Management.ManagementClass:.ctor (string)
at NaturalReader11.Modglobal.getnetcode () [0x00000] in <filename unknown>:0
at NaturalReader11.Modglobal.GetMachineCode () [0x00000] in <filename unknown>:0
at NaturalReader11.frmsystem.frmsystem_Load (System.Object sender, System.EventArgs e) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.Form.OnLoad (System.EventArgs e) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.Form.OnLoadInternal (System.EventArgs e) [0x00000] in <filename unknown>:0
Det ser ikke ud til, at der efterspørges specifikke softwarepakker.
Jeg har kigget på wine - winetricks - select default wineprefix - install windows dll component- packages would you install?
Der er mange pakker. Der er kun installeret 7 pakker. Dvs grunden til et givent program ikke kan køre, kan være, at en
eller flere pakker ikke er installeret?
Nogle af pakkerne genkender jeg fra windows opdateringer.
Fx rækken af ms .net pakkerne. Af dem var ingen installeret. Jeg installerede ms .net 1.1. Da en del windows programmer forudsætter ms .net 2.0,
forsøgte jeg at installere denne pakke. Noget fejlede, og en masse fejlmeldinger fremkom. Ifølge wine add remove programs, er 2.0 pakken ikke
installeret. Men forsøger man at installere ms .net 2.0 igen, kan man kun vælge enten at geninstallere eller afinstallere.
Begge muligheder resulterer i fejlmeldinger og installeringen af 2.0 afbrydes. ms .net 1.1 kan ikke afinstalleres.
Spørgsmål.
Kan jeg få installeret ms .net 2.0 korrekt?
Hvis ikke, hvordan afinstallerer jeg wine helt, og ppa installerer wine igen?
Hvilke pakker i windows dll og components er det almindeligt at have installeret?
Fx er ingen af ms visual basic runstimes installeret. 2 af visual c++ libraries er installeret.
Tak.
u3@u:~$ wine C:\\Program\ Files\\naturalsoft\\Free119\\NaturalReaderfree.exe
System.NotImplementedException: The requested feature is not implemented.
at System.Management.ManagementClass..ctor (System.String path) [0x00000] in <filename unknown>:0
at (wrapper remoting-invoke-with-check) System.Management.ManagementClass:.ctor (string)
at NaturalReader11.Modglobal.getnetcode () [0x00000] in <filename unknown>:0
at NaturalReader11.Modglobal.GetMachineCode () [0x00000] in <filename unknown>:0
at NaturalReader11.frmsystem.frmsystem_Load (System.Object sender, System.EventArgs e) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.Form.OnLoad (System.EventArgs e) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.Form.OnLoadInternal (System.EventArgs e) [0x00000] in <filename unknown>:0
Det ser ikke ud til, at der efterspørges specifikke softwarepakker.
Jeg har kigget på wine - winetricks - select default wineprefix - install windows dll component- packages would you install?
Der er mange pakker. Der er kun installeret 7 pakker. Dvs grunden til et givent program ikke kan køre, kan være, at en
eller flere pakker ikke er installeret?
Nogle af pakkerne genkender jeg fra windows opdateringer.
Fx rækken af ms .net pakkerne. Af dem var ingen installeret. Jeg installerede ms .net 1.1. Da en del windows programmer forudsætter ms .net 2.0,
forsøgte jeg at installere denne pakke. Noget fejlede, og en masse fejlmeldinger fremkom. Ifølge wine add remove programs, er 2.0 pakken ikke
installeret. Men forsøger man at installere ms .net 2.0 igen, kan man kun vælge enten at geninstallere eller afinstallere.
Begge muligheder resulterer i fejlmeldinger og installeringen af 2.0 afbrydes. ms .net 1.1 kan ikke afinstalleres.
Spørgsmål.
Kan jeg få installeret ms .net 2.0 korrekt?
Hvis ikke, hvordan afinstallerer jeg wine helt, og ppa installerer wine igen?
Hvilke pakker i windows dll og components er det almindeligt at have installeret?
Fx er ingen af ms visual basic runstimes installeret. 2 af visual c++ libraries er installeret.
Tak.
-
- Admin
De forskellige .net og visudal c++ pakker er efte brugt. Men man installere normalt blot dem man har brug for. Faktisk er alle pakkerne i Winetricks nettop en liste af hvad der ofte installeres, men nogle af dem vil skabe konflikt så lad være med at installere dem alle på engang. Det kan også lade sig gøre at sætte et Wine miljø op blot for et enkelt program hvor man så kan have andre pakker installeret end ved ens generelle Wine milijø, det er dog ikke noget jeg har meget erfaring med.
Det ser rigtig nok ikke ud til at programmet du forsøger dig med ikke mangler en dll fil for at kunne køre så det er nok en begrænsning i Wine der gør det ikke vil fungere. Screen reader er også i grå zonen pga. de skal kunne kommunikere med andre programmer for at kunne læse teksten højt og det er ikke sikkert det kan lade sig gøre.
På http://appdb.winehq.org/ kan du ofte finde andre der har test programmet og skrevet råd omkring hvordan man løser problemer med dem. Det ser faktisk ud til at det er lykkeds for andre at få en version af programmet op at køre: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=12081
Det ser rigtig nok ikke ud til at programmet du forsøger dig med ikke mangler en dll fil for at kunne køre så det er nok en begrænsning i Wine der gør det ikke vil fungere. Screen reader er også i grå zonen pga. de skal kunne kommunikere med andre programmer for at kunne læse teksten højt og det er ikke sikkert det kan lade sig gøre.
På http://appdb.winehq.org/ kan du ofte finde andre der har test programmet og skrevet råd omkring hvordan man løser problemer med dem. Det ser faktisk ud til at det er lykkeds for andre at få en version af programmet op at køre: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=12081
Linket naturalreader 6.6 i wineforum har jeg læst. Men jeg kan ikke finde noget sted at hente den version. Jeg skrev til
naturalreader, og bad om en kopi af naturalreader 6.6. De svarede, at de ikke havde kopier af tidligere versioner. Så skrev jeg igen, og bad dem oplyse, hvilke windows pakker skal installeres, for at naturalreader 11 free kan bruges. Naturalreader har ikke svaret. Jeg har også spurgt i wineforum, hvordan naturalreader 11 kan virke, men ikke nogle svar. Det er ringe, at ubuntu ikke har taget text to speech op til udvikling. Andre har også beskæftiget sig med emnet, se link
https://code.google.com/p/open-sapi/downloads/list Enten virker det ikke, eller jeg ved ikke, hvordan den bruges. Det var ellers den software, jeg ledte efter. https://wizzardsoftware.com/shopcart/shopcartgroup.php?Group=V51&qstrID= denne side sælger også linux text to speech voices. usd295 for den første.
naturalreader, og bad om en kopi af naturalreader 6.6. De svarede, at de ikke havde kopier af tidligere versioner. Så skrev jeg igen, og bad dem oplyse, hvilke windows pakker skal installeres, for at naturalreader 11 free kan bruges. Naturalreader har ikke svaret. Jeg har også spurgt i wineforum, hvordan naturalreader 11 kan virke, men ikke nogle svar. Det er ringe, at ubuntu ikke har taget text to speech op til udvikling. Andre har også beskæftiget sig med emnet, se link
https://code.google.com/p/open-sapi/downloads/list Enten virker det ikke, eller jeg ved ikke, hvordan den bruges. Det var ellers den software, jeg ledte efter. https://wizzardsoftware.com/shopcart/shopcartgroup.php?Group=V51&qstrID= denne side sælger også linux text to speech voices. usd295 for den første.
-
- Admin
Gratis programmer der burde virker:
https://chrome.google.com/webstore/detail/speakit/pgeolalilifpodheeocdmbhehgnkkbak
http://imtranslator.net/translation/text-to-speech/
http://weston.ruter.net/2009/12/12/google-tts/
Et jeg selv har stikket sammen til Ubuntu (benytter danske adgang for alle):
http://anders.jenbo.dk/afa.deb
Ubuntu kommer også med Orca
https://chrome.google.com/webstore/detail/speakit/pgeolalilifpodheeocdmbhehgnkkbak
http://imtranslator.net/translation/text-to-speech/
http://weston.ruter.net/2009/12/12/google-tts/
Et jeg selv har stikket sammen til Ubuntu (benytter danske adgang for alle):
http://anders.jenbo.dk/afa.deb
Ubuntu kommer også med Orca
Tak for svar. 2 af linkene ligner at være google online tts.
Den 3. er også en online tts. Mht tts vil jeg ikke benytte online
services, der ikke er zero knowledge krypterede. 'Dansk adgang for alle'
har jeg talt med. Jeg kan ikke huske, om deres servere var krypterede, men
men de var vist ikke zero knowledge krypterede. Desuden er internetforbindelsen
til 'dansk for alle' ikke krypteret. Hvis 'adgang for alle' bruges til at oplæse private
dokumenter af folk, der enten er henvist til denne
service, eller ikke ved bedre, er det uacceptabelt.
Orca med stemmer er ikke tilfredsstillende.
Den 3. er også en online tts. Mht tts vil jeg ikke benytte online
services, der ikke er zero knowledge krypterede. 'Dansk adgang for alle'
har jeg talt med. Jeg kan ikke huske, om deres servere var krypterede, men
men de var vist ikke zero knowledge krypterede. Desuden er internetforbindelsen
til 'dansk for alle' ikke krypteret. Hvis 'adgang for alle' bruges til at oplæse private
dokumenter af folk, der enten er henvist til denne
service, eller ikke ved bedre, er det uacceptabelt.
Orca med stemmer er ikke tilfredsstillende.
-
- Admin
Adgang for alle er på ingen måde krypteret.
Det er da klar et marked hvor man kunne ønske sig at flere software producenter lavede Linux udgaver af deres programmer, men det er så også langt fra det eneste marked hvor der savnes flere alternativere eller generel forbedring så det er måske lidt hårdt at skyde Canoincal i skoen at de ikke har lavet et tale syntese program.
Et hurtigt kig i software centeret støte jeg på følgende:
jovie
Der er også et par foskellige motorer:
espeak, flitte og festival
Det er da klar et marked hvor man kunne ønske sig at flere software producenter lavede Linux udgaver af deres programmer, men det er så også langt fra det eneste marked hvor der savnes flere alternativere eller generel forbedring så det er måske lidt hårdt at skyde Canoincal i skoen at de ikke har lavet et tale syntese program.
Et hurtigt kig i software centeret støte jeg på følgende:
jovie
Der er også et par foskellige motorer:
espeak, flitte og festival
Det her har ikke meget med forumemnet at gøre. Men så kan adm
slette det. Argumentet er, at ubuntu vil være et fuldt alternativ til
windows. Til det hører en tts, der kan konkurrere med windows voices. Ubuntu har tts'ere, men
kvalitetsmæssigt er de ikke gode nok. Canonical skal ikke lave softwaren, der udgør stemmerne. Men de kan godt holde øje med, hvilken open source software, der er tilgængelig. Og putte de bedste stemmer ind i ubuntu, samt en brugerflade analog naturalreader.
Windows har forstået, at tilgængeligheden er vigtigst. Herunder at styresystemet er på computeren, når man køber den. Virker et program ikke på windows, kan man prøve et andet. At installere en tts på windows er nemt, og at skifte stemme er let.
Kvalitetsmæssigt er linuxstemmerne til usd295 for den første, gode.
Jeg har fundet en stemme her
http://www.cstr.ed.ac.uk/projects/festival/morevoices.html
Jeg mener, alene stemme nick 1 english rp kan være god nok. Hvis disse stemmer er open source, hvorfor er de så ikke en del af ubuntu? Når en linux udgave ikke vil være let tilgængelig, som fx arch, er det deres beslutning. Men andre, fx ubuntu eller mint, der siger, de vil være nemme at bruge og installere, burde finde ud af noget. Google har forstået det. Google earth. Man henter filen. Klikker. Installerer med softwarecenter. Og programmet er klart. Hvorfor kan festival ikke finde ud af det?
De fleste af dem du har remset op, har jeg testet. De er ikke gode nok. Microsoft anna voice er referencen.
slette det. Argumentet er, at ubuntu vil være et fuldt alternativ til
windows. Til det hører en tts, der kan konkurrere med windows voices. Ubuntu har tts'ere, men
kvalitetsmæssigt er de ikke gode nok. Canonical skal ikke lave softwaren, der udgør stemmerne. Men de kan godt holde øje med, hvilken open source software, der er tilgængelig. Og putte de bedste stemmer ind i ubuntu, samt en brugerflade analog naturalreader.
Windows har forstået, at tilgængeligheden er vigtigst. Herunder at styresystemet er på computeren, når man køber den. Virker et program ikke på windows, kan man prøve et andet. At installere en tts på windows er nemt, og at skifte stemme er let.
Kvalitetsmæssigt er linuxstemmerne til usd295 for den første, gode.
Jeg har fundet en stemme her
http://www.cstr.ed.ac.uk/projects/festival/morevoices.html
Jeg mener, alene stemme nick 1 english rp kan være god nok. Hvis disse stemmer er open source, hvorfor er de så ikke en del af ubuntu? Når en linux udgave ikke vil være let tilgængelig, som fx arch, er det deres beslutning. Men andre, fx ubuntu eller mint, der siger, de vil være nemme at bruge og installere, burde finde ud af noget. Google har forstået det. Google earth. Man henter filen. Klikker. Installerer med softwarecenter. Og programmet er klart. Hvorfor kan festival ikke finde ud af det?
De fleste af dem du har remset op, har jeg testet. De er ikke gode nok. Microsoft anna voice er referencen.
-
- Admin
Ubuntu ville også meget gerne være på computere fra starte, det har faktisk været målet lige fra starten i 2004, og har fået Bug #1 i Lauchpad, det er dog et meget svært marked at komme ind på og Microsoft er ikke sen til at stille krav til computer fabrikanter der gør det svære for andre systemer at komme ind på markedet. Det er dog lykkes at få en enkelt maskine hos HP og Dell, samt nogle butikker i Asien til at sælge computere med Ubuntu præinstalleret på det kommer lige så stille. Der findes og nogle mindre producenter som System76 som udelukkende laver maskiner med Ubuntu.
Der er bestemt heller ikke noget der stopper dig fra at installere andre alternativer på Ubuntu, nærmest alt kan skiftes ud med et eller flere alternativer. Jeg er sikker på det også ville være let at installere en TTS der var skrevet til SpeachDispatcher API'en på Ubuntu, det virker dog til at være et marked hvor meget få (gode) produkter eksistere. Forhåbentlig vil udbredelsen af Ubuntu ændre dette.
Ubuntus svar på SAPI er speech-dispatch, festival har en pakke der intergere med denne, måske er det den du skal have installeret:
speech-dispatcher-festival
En rimelig let måde at få festival til at læse en tekst fil er med følgende kommando:
jovie skulle også være til at konfiguere til at bruge festival.
Her er i øvrigt en guide til at installere Festival og flere af de stemmer der findes til den:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=751169
Dit eksempel med at Google earth er let at installere fremhæver faktisk en del af det arbejde Canonical har lagt i at lave Software centeret til at installere .deb-pakker med. Før det hade de Gdebi (5.10), og før det måtte man gøre det i terminalen via dpkt. Så at gøre installation af software let er helt klart noget de fokusere på.
festival kan i øvrigt installeres fra Softwarecenteret, enda uden det besvær med at skulle hente en .deb-pakke som ved google-earth. Om festivals interface er bruger venligt vil jeg mene er udviklerne af festivals ansvar. Måske er det der for Canonical har valgt Orca frem for Festival. Men hvis du mener det ville være en stor fordel at skifte kan du jo prøve at forslå at den ændres i næste Ubuntu udgave.
Om kvaliteten af standard oplæseren er det største problem Ubuntu har når det kommer til udbredelsen tror jeg også er en individuel opfattelse da der er mange områder hvor der er plads til forbedring.
Der er bestemt heller ikke noget der stopper dig fra at installere andre alternativer på Ubuntu, nærmest alt kan skiftes ud med et eller flere alternativer. Jeg er sikker på det også ville være let at installere en TTS der var skrevet til SpeachDispatcher API'en på Ubuntu, det virker dog til at være et marked hvor meget få (gode) produkter eksistere. Forhåbentlig vil udbredelsen af Ubuntu ændre dette.
Ubuntus svar på SAPI er speech-dispatch, festival har en pakke der intergere med denne, måske er det den du skal have installeret:
speech-dispatcher-festival
En rimelig let måde at få festival til at læse en tekst fil er med følgende kommando:
cat mintekstfil.txt | festival --tts
jovie skulle også være til at konfiguere til at bruge festival.
Her er i øvrigt en guide til at installere Festival og flere af de stemmer der findes til den:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=751169
Dit eksempel med at Google earth er let at installere fremhæver faktisk en del af det arbejde Canonical har lagt i at lave Software centeret til at installere .deb-pakker med. Før det hade de Gdebi (5.10), og før det måtte man gøre det i terminalen via dpkt. Så at gøre installation af software let er helt klart noget de fokusere på.
festival kan i øvrigt installeres fra Softwarecenteret, enda uden det besvær med at skulle hente en .deb-pakke som ved google-earth. Om festivals interface er bruger venligt vil jeg mene er udviklerne af festivals ansvar. Måske er det der for Canonical har valgt Orca frem for Festival. Men hvis du mener det ville være en stor fordel at skifte kan du jo prøve at forslå at den ændres i næste Ubuntu udgave.
Om kvaliteten af standard oplæseren er det største problem Ubuntu har når det kommer til udbredelsen tror jeg også er en individuel opfattelse da der er mange områder hvor der er plads til forbedring.
Festivallinket havde jeg set og prøvet. Men kunne ikke få det til at virke.
Jeg mener ikke tts er vigtigere end så meget andet ved ubuntu. Men vigtigt nok til, at tts voices af god kvalitet, skal være tilgængelige.
Måske har jeg fundet et download af naturalreader 6.6, der skulle virke under wine. Men nu er wine gået kaput, og jeg kan ikke få wine afinstalleret. Og geninstalleret. Derfor ved jeg ikke, om det er det rigtige download, jeg har fået, og om det virker. Jeg har stillet spørgsmål om afinstallering af wine under forum installering.
Jeg kan skrive til http://www.cstr.ed.ac.uk/projects/festival/morevoices.html
og spørge, hvorfor de ikke har lavet en deb pakke analog naturalreader, hvor deres voices er inkluderet. De vurderer vist selv, at det er de bedste opensource voices, der er tilgængelige.
Jeg mener ikke tts er vigtigere end så meget andet ved ubuntu. Men vigtigt nok til, at tts voices af god kvalitet, skal være tilgængelige.
Måske har jeg fundet et download af naturalreader 6.6, der skulle virke under wine. Men nu er wine gået kaput, og jeg kan ikke få wine afinstalleret. Og geninstalleret. Derfor ved jeg ikke, om det er det rigtige download, jeg har fået, og om det virker. Jeg har stillet spørgsmål om afinstallering af wine under forum installering.
Jeg kan skrive til http://www.cstr.ed.ac.uk/projects/festival/morevoices.html
og spørge, hvorfor de ikke har lavet en deb pakke analog naturalreader, hvor deres voices er inkluderet. De vurderer vist selv, at det er de bedste opensource voices, der er tilgængelige.
-
- Admin
Hvad er det du renger med at skulle bruge det til? Har du installeret festival og bagefter testet med den kommando jeg gav dig:
(husk at tilpasse tekst filen)
De har allerede en deb pakke i softwarecenteret så det er nok noget andet du savner (eks. an lettere måde at anvende programmet på til det du vil?)
cat mintekstfil.txt | festival --tts
(husk at tilpasse tekst filen)
De har allerede en deb pakke i softwarecenteret så det er nok noget andet du savner (eks. an lettere måde at anvende programmet på til det du vil?)
Jeg har ikke testet den anførte kode. Fordi jeg mener ikke, den er brugervenlig. Naturalreader kan man copy paste tekst, og det bliver læst op. Eller markere tekst, og det bliver læst op. Jeg skrev til http://www.cstr.ed.ac.uk/projects/festival/morevoices.html De svarede, at text to speech voices på siden ikke var open software og gratis. Fordi de programmerer på underliggende software med licenser.
-
- Admin
Hvis ikke du ønsker at teste om softwaren overhovedet fungere så vil det være spild af tid for mig at forsøge at hjælpe dig med at gøre det lettere at bruge, eks. tilpasse min screenreader til at benytte festival.
Jeg kan ikke vide, at du har en videre plan, når du ikke skriver det. Hvad jeg skrev var, at opnå tts via kommandoer i terminal vil jeg ikke. Jeg skriver, når jeg tester kommandoen.