MuseScore med lyd, please
-
- IRC nickname: Wizz
- Geografisk sted: Gladsaxe
MuseScore med lyd, please
Jeg har lige installeret LUbuntu og hentet MuseScore fra LUbuntu software center (hele pakken). Desværre er det sådan, at når jeg spiller et nodeark første gang, afspiller MuseScore de første to takter, og derefter siger den bare dut-dut-dut. Hvis jeg prøver igen, siger den dut hele tiden, indtil jeg stopper afspilningen. Surt show.
Skal jeg mon bruge en plugin for at få MuseScore til at spille, eller er det et hardwareproblem, eller hvad?
Skal jeg mon bruge en plugin for at få MuseScore til at spille, eller er det et hardwareproblem, eller hvad?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
-
Re: MuseScore med lyd, please
Hej igen . Du får lige et resumé:
Jeg har været på nettet for at finde løsningsmuligheder. De foreslog, at jeg installerede timidity++ og Qsynth (som vist er det samme som Fluid synth). Så skulle man gå ind i MuseScore > Rediger > Indstillinger > I/O og sætte:
Jack midi output: off
Intern synthesizer: on
Jack Audio server: off
ALSA Audio: on
Enhed: default (eller hw:0)
Sample rate: 48000, Fragments: 3, Periodestørrelse: 1024 (var default og ikke nævnt)
Portaudio: on
Api: ALSA, Enhed: default (ikke et forslag, og kun muligt en gang imellem).
Jeg prøvede en del af den slags uden held. Så af-installerede jeg timidity++. Qsynth er der stadig. Så så jeg dit svar og installerede de tre pakker i rækkefølge. Den første og den sidste var stadig installeret, skønt jeg havde afinstalleret timidity++, og problemet er der stadig:
Jeg lavede noder til 'Der er et yndigt land', og når MuseScorer afspiller den, bliver midi'en hakket i små stykker; men man kan godt genkende dut-dut-melodien. Cursoren bevæger sig gennem noderne med korrekt hastighed; men dut-dut-lyden har den halve hastighed, og varer derfor dobbelt så længe. Det virker, som om midi'en ikke kan følge med programmet. Jeg gemte som .mid og .vaw.
Midi-fil: Gnome Mplayer viste, at fillængden er nul, og var tavs. Audacious sagde:Desvære kunne jeg ikke finde MIDI plugin preferences .
Vaw-fil: Blev afspillet med upåklagelig violinlyd, og den må vel være hentet i en midi-font fil?
Midi font filerne må eksistere et eller andet sted i computeren, og selv MuseScore kan finde dem, når den laver wav filer, skriver noder, og også når jeg klikker på en node. Så det må være opsætningen af MuseScore, den er gal med? MuseScore kan dog ikke lave midi filer. Mon den skal ominstalleres? Den fungerer i øvrigt udmærket på min laptop med Vista.
Jeg har været på nettet for at finde løsningsmuligheder. De foreslog, at jeg installerede timidity++ og Qsynth (som vist er det samme som Fluid synth). Så skulle man gå ind i MuseScore > Rediger > Indstillinger > I/O og sætte:
Jack midi output: off
Intern synthesizer: on
Jack Audio server: off
ALSA Audio: on
Enhed: default (eller hw:0)
Sample rate: 48000, Fragments: 3, Periodestørrelse: 1024 (var default og ikke nævnt)
Portaudio: on
Api: ALSA, Enhed: default (ikke et forslag, og kun muligt en gang imellem).
Jeg prøvede en del af den slags uden held. Så af-installerede jeg timidity++. Qsynth er der stadig. Så så jeg dit svar og installerede de tre pakker i rækkefølge. Den første og den sidste var stadig installeret, skønt jeg havde afinstalleret timidity++, og problemet er der stadig:
Jeg lavede noder til 'Der er et yndigt land', og når MuseScorer afspiller den, bliver midi'en hakket i små stykker; men man kan godt genkende dut-dut-melodien. Cursoren bevæger sig gennem noderne med korrekt hastighed; men dut-dut-lyden har den halve hastighed, og varer derfor dobbelt så længe. Det virker, som om midi'en ikke kan følge med programmet. Jeg gemte som .mid og .vaw.
Midi-fil: Gnome Mplayer viste, at fillængden er nul, og var tavs. Audacious sagde:
Kode: Vælg alt
You have not selected any sequencer ports for MIDI playback. You can do so in the MIDI plugin preferences.
Vaw-fil: Blev afspillet med upåklagelig violinlyd, og den må vel være hentet i en midi-font fil?
Midi font filerne må eksistere et eller andet sted i computeren, og selv MuseScore kan finde dem, når den laver wav filer, skriver noder, og også når jeg klikker på en node. Så det må være opsætningen af MuseScore, den er gal med? MuseScore kan dog ikke lave midi filer. Mon den skal ominstalleres? Den fungerer i øvrigt udmærket på min laptop med Vista.
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Prøvede lige at installere musescore i min Lubuntu, og bortset fra at lydstyrlen fra start af var meget lav så spillede den uden problemer den "Reunion" der åbnes som standard
Det skal dog siges at jeg af hensyn til mit bluetooth headset har installeret PulseAudio for længe siden da jeg ikke kan få det til at fungere ordenligt med alsa
Det skal dog siges at jeg af hensyn til mit bluetooth headset har installeret PulseAudio for længe siden da jeg ikke kan få det til at fungere ordenligt med alsa
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Manjaro på hjemmerullet pc.
-
- Admin
Er PulseAudio ikke installeret fra start i Lubuntu? Det kunne måske godt gøre en forskel. PulseAudio kan installeres her fra: pulseaudio
Har du prøvet at afspille .mid filen du danner i MuseScore på din Vista maskine?
Har du prøvet at afspille .mid filen du danner i MuseScore på din Vista maskine?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Det er mig bekendt ikke problemer med musescore og pulseaudio.
Jeg installerer altid så meget musik-halløj fra starten, så for at teste har jeg lige installeret musescore i en helt ren ubuntu 13.04 jeg havde i en virtualbox. Alt spiller som det skal (dog lidt lavt som standard som Ivan nævnte). Så normalt vil det spille uden at man skal gøre ekstra (der bliver automatisk installeret en soundfont sammen med musescore).
Det lyder jo egentlig også som om den kløjs i et eller andet. Jeg har egentlig ikke overskud til at finde fejlen her midt i eksamenslæsningen men du har velkommen til at sende mig din originale .mscz fil, så jeg kan se om den er "korrupt" på en eller anden måde. Jeg sender lige min mail på en PM.
Jeg installerer altid så meget musik-halløj fra starten, så for at teste har jeg lige installeret musescore i en helt ren ubuntu 13.04 jeg havde i en virtualbox. Alt spiller som det skal (dog lidt lavt som standard som Ivan nævnte). Så normalt vil det spille uden at man skal gøre ekstra (der bliver automatisk installeret en soundfont sammen med musescore).
Det lyder jo egentlig også som om den kløjs i et eller andet. Jeg har egentlig ikke overskud til at finde fejlen her midt i eksamenslæsningen men du har velkommen til at sende mig din originale .mscz fil, så jeg kan se om den er "korrupt" på en eller anden måde. Jeg sender lige min mail på en PM.
-
Hej!
Nu har jeg installeret pulseaudio; men det hjælper ikke. Lige meget, hvad jeg vælger under Enhed ved siden af ALSA:
SiS SI7012 (hw:0,0)
SiS SI7012 MIC ADC (hw:0,1)
sysdefault
front
surround40
pulse (den så ellers lovende ud)
dmix
Både .mscz-filen og .mid-filen spiller fint i Vista! Kløjs er et godt ord i denne forbindelse . Det virker, som om data kommer for hurtigt fra MuseScore, til at spillemekanismen kan nå at afspille dem.
Jeg vedlægger de to filer 'Der er et yndigt land.mscz' og 'Der er et yndigt land.mid'.
Nu har jeg installeret pulseaudio; men det hjælper ikke. Lige meget, hvad jeg vælger under Enhed ved siden af ALSA:
SiS SI7012 (hw:0,0)
SiS SI7012 MIC ADC (hw:0,1)
sysdefault
front
surround40
pulse (den så ellers lovende ud)
dmix
Både .mscz-filen og .mid-filen spiller fint i Vista! Kløjs er et godt ord i denne forbindelse . Det virker, som om data kommer for hurtigt fra MuseScore, til at spillemekanismen kan nå at afspille dem.
Jeg vedlægger de to filer 'Der er et yndigt land.mscz' og 'Der er et yndigt land.mid'.
-
Måske har jeg ikke vedlagt filerne? Jeg kan i hvert fald ikke se dem. Jeg prøver igen:
Næh, jeg kan stadig ikke se links til mine filer. Jeg prøver at sende til zob .
Næh, jeg kan stadig ikke se links til mine filer. Jeg prøver at sende til zob .
-
Det piner mig stadig, at Audacius siger, at jeg skal vælge en "sequencer port for MIDI playback" i "MIDI plugin preferences", som jeg jo ikke kan finde i Audacious eller LUbuntu. Jeg gik i XTerm og skrev "Sequencer". Sådan en må jo kunne spille MIDI? Så skulle jeg skrive
sudo apt-get install python-taurus
som fylder 154 MB. Den downloadede "tyren" i lang tid med en intern fejl undervejs. Undervejs gennem XTerm så jeg, at "alsa is absent". Derfor skrev jeg
sudo apt-get install alsa
(Er jeg ved at lære det)? Det så ud til, at noget af alsa var der alligevel. Men maskinen kan stadig ikke spille MIDI. Mon jeg har lavet nogen ulykker ved at installere python-taurus og alsa?
sudo apt-get install python-taurus
som fylder 154 MB. Den downloadede "tyren" i lang tid med en intern fejl undervejs. Undervejs gennem XTerm så jeg, at "alsa is absent". Derfor skrev jeg
sudo apt-get install alsa
(Er jeg ved at lære det)? Det så ud til, at noget af alsa var der alligevel. Men maskinen kan stadig ikke spille MIDI. Mon jeg har lavet nogen ulykker ved at installere python-taurus og alsa?
-
- Admin
Du skal trykke på "Upload af vedhæftede filer" og der efter "Gennemse" og til sidst "Tilføj filen" for at tilføje en fil til et indlæg. Det er dog ikke alle filtyper der er tilladet (den advare dig om det) men så kan du pakke dem i en zip fil først.
Jeg kender ikke så meget til at afspille MID filer så jeg kan nok ikke hjælpe særlig meget. Men det Audacious mener med sequencer port kunne være at den vil have du tilslutter en rigitg synthesizer.
timidity ser ud til at være hoved programmet til at afspille midi filer. kmidimon skulle også være interasant.
Når du har installeret det og en lyd font burde du kunne afspille midi filer fra terminalen via:
Prøv fra en live dvd med Ubuntu eller Studioubuntu og se om de korrekt kan afspille det. Lubuntu's hoved formå er at være letvæt og fokusere mest på generelt brug hvor midi nok er lidt mere specialiceret.
Jeg kender ikke så meget til at afspille MID filer så jeg kan nok ikke hjælpe særlig meget. Men det Audacious mener med sequencer port kunne være at den vil have du tilslutter en rigitg synthesizer.
timidity ser ud til at være hoved programmet til at afspille midi filer. kmidimon skulle også være interasant.
Når du har installeret det og en lyd font burde du kunne afspille midi filer fra terminalen via:
timidity ~/Sti/til/midi-fil.mid
Prøv fra en live dvd med Ubuntu eller Studioubuntu og se om de korrekt kan afspille det. Lubuntu's hoved formå er at være letvæt og fokusere mest på generelt brug hvor midi nok er lidt mere specialiceret.
-
Det var også det, jeg gjorde; men jeg fik ikke nogen advarsel...Du skal trykke på "Upload af vedhæftede filer" og der efter "Gennemse" og til sidst "Tilføj filen" for at tilføje en fil til et indlæg. Det er dog ikke alle filtyper der er tilladet (den advare dig om det) men så kan du pakke dem i en zip fil først.
Timidity var der i forvejen, og kmidimon hjalp ikke.
Jeg har CD'er med Ubuntu 10.04, 11.04 og 12.04. Jeg vælger 10.04 til forsøget. Den bliver vel bedre, når versionsnummeret bliver højere?
Hvilken skal jeg vælge (med lang support), hvis jeg vil installere den i stedet for LUbuntu?
-
MuseScore med Ubuntu 10.04 var helt tavs ved afspilning af noder. Ved afspilning af midi-filen med MPlayer manglede 10.04 noget, der hed audio/midi dekoder, og MouseScore gik ned et par gange, da jeg ville afspille. Alsa var installeret, men ikke Timidity, og der var ikke plads til den på harddisken. Der var 145 kB tilbage, da 10.04 gav op. Så genstartede jeg .
Jeg tror, jeg har fundet et nyt ord til XTerm: UKISM, som skal betyde "Ubuntu Kan Ikke Spille Midi" .
Måske er det også begrænset, hvad man kan, når man kører fra en CD.
Jeg tror, jeg har fundet et nyt ord til XTerm: UKISM, som skal betyde "Ubuntu Kan Ikke Spille Midi" .
Måske er det også begrænset, hvad man kan, når man kører fra en CD.
-
- Admin
10.04 og 11.04 er udgået, brug 12.04. Når du køre fra CD'en vil at du installere være i RAM så det kræver en del mere RAM for at man kan lege med det. En anden mulighed ville være at lave en Live USB hvor du så kan have en del af USB'en til at gemme på så det ikke kræver så meget ram.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg er ked af at måtte meddele at det ikke er ubuntu i sig selv, men din opsætning eller din hardware der ikke kan spille midi eller musescore filer.
Begge de filer du sendte til mig spiller på både 12.10 og i en frisk 13.04 i en virtualbox (i virtualbox testede jeg kun musescorefilen men den virkede).
Jeg vil anbefale dig at have timidity installeret hvis du gerne vil spille midi-filer.
Jeg testede midi-filen med succes på 12.10 på følgende tre måder (alle virkede).
Dobbeltklik på filen - den åbner i totem og afspiller.
Hvis du gerne vil have et detaljeret indblik i din computers lydopsætning kan du køre følgende script og vælge 'y' når den spørger om du vil oploade resultatet:
Herefter får du et link til et sted hvor dit resultat ligger. Det kan du vælge at dele her om du vil.
Jeg må desværre ikke bruge for meget tid på at hjælpe dig i disse dage da jeg sidder og læser til eksamen.
Lidt om pakkesystemet.
Jeg tror ikke du har lavet ulykker men du har vist heller ikke nærmet dig en løsning. Hvis du vil se hvad en pakke gør kan du f.eks. køre
alsa alene er der vist ikke noget der hedder.
Der er en pakke der hedder alsa-base og den har du helt sikkert installeret. Man kan f.eks. se om en pakke er installere (og om der er en nyere kandidat) ved at køre:
Lidt om sequencer
Alsa har et såkaldt sequencer interface. Hertil kan en klient knyttes. Det kan være et hardware instrument men det kan skam også være f.eks. timidity (som kører som en service på systemet når det er installeret). Du kan se om timidity kører ved at skriveSå skulle du gerne få en linje der siger noget i stil med Det er vigtigt at den hedder noget med /usr/bin/timidity.
Din timidity er sat op til at bruge en bestemt soundfont. Se hvilken således:
Det er den der ikke har # foran, hvis der er flere.
Begge de filer du sendte til mig spiller på både 12.10 og i en frisk 13.04 i en virtualbox (i virtualbox testede jeg kun musescorefilen men den virkede).
Jeg vil anbefale dig at have timidity installeret hvis du gerne vil spille midi-filer.
Jeg testede midi-filen med succes på 12.10 på følgende tre måder (alle virkede).
Dobbeltklik på filen - den åbner i totem og afspiller.
timidity /sti/til/fil.mid
aplaymidi -p 128:0 /sti/til/fil.mid
Hvis du gerne vil have et detaljeret indblik i din computers lydopsætning kan du køre følgende script og vælge 'y' når den spørger om du vil oploade resultatet:
wget -O alsa-info.sh http://www.alsa-project.org/alsa-info.sh && chmod +x ./alsa-info.sh && ./alsa-info.sh
Herefter får du et link til et sted hvor dit resultat ligger. Det kan du vælge at dele her om du vil.
Jeg må desværre ikke bruge for meget tid på at hjælpe dig i disse dage da jeg sidder og læser til eksamen.
Lidt om pakkesystemet.
Jeg tror ikke du har lavet ulykker men du har vist heller ikke nærmet dig en løsning. Hvis du vil se hvad en pakke gør kan du f.eks. køre
apt-cache show python-taurus
alsa alene er der vist ikke noget der hedder.
Der er en pakke der hedder alsa-base og den har du helt sikkert installeret. Man kan f.eks. se om en pakke er installere (og om der er en nyere kandidat) ved at køre:
apt-cache policy alsa-base
Lidt om sequencer
Alsa har et såkaldt sequencer interface. Hertil kan en klient knyttes. Det kan være et hardware instrument men det kan skam også være f.eks. timidity (som kører som en service på systemet når det er installeret). Du kan se om timidity kører ved at skrive
ps aux | grep timidity
timidity 29674 0.2 0.0 110300 6984 pts/1 S 01:58 0:00 /usr/bin/timidity -Os -iAD
Din timidity er sat op til at bruge en bestemt soundfont. Se hvilken således:
grep source /etc/timidity/timidity.cfg
-
Jeg har en diktafon og optog lyden af 'Der er et yndigt land'. Jeg prøver at vedlægge den.
En tur på nettet gav mig en fil fra "http://musescore.org";. Den hedder "101.pdf". Her står bl. a. under Troubleshooting:
"If playback stutters, then your computer is not able to handle the SoundFont being used."
og "Reduce the amount of RAM (memory) used by MuseScore by using a smaller SoundFont."
I MuseScore står der under Vis>Synthesizer: "user/share/sounds/sf2/TimGM6mb.sf2", som fylder 6MB.
Jeg kan ikke finde en, der er mindre. Det er måske derfor MuseScore stammer (stutter). MEN
Både Timidity og Aplaymidi i zob's svar virkede, og de bruger vel den samme lydfont? Eller er der andre i systemet? Timidity skrev:En bufferstørrelse på 32768 (bytes?) <<6MB. Mystisk? Aplaymidi skrev ikke rigtig noget.
wget resultatet om alsa skal kunne findes på
http://www.alsa-project.org/db/?f=576bd21a88f56e2eba8e2d2af6eb01bb05a6c7e2. Jeg kan ikke finde noget om lydfont.
Svaret på grep source /etc/timidity/timidity.cfg erhvilket kunne tyde på en anden lydfont. Den skulle stå i "/etc/timidity/freepats.cfg", som jeg har læst, men ikke forstået. Og hvordan finder man lydfonten? Jeg har testet de andre forslag også og kan vise dem, om nødvendigt.
Er vi kommet nærmere? Held og lykke med eksamen til zob.
En tur på nettet gav mig en fil fra "http://musescore.org";. Den hedder "101.pdf". Her står bl. a. under Troubleshooting:
"If playback stutters, then your computer is not able to handle the SoundFont being used."
og "Reduce the amount of RAM (memory) used by MuseScore by using a smaller SoundFont."
I MuseScore står der under Vis>Synthesizer: "user/share/sounds/sf2/TimGM6mb.sf2", som fylder 6MB.
Jeg kan ikke finde en, der er mindre. Det er måske derfor MuseScore stammer (stutter). MEN
Både Timidity og Aplaymidi i zob's svar virkede, og de bruger vel den samme lydfont? Eller er der andre i systemet? Timidity skrev:
t@t:~$ /home/t/Skrivebord/land.mid
bash: /home/t/Skrivebord/land.mid: cannot execute binary file
t@t:~$ timidity /home/t/Skrivebord/land.mid
Requested buffer size 32768, fragment size 8192
ALSA pcm 'default' set buffer size 32768, period size 8192 bytes
Playing /home/t/Skrivebord/land.mid
MIDI file: /home/t/Skrivebord/land.mid
Format: 1 Tracks: 2 Divisions: 480
Text event: Der er et yndigt land
Playing time: ~36 seconds
Notes cut: 0
Notes lost totally: 0
t@t:~$
wget resultatet om alsa skal kunne findes på
http://www.alsa-project.org/db/?f=576bd21a88f56e2eba8e2d2af6eb01bb05a6c7e2. Jeg kan ikke finde noget om lydfont.
Svaret på grep source /etc/timidity/timidity.cfg er
t@t:~$ grep source /etc/timidity/timidity.cfg
source /etc/timidity/freepats.cfg
#source /etc/timidity/fluidr3_gm.cfg
#source /etc/timidity/fluidr3_gs.cfg
t@t:~$
Er vi kommet nærmere? Held og lykke med eksamen til zob.