Simpel filkopiering fra Ubuntu til android telefon ØV
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
Simpel filkopiering fra Ubuntu til android telefon ØV
Jeg vil gerne flytte mapper med filer fra Ubuntu 1304 PC til min android 4.0.1 telefon. Det kan jeg ikke uden at det bliver vanvittig besævrligt langsommeligt og irriterende.
1. Forbind med micro USB kabel - her mangler nogle bruger rettigheder eller noget fæør kunne jeg slette filer på telefonen det kan jeg ikke nu. irriterende
2. Forbind med micro USB kabel jeg skal kopiere filer EN ad gangen kan ikke kopiere på folder niveau. dumt
3 Brug airdroid. samme problem kun kopiere en fil adgange og ikke ordne ting i foldere. Det går noget langsomt også.
For søren det er to linux baserede systemer. Gnome commandor finder ikke telefonen, filer kan ikke vise to vinduer. Det lover ikke godt for fremtidig telefon integration.
1. Forbind med micro USB kabel - her mangler nogle bruger rettigheder eller noget fæør kunne jeg slette filer på telefonen det kan jeg ikke nu. irriterende
2. Forbind med micro USB kabel jeg skal kopiere filer EN ad gangen kan ikke kopiere på folder niveau. dumt
3 Brug airdroid. samme problem kun kopiere en fil adgange og ikke ordne ting i foldere. Det går noget langsomt også.
For søren det er to linux baserede systemer. Gnome commandor finder ikke telefonen, filer kan ikke vise to vinduer. Det lover ikke godt for fremtidig telefon integration.
Kardemommeloven er en god ting.
-
- Geografisk sted: Vejle
Re: Simpel filkopiering fra Ubuntu til android telefon ØV
Finn Bjerke skrev:Jeg vil gerne flytte mapper med filer fra Ubuntu 1304 PC til min android 4.0.1 telefon. Det kan jeg ikke uden at det bliver vanvittig besævrligt langsommeligt og irriterende.
Har du prøvet at installere gmtp, jeg har brugt den på min nexus 7 uden problem.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Toddvarg skrev:Finn Bjerke skrev:Jeg vil gerne flytte mapper med filer fra Ubuntu 1304 PC til min android 4.0.1 telefon. Det kan jeg ikke uden at det bliver vanvittig besævrligt langsommeligt og irriterende.
Har du prøvet at installere gmtp, jeg har brugt den på min nexus 7 uden problem.
Som Toddvarg nævner, så er man gået over til at bruge MTP, i stedet for at en mobil opfører sig som et USB masselager (mass storage device) - altså ligesom en USB harddisk.
Årsagen er at hele Android systemets lager ligger i et eneste filsystem i nyere mobiler (,fordi det er billigere at producere den sådan). Da man ikke kan unmounte en del af filsystemet med en Linux kerne, fordi det er / (root) filsystemet, så bruger man MTP over USB til overførsel af filer og billeder.
Du burde også kunne bruge Bluetooth. Hvis din Bluetooth er 3.0+HS for både sender og modtager, så er overførselshastigheden oppe på max. 24 Mbit/s = ca max 2,86 MB/s, med Bluetooth 2.1+EDR er det kun max. 2,1 Mbit/s.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
tak for gode forklaringer og kreative løsninger. gMTP fungere ikke på Ubuntu 12.10 eller 13.04. Airdroid fungerer men noget tungt at bruge til musik kopiering. Airdroid har dog andre fede features.
LAth forklaring kan så forklare at jeg kan kopiere til telefonen fra Ubuntu 13.04 men ikke slette på telefonen, det kan airdroid så til gengæld. Der burde være en mere elegant løsning på dette, når nu USB løsningen er skud lidt i sænk.
LAth forklaring kan så forklare at jeg kan kopiere til telefonen fra Ubuntu 13.04 men ikke slette på telefonen, det kan airdroid så til gengæld. Der burde være en mere elegant løsning på dette, når nu USB løsningen er skud lidt i sænk.
-
bluetooth skal klart prøves.
-
If you use Dropbox it has an Android app which you could use to sync files between your computer and your phone.
https://www.dropbox.com/android
Det virker men det er tung og langsomt og kumn en fil ad gangen
-
Finn Bjerke skrev:tak for gode forklaringer og kreative løsninger. gMTP fungere ikke på Ubuntu 12.10 eller 13.04. Airdroid fungerer men noget tungt at bruge til musik kopiering. Airdroid har dog andre fede features.
Vedrørende MTP ser det ud til at det her er pakkerne man skal have installeret, incl. noogle som amn med fordel kan installere:
- mtp-tools
- qlix
- mtpfs
- gmtp
- gpodder og/eller clementime
Især qlix virker lovende - har ikke testet den endnu - jeg har en Samsung Galaxy S2 med Android "Jelly Bean" 4.1.2 der kun vil MTP over USB. Den kan også Bluetooth 3.0.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Så lærte jeg noget nyt:
Der er MTP for Medie filer, og PTP for kamera der også indebærer at qlix kan åbne en filbrowser i Ubuntu.
Først tilsluttede jeg mobilen til Ubuntu via et USB kabel.
Jeg skulle på min Android enhed så gå ind i Notafikationer -> vælge USB indstillinger, og trykke på firkanten ud for PTP - så var hele Androids filsystem tilgængeligt i ubuntu!
Da jeg bruger Lubuntu åbner qlix det i dens file manager, i Unity vil det nok i stedet være Nautilus, og i XUbuntu som bruger XFCE ville det være Thunar.
/Lars
Der er MTP for Medie filer, og PTP for kamera der også indebærer at qlix kan åbne en filbrowser i Ubuntu.
Først tilsluttede jeg mobilen til Ubuntu via et USB kabel.
Jeg skulle på min Android enhed så gå ind i Notafikationer -> vælge USB indstillinger, og trykke på firkanten ud for PTP - så var hele Androids filsystem tilgængeligt i ubuntu!
Da jeg bruger Lubuntu åbner qlix det i dens file manager, i Unity vil det nok i stedet være Nautilus, og i XUbuntu som bruger XFCE ville det være Thunar.
/Lars
-
- Geografisk sted: Vejle
Finn Bjerke skrev:tak for gode forklaringer og kreative løsninger. gMTP fungere ikke på Ubuntu 12.10 eller 13.04. Airdroid fungerer men noget tungt at bruge til musik kopiering. Airdroid har dog andre fede features.
jeg bruger gMTP på ubuntu 12.10, men jeg oplever at fra jeg åbner den og når jeg trykker tilslut, så går det ca. 40 sec til 1 min før den åbner folderne på android så tålmodighed er en dyd. Ellers så bruger jeg som Lath siger PTP, men for min nexus åbner den kun folderene som kaldes DCIM og Pictures, derefter kan jeg flytte de internt på Android senere hen.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Sætter jeg min Android 4.1 (sony xperia go) til ubuntu 13.04 via USB, åbner den en mappe og jeg kan flytte og kopiere som jeg vil.
Jeg har ikke installeret ekstra.
Dette gælder også for min Nexus 7, med Android 4.2.
Dog skal jeg højreklikke på filerne og vælge slet, for at slette.
Jeg har ikke installeret ekstra.
Dette gælder også for min Nexus 7, med Android 4.2.
Dog skal jeg højreklikke på filerne og vælge slet, for at slette.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Finn Bjerke skrev:filer kan ikke vise to vinduer. Det lover ikke godt for fremtidig telefon integration.
Jeg forstår nærmest ikke dit problem, vi har i din anden tråd forklart at man på flere forskellige måder nettop kan åbne 2 vinduer. Det fungere på samme måde som 2 ruder i et vindu (hvilket er hvad man ikke længere kan) bortset fra at du har 2 lister over steder i stedet for 1. Det er også muligt at åbne flere faner (ctrl+t) hvor du kan trække filer og mapper over på en anden fane på samme måde som du gjorde da du hade 2 ruder. Så alt hvad du kunne før med 2 ruder skulle stadig være ganske muligt.
Jeg har uploadet en video til YouTube der viser dig hvordan du åbner 2 vinduer og flytter filer mellem dem, samt åbne 2 faner og flytter filer imellem dem.
Nye vinduer kan som sagt åbnes på følgende måder:
- Klikke med musehjulet på ikonet (det er det jeg gør i videoen)
- Højerklikke på ikonet og vælge "Åben nyt vindue"
- Trykke ctrl+n
- Fra menuen Filer->Nyt vindu
- Åben dash (alt) og skriv "vi" efter fulgt af enter
- Højerklikke på et punkt i panelet til venstre og vælge "Åben i nyt vindue"
- Dobbelt klikke på en mappe på skrivebordet.
- Trykke ctrl+t
- Højerklikke på en mappe i filhåndteringen og vælge "Åben i nyt faneblad"
- Fra tanhjuls-menuen og vælge Nyt faneblad
- Højerklikke på et punkt i panelet til venstre og vælge "Åben i nyt faneblad".
Og er det ikke godt nok så blot køre følgende kommandoer for at installere en udgave af nautilus som minder mere om den gamle og har muligheden for 2 ruder.
Kode: Vælg alt
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/experiments
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
killall nautilus
-
Jeg takker igen for enestående hjælpsomhed og teknisk indsigt, problemet er faktisk det viser sig at langt langt ude filsystemet på denne Android 4 telefon er en funktion til USB som muliggør almindelig filhåndterring via USB kabel at der tillige er trådvist omend langsom mulighed med Airdroid er jo bare så meget desto bedre. Airdroid funkgere "en fil ad gange" mens USB kablet forbindelse kan operere med mapper og mange filer på en enkel og lynhurtig måde.
De to vinduer med Ctrol-t skal jeg da lige se lidt mere på. Foreløbig må jeg sige at teoretisk ved at jeg "djævelen bor i detaljen" men at jeg ofte har svært ved se de tekniske detaljer, humanist er jeg ikke tekniker. TAK IGEN
De to vinduer med Ctrol-t skal jeg da lige se lidt mere på. Foreløbig må jeg sige at teoretisk ved at jeg "djævelen bor i detaljen" men at jeg ofte har svært ved se de tekniske detaljer, humanist er jeg ikke tekniker. TAK IGEN
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
men ingen af dem så elegant og simpelt som F3.AJenbo skrev:Jeg har uploadet en video til YouTube der viser dig hvordan du åbner 2 vinduer og flytter filer mellem dem, samt åbne 2 faner og flytter filer imellem dem.
Nye vinduer kan som sagt åbnes på følgende måder:Nye faner kan åbnes på følgende måder:
- Klikke med musehjulet på ikonet (det er det jeg gør i videoen)
- Højerklikke på ikonet og vælge "Åben nyt vindue"
- Trykke ctrl+n
- Fra menuen Filer->Nyt vindu
- Åben dash (alt) og skriv "vi" efter fulgt af enter
- Højerklikke på et punkt i panelet til venstre og vælge "Åben i nyt vindue"
- Dobbelt klikke på en mappe på skrivebordet.
- Trykke ctrl+t
- Højerklikke på en mappe i filhåndteringen og vælge "Åben i nyt faneblad"
- Fra tanhjuls-menuen og vælge Nyt faneblad
- Højerklikke på et punkt i panelet til venstre og vælge "Åben i nyt faneblad".
Og jeg syntes. det er lidt træls, at skulle gå tilbage til en tidligere version
stra
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Stra skrev:men ingen af dem så elegant og simpelt som F3.
Og jeg syntes. det er lidt træls, at skulle gå tilbage til en tidligere version
Så bliver eneste alternativ af klage til gnome udviklerne, selv lave en patch, eller bruge en anden filhåndtering.