Uovervåget Teamviewer 8 og Ubuntu 12.04

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Uovervåget Teamviewer 8 og Ubuntu 12.04

Indlæg af lath »

ksor skrev:Jeg har nu fået hjælp fra TeamViewers support, og skal bl.a. udføre:

sudo teamviewer --kill

men den kommer tilbage og siger:

"teamviewer8 is not owned by you"

Jeg er logget på som administrator og har angivet mit password.

Hvad gør man så ?

Den kommando du starter kører egentlig Teamviewer programmet, så det er teamviewer der skriver noget til dig og ikke Ubuntu som styresystem.
Jeg tror at det er sådan fordi at hvis du bruger sudo bliver du i Linux styresystemer til superbrugeren, hvor der ikke stilles nogen spørgsmål om du har lov - for det har 'root' (superbrugeren).

Prøv i stedet det her for at dræbe programmet:
Åbn terminal programmet.

Kør den her kommando:

Kode: Vælg alt

pgrep teamviewer

Hvis pgrep returnerer et eller flere tal, så kan du køre en af kill kommandoerne.
Hvis den ikke returnerer noget, så kører du ikke et program der hedder lige præcis teamviewer.

Et hurtigt drab på et program - her teamviewer - gøres normalt således:

sudo kill $(pgrep teamviewer)

Det virker ikke altid, så test om det faktisk er sket ved at køre pgrep kommandoen igen.
Da pgrep returnerer proces-id' et for programmet, hvis der et et eller flere programmer der hedder det, så kan du nemt se om programmet stadig kører.

Med den her kommando undgår Teamviewer ikke døden.
(Kør kun den her kill kommando, hvis den første kill kommando ikke duede)

sudo kill -9 $(pgrep teamviewer)

Edit:
Jeg kørte lige en lille test af hvordan Ubuntu reagerer hvis man ikke taster sudo - du skulle også får ca samme reaktion efter et par forgæves forsøg med et forkert kodeord til sudo:
$ sudo leafpad
[sudo] password for lath:
Fontconfig warning: "/etc/fonts/conf.d/50-user.conf", line 9: reading configurations from ~/.fonts.conf is deprecated.
^Z
[1]+ Stopped sudo leafpad
$ bg 1
[1]+ sudo leafpad &
$ pgrep leafpad
2974
$ kill 2974
bash: kill: (2974) - Operationen er ikke tilladt
$ sudo kill 2974
$ ^C
[1]+ Exit 143 sudo leafpad

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Indlæg af ksor »

>> Lars
du skriver:

Prøv i stedet det her for at dræbe programmet:
Åbn terminal programmet.

Kør den her kommando:

pgrep teamviewer

Hvis pgrep returnerer et eller flere tal, så kan du køre en af kill kommandoerne.
Hvis den ikke returnerer noget, så kører du ikke et program der hedder lige præcis teamviewer.

Et hurtigt drab på et program - her teamviewer - gøres normalt således:

sudo kill $(pgrep teamviewer)

Det virker ikke altid, så test om det faktisk er sket ved at køre pgrep kommandoen igen.
Da pgrep returnerer proces-id' et for programmet, hvis der et et eller flere programmer der hedder det, så kan du nemt se om programmet stadig kører.

Med den her kommando undgår Teamviewer ikke døden.
(Kør kun den her kill kommando, hvis den første kill kommando ikke duede)

sudo kill -9 $(pgrep teamviewer)

1) Det er da betrykkende at TeamViewer supporten er "så velbevandret" i Ubuntu !

2) Uanset hvor mange gange jeg "dræber" Teamviewer med "sudo kill $(pgrep teamviewer)" eller den mere dræstiske "sudo kill -9 $(pgrep teamviewer)" og efterfølgende prøver med "pgrep teamviewer" - ja, så returnerer den et tal !!!! altså som om den STADIG kører i baggrunden et eller andet sted !

3) Der sker også det underlige, at medens jeg sidder og arbejder med ovenståend. ja, så kan Teamviewer lige pludselig komme frem på skærmen !!

En tidligere kommentar har været. at jeg altid kan se, hvilke processor, der kører under:
Systemovervågning\processer

HVOR ligger DET henne ?

EDIT:
Nu prøvede jeg bare at fyre "sudo kill -9 $(pgrep teamviewer)" af lige efter hinanden og efter en del gange kom følgende frem:

keld@T42-KS:~$ sudo kill -9 $(pgrep teamviewer)
[sudo] password for keld:
Usage:
kill pid ... Send SIGTERM to every process listed.
kill signal pid ... Send a signal to every process listed.
kill -s signal pid ... Send a signal to every process listed.
kill -l List all signal names.
kill -L List all signal names in a nice table.
kill -l signal Convert between signal numbers and names.
keld@T42-KS:~$

OG HEREFTER returnerer:

pgrep teamviewer

IKKE noget tal !!!!!!!!!!!!

MIN konklusion er så, at der har været et utal af instancer af Teamviewer kørende, men at de nu ALLE er slået ned - right ??

Det passer også med, at jeg IKKE længere kan se min Ubuntu maskine på listen over mulige connections i Teamviewer på Windowsmaskinen (= ét af mine oprindelige problemer !!!)

Ved NÆSTE genstart af Ubuntu maskinen startes der imidlertid så mange instancer af Teamviewer, at jeg må bruge "sudo kill -9 $(pgrep teamviewer)" 6 gange FØR det her kommer:
Usage:
kill pid ... Send SIGTERM to every process listed.
kill signal pid ... Send a signal to every process listed.
kill -s signal pid ... Send a signal to every process listed.
kill -l List all signal names.
kill -L List all signal names in a nice table.
kill -l signal Convert between signal numbers and names.
keld@T42-KS:~$

Skal det fortolkes derhan at Ubuntu starter 6 instancer af Teamviewer ved en genstart ??????
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

Jeg ser, at der i mappen ".config" ligger en mappe "Teamviewer" den SLETTER jeg - da jeg går ud fra, at det er et udtryk for, at Teamviewer var kørende ved sidste nedlukning - TRUE or FALSE ?

Der er INTET vist i "Autostart"

ALLIGEVEL startes 6 instancer af Teanviewer ved en genstart !!!!!!!!!!!

HVOR ligger det, at der skal starte noget overhovedet og hvorfor lige 6 instancer ????????????????
Mvh
KSor, Århus V
lath

Indlæg af lath »

ksor skrev:Jeg ser, at der i mappen ".config" ligger en mappe "Teamviewer" den SLETTER jeg - da jeg går ud fra, at det er et udtryk for, at Teamviewer var kørende ved sidste nedlukning - TRUE or FALSE ?

Der er INTET vist i "Autostart"

ALLIGEVEL startes 6 instancer af Teanviewer ved en genstart !!!!!!!!!!!

HVOR ligger det, at der skal starte noget overhovedet og hvorfor lige 6 instancer ????????????????

De mange gange kill -9 har dræbt alle teamviewer processerne, hvis pgrep teamviewer ikke returnerer et eller flere tal.
I de tilfælde hvor du stadig har teamviewer processer kørende må blive startet op igen af en daemon(=en service)
Jeg synes at det ser ud til at være tilfældet da kill kommandoen sagtens kan sende SIGKILL signalet til mere end 1 teamviewer process af gangen.

Jeg kan ikke gætte hvorfor du altid har 6 instanser af teamviewer kørende på maskinen, da jeg hverken har installeret programmet eller har programmeret det.

I Linux/BSD/UNIX styresystemer sker opsætningen stort set altid i en helt almindelig tekstfil, så kig efter en teamviewer konfigurationsfil. Hvad den så end hedder ved jeg ikke.
Stedet den kan ligge i kunne være i en mappe der hedder /etc/teamviewer/ (for konfiguration på system niveau), og på per-bruger mappen kunne så være ~/.teamviewer/

~/ er det samme som $HOME, der er det samme som /home/$USER, hvis /home er mappen hvor brugernes mapper ligger i (det er den som standard). Bemærk at root's(=superbrugerens) hjemmemappe i et Linux styresystem altid er /root.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
ksor

Indlæg af ksor »

lath skrev:De mange gange kill -9 har dræbt alle teamviewer processerne, hvis pgrep teamviewer ikke returnerer et eller flere tal.
I de tilfælde hvor du stadig har teamviewer processer kørende må blive startet op igen af en daemon(=en service)
Jeg synes at det ser ud til at være tilfældet da kill kommandoen sagtens kan sende SIGKILL signalet til mere end 1 teamviewer process af gangen.
/Lars

Jeg tror ikke rigtigt på den med at de startes igen med "daemon", idet der IKKE starter nogen op, når jeg først HAR fået dem kvalt - altså efter de 6 gange !

Der er ALTID KUN returneret ÉT tal frem efter "pgreb teamviewer" - aldrig flere !

Er der nogen herinde, som bruger Teamviewer på Ubuntu ?
(Jeg har på fornemmelsen, at det ikke kan køre på det system - det er da en HØJST mærkværdig reaktion !)
Mvh
KSor, Århus V
lath

Indlæg af lath »

ksor skrev:
lath skrev:De mange gange kill -9 har dræbt alle teamviewer processerne, hvis pgrep teamviewer ikke returnerer et eller flere tal.
/Lars

Jeg tror ikke rigtigt på den med at de startes igen med "daemon", idet der IKKE starter nogen op, når jeg først HAR fået dem kvalt - altså efter de 6 gange !

Der er ALTID KUN returneret ÉT tal frem efter "pgreb teamviewer" - aldrig flere !

Er der nogen herinde, som bruger Teamviewer på Ubuntu ?
(Jeg har på fornemmelsen, at det ikke kan køre på det system - det er da en HØJST mærkværdig reaktion !)

Jeg har derimod på fornemmelsen at det handler om konfiguration - programmet blev jo vist på skærmen, ikk'?

Jeg tror at du muligvis har mere held på det internationale forum, chancen for at der er nogen der har brugt teamviewer der er så meget større.

Nå, men jeg kobler mig af tråden da jeg ikke rigtig synes at jeg har mere at bidrage med.

/Lars
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

jeg har fulgt lidt med i tråden og har egentlig ikke noget at tilføje, da jeg kun har brugt teamviewer fra ubuntu til windowsmaskine, og har aldrig haft den til autostart. Dog prøvede jeg at installere den på min sidste ubuntu, som er 12.10 og der oplevede jeg at efter at den var startet, kunde jeg ikke slukke for den igen. Det var kun når jeg ogget ud af systemet eller slukket for maskinen, at den stoppet. Det har jeg ikke oplevet tidligere. Om det var pga en fejl i teamviewer eller ubuntu skal jeg ikke kunde sige. Da jeg ikke brugte den nok, af installerede jeg den igen.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
ksor

Indlæg af ksor »

Denne tråd kunne egentlig godt slettes, idet den nyeste version 9 af TeamViewer slet ikke har disse problemer !

Jeg tror man har rettet gevaldigt meget, for nu virker det faktisk ganske godt.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

ksor skrev:En tidligere kommentar har været. at jeg altid kan se, hvilke processor, der kører under:
Systemovervågning\processer

HVOR ligger DET henne ?

Systemovervågning er et program og findes på samme måde som alle andre programmer i Ubuntu (eks. tryk på Ubuntu logo og skriv navnet).

I Systemovervågning vil du også kunne se hvem der har startet et givent program.

Det er i øvrigt også det jeg henviste til som "process håndtering" i dit emne om Skype. I Lubuntu heder den så "Task Manager" (på engelsk).