Uovervåget Teamviewer 8 og Ubuntu 12.04
-
- IRC nickname: KSor
- Geografisk sted: Århus V
Uovervåget Teamviewer 8 og Ubuntu 12.04
Hvordan får man Teamviewer 8 til at køre U-OVERVÅGET på en "Tænkepade" ?
Jeg synes IKKE jeg kan finde muligheden i menuerne nogen steder. Jeg har derfor blot startet Teamviwer som Autostart, men det duer IKKE da Tænkepaden under opstart jo stopper ved LOG-ON dialogen og autostart progreammer først starter EFTER log on ER foretaget.
Hvordan gøres dette ?
Jeg synes IKKE jeg kan finde muligheden i menuerne nogen steder. Jeg har derfor blot startet Teamviwer som Autostart, men det duer IKKE da Tænkepaden under opstart jo stopper ved LOG-ON dialogen og autostart progreammer først starter EFTER log on ER foretaget.
Hvordan gøres dette ?
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Uovervåget Teamviewer 8 og Ubuntu 12.04
ksor skrev:Hvordan får man Teamviewer 8 til at køre U-OVERVÅGET på en "Tænkepade" ?
Hvordan gøres dette ?
Jeg gætter på at du med "U-OVERVÅGET" mener starter fuldautomatisk, da alle programmer på et hvilket som helst Linux/BSD og UNIX system konstant er overvåget af kernen, som begrænser hvad det har lov til..
Du kan sætte programmet ind i /etc/rc.local på sin egen nye linie lige før
exit 0
Bemærk at programmet kører med root rettigheder. Da Teamviewer er til fjernkontrol af en maskine er det sikkert helt fint, men den er så også en mulig angrebsvektor for uautoriseret adgang, så sørg for at holde programmet opdateret.
Teamviewver kan fra /etc/rc.local kun køre som en daemon (service) som ikke kan vise noget grafisk, hverken i en GUI eller en kun-tekst terminal.
Du bør nohup'e programmet for at få det ind under init eller systemd, og du skal også angive den fulde sti til programmet incl programmets filnavn.
Du skal køre den her linie kode i /etc/rc.local:
Kode: Vælg alt
nohup </STI/TIL/PROGRAMMET/PROGRAMNAVN>
hvor:
Du skal erstatte teksten </STI/TIL/PROGRAMMET/PROGRAMNAVN> med den fulde sti til programmet incl filnavn.
Jeg går ud fra at du har installeret *.deb filen med Teamviewer programmet i - den *deb fil kan du hente fra teamviewer websitet, eller kan du finde en installationsvejldning på http://www.teamviewer.com/en/help/363-How-do-I-install-TeamViewer-on-my-Linux-distribution.aspx (scroll ned til Debian, Mint, Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu)
Bemærk at du skal køre terminal kommandoerne fra den mappe hvortil du har downloaded *.deb filen ned til.
Har du har problemer med terminalen, så flyt filen til din hjemme mappe først, og start så terminal programmet, og kør kommandoerne.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for det fyldige svar !
Men jeg er førstegangsbruger af Ubuntu, så det siger mig ikke så meget, og undrer mig lidt over at der er SÅ stor forskel på Windows og Ubuntu versionen af Teamviewer - i Windos var det blot noget man gjorde via menuerne.
Men jeg må jo til at sætte mig mere ind i Ubuntu )
Men jeg er førstegangsbruger af Ubuntu, så det siger mig ikke så meget, og undrer mig lidt over at der er SÅ stor forskel på Windows og Ubuntu versionen af Teamviewer - i Windos var det blot noget man gjorde via menuerne.
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
ksor skrev:Tak for det fyldige svar !
Opstarten af Ubuntu er meget forskellig fra Windows - og da du vil køre noget køre software lige når Ubuntu er færdig med at starte, så må det blive på Linux styresystemets præmisser.
Jeg kender ikke Teamviewer så installer dens *deb fil (installationsfil) først og kig så efter Teamviewer i menuerne - det er meget muligt at udviklerne af programmet har gjort det nemt for dig - dvs. mere grafisk, så prøv det ført.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Ja, Lars - det er også det, som jeg har forsøgt, men det findes tilsyneladende ikke liiiigeså tilgængeligt i denne version af TeamViewer - jeg har derfor kontaktet TeamViewer supporte.
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
ksor skrev:Ja, Lars - det er også det, som jeg har forsøgt, men det findes tilsyneladende ikke liiiigeså tilgængeligt i denne version af TeamViewer - jeg har derfor kontaktet TeamViewer supporte.
Skriv endeligt en opfølger på det her i tråden, så en anden der i fremtiden skal bruge TeamViewer også kan få gavn af din viden.
/Lars
-
Jeg har nu fået hjælp fra TeamViewers support, og skal bl.a. udføre:
sudo teamviewer --kill
men den kommer tilbage og siger:
"teamviewer8 is not owned by you"
Jeg er logget på som administrator og har angivet mit password.
Hvad gør man så ?
sudo teamviewer --kill
men den kommer tilbage og siger:
"teamviewer8 is not owned by you"
Jeg er logget på som administrator og har angivet mit password.
Hvad gør man så ?
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Kan du sende hele mailen? Vi vil nok forstå mere hvis at, vi får hele mailen at arbejde ud fra.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Ja det kan jeg godt, men der er faktisk ikke mere end dette.
Mistanken er nok, af Teamviewer allerede KØRER på ubuntu maskinen - derfor optræder den i listen på Windows maskinen - problemet er bare, at jeg IKKE kan få forbindelse fra Windows maskinen til Ubuntu maskinen.
Og denne kommando er vel et forsøg på at "kvæle" den Teamviewer instanser som evt. kører på Ubuntu maskinen, og det kan jeg åbenbart ikke, men HVEM ejer så Teamviewer ... "systemet" eller .. ???
Mistanken er nok, af Teamviewer allerede KØRER på ubuntu maskinen - derfor optræder den i listen på Windows maskinen - problemet er bare, at jeg IKKE kan få forbindelse fra Windows maskinen til Ubuntu maskinen.
Og denne kommando er vel et forsøg på at "kvæle" den Teamviewer instanser som evt. kører på Ubuntu maskinen, og det kan jeg åbenbart ikke, men HVEM ejer så Teamviewer ... "systemet" eller .. ???
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- Admin
Er det en "Wubi-install" ?
-
christian.arvai skrev:Er det en "Wubi-install" ?
Jeg har installeret Teamviewer for Ubuntu fra deres hjemmeside - om det er Wubi eller ej ved jeg ikke )
Hvordan ser jeg hvilke "processer" som kører i Ubuntu ?
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- Admin
Det var om selve Ubuntu er installeret som Wubi! Du kan læse om hvad Wubi er her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/wubi-ubuntu-installation/ . Jeg kunne nemlig forestille mig at, der bliver problemer med rettighederne, hvis at det er tilfældet.
-
Ubuntu har fået lov at installere sig oven på en gammel XP - ikke noget med at prøve først !
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
HVIS Teamviewer allerede kører på Ubuntu maskinen HVEM har så startet den - der er IKKE noget i autostart, men der HAR VÆRET, idet jeg har forsøgt at få Teamviewer til at starte automatisk, så jeg kunne tilkoble UOVERVÅGET.
Mvh
KSor, Århus V
KSor, Århus V
-
- Admin
Du kan se om den er sat på listen, ved at gå ind i: Hjem>.config>autostart. Hvis at du ikke kan finde den, kan den åbnes via Terminalen med denne kommando:
Generelt kan du se de processer der kører, ved at bruge: Systemovervågning>Processer.
PS: Hvis du ikke ved det, så er .config en skjult mappe, i din hjemmemappe. Du kan finde de skjulte mapper, enten ved at bruge Ctrl+H, eller grafisk ved at klikke på: Vis>Vis skjulte filer
Kode: Vælg alt
nautilus ~/.config/autostart
Generelt kan du se de processer der kører, ved at bruge: Systemovervågning>Processer.
PS: Hvis du ikke ved det, så er .config en skjult mappe, i din hjemmemappe. Du kan finde de skjulte mapper, enten ved at bruge Ctrl+H, eller grafisk ved at klikke på: Vis>Vis skjulte filer