Hej.
Jeg ved ikke helt hvor mit problem skal sættes ind, så tilgiv mig.
Jeg opgraderede til Ubuntu 13.04 og det har medført at systemet er blevet utroligt langsomt, faktisk værre end Windows Vista og det siger jo en del.
Mine vinduer lagger, opstart er utrolig langsom, traffik på internettet foregår i snegletempo, skønt jeg har 20/2 opkobling (intet problem i min windows-pc)
Oprettede en ekstra bruger, men nej, det er ikke muligt at sætte password på, gør jeg det deaktiverer systemet konto'en, underligt.
En eller flere der har en ide ??
Jeg er ellers glad for Ubuntu, men denne version er en belastning for mig.
Med hilsen
En gammel mand på Samsø
Ubuntu 13.04
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Ubuntu 13.04
Hej og velkommen til forummet.
Generelt oplever jeg 13.04 som hurtigere end de forgående, så der må jo være noget galt.
Hvordan udførte du opgraderingen?
Hvilket grafikkort har du og hvilken driver anvender du?
Har du prøvet om det er det samme fra en live-dvd/usb?
Generelt oplever jeg 13.04 som hurtigere end de forgående, så der må jo være noget galt.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:Hej og velkommen til forummet.
Gæt:
Han havde måske Lubuntu, eller Xubuntu, og er så opgraderet til Ubuntu der kræver flere resourcer som hans maskine ikke har, hvilket gør at kernen bruger swap som erstatning for fysisk RAM, hvilket straffes med at den bliver en 10 til 100 gange langsommere.
Derudover:
Indlægget skal nok flyttes, da det er ikke en server og heller ikke en guide.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Jeg har flyttet tråden til "support - teknisk generalt".
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Mine erfaringer er også at 13.04 generelt er hurtigere end forgængeren. Det er den i hvert fald på de tre computere jeg har installeret det på. Dog har jeg også oplevet en enkelt regression. For mit vedkommende drejer det sig om en gammel thinkpad t60 med et ATI x1400 kort (så vidt jeg husker) der bruger open source radeon driver. Her er dash blevet helt uhyggelig langsomt, så langsomt at jeg har taget det som en opfordring til at få kikket på Gnome 3 på nævnte computer (på trods af at Gnome 3 godt nok kræver en del mere tilvænning end unity, så er det faktisk også ganske udmærket når man kommer efter det). Men ud over dash'en (på den specifikke computer) er alt andet ligeså hurtigt eller hurtigere end på 12.10.
Det lyder dog lidt mærkeligt at du skulle være over hele linjen, som det jo er i Ernst' tilfælde. Måske du kan prøve at oprette en tom gæstekonto (måske er der en allerede), og se om den er ligeså langsom i den.
Du kan også prøve et køre system monitor og se om der er en bestemt process der spiser hele cpu'en.
Det lyder dog lidt mærkeligt at du skulle være over hele linjen, som det jo er i Ernst' tilfælde. Måske du kan prøve at oprette en tom gæstekonto (måske er der en allerede), og se om den er ligeså langsom i den.
Du kan også prøve et køre system monitor og se om der er en bestemt process der spiser hele cpu'en.
-
- Admin
@zob: x1400 burde godt nok køre med r300g driveren, men ellers kunne det også lyde som om at den bruger LLVMpipe på CPU'en til at lave grafikken, hvilket logisk nok går lidt langsomt. Har du mulighed for at teste om maskinen ellers fungere ordentligt med OpenGL 2.1.
@Ernst-samsø: Som Zob også er inde på så har Ubuntu en indbygget gæste bruger (Gæstesession) du kan logge ind som, hvilket er en god mulighed for at teste om det er noget der er galt med brugeren.
@Ernst-samsø: Som Zob også er inde på så har Ubuntu en indbygget gæste bruger (Gæstesession) du kan logge ind som, hvilket er en god mulighed for at teste om det er noget der er galt med brugeren.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
@ajenbo
Tjo. Hvordan teste, tænker du?
Den burde køre direct rendering. Her er lidt af outputtet fra min glxinfo
Der står meget mere, men det ser da ud til den er registreret godt nok. Der er heller ikke nogle alarmerende fejl i Xorg.0.log, så vidt jeg kan se. Men det kører, som sagt, egentlig også godt nok, med undtagelse af Dash'en som er helt uhyggelig. (De bugs der ligger på launchpad om dash, radeon og 13.04, ser ud til at omhandle et problem med flere monitors, men det har jeg altså ikke). - Måske skulle jeg oprette en tråd for sig, hvis folk har bud på løsninger.
Tjo. Hvordan teste, tænker du?
Den burde køre direct rendering. Her er lidt af outputtet fra min glxinfo
Kode: Vælg alt
name of display: :0
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.4
OpenGL vendor string: X.Org R300 Project
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on ATI RV515
OpenGL version string: 2.1 Mesa 9.1.1
OpenGL shading language version string: 1.20
Der står meget mere, men det ser da ud til den er registreret godt nok. Der er heller ikke nogle alarmerende fejl i Xorg.0.log, så vidt jeg kan se. Men det kører, som sagt, egentlig også godt nok, med undtagelse af Dash'en som er helt uhyggelig. (De bugs der ligger på launchpad om dash, radeon og 13.04, ser ud til at omhandle et problem med flere monitors, men det har jeg altså ikke). - Måske skulle jeg oprette en tråd for sig, hvis folk har bud på løsninger.
-
- Admin
zob skrev:OpenGL vendor string: X.Org R300 Project
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on ATI RV515
OpenGL version string: 2.1 Mesa 9.1.1
OpenGL shading language version string: 1.20
Det virker faktisk som om dit kort køre som det skal. Måske det dog kunne hjælpe at opdatere Mesa (driver). En ny tråd er nok en god ide.