Der kom vist nogle java opdateringer for nylig (?), ligesom Firefox versionsnummeret også har fået et nøk opad.
Så det ser desværre ud til, at den er gal igen ... igen ... igen med netbank kombineret med java og Firefox - her i version: 20.0.
Med: User Agent Switcher ( http://chrispederick.com/work/user-agent-switcher/ ), kan jeg snyde Danske Bank til at antage, at det er Firefox 19.0 der er i spil, men java er den så altså også (pludselig) gal med
Det her ellers virket glimragende i lang tid med Firefox 19.x og icedtea-6-jre-cacao på 10.04 (og nej, jeg har ikke brugt Suns Java) ...
Det ser i øvrigt ud til at være problemer på både Kubuntu 10.04 og 12.04 8-(
Jeg bruger Danske Banks test side på:
https://www.danskebank.dk/DA-DK/PRIVAT/SELVBETJENING/RAADGIVNING/TEKNISK-SUPPORT/Pages/Tjek-din-computer.aspx
Er der andre der har problemer?
Og i givet fald: what2do?
Et gæt er at det er Firefox's java-plugin den er gal med ... for checket går fint igennem med Google Chrome.
Hum ... jeg kørte lige en aptitude search icedtea og fik dette output (sorry for cut ved linie end)
~$ aptitude search icedtea
pi icedtea-6-jre-cacao - Alternative JVM for OpenJDK, using Cacao
i icedtea-6-plugin - web browser plugin based on OpenJDK and Ic
i A icedtea-netx - NetX - implementation of the Java Network
p icedtea-plugin - web browser plugin to execute Java applets
v icedtea6-jre-cacao -
pi icedtea6-plugin - web browser plugin to execute Java applets
Det ser da ikke helt rigtig ud med: pi foran icedtea-6-jre-cacao ?
https://www.danskebank.dk/DA-DK/PRIVAT/SELVBETJENING/RAADGIVNING/TEKNISK-SUPPORT/Pages/Tjek-din-computer.aspx
Data output for Google Chrome:
------------------------------------
Styresystem Linux
Browser Google Chrome 26.0.1410.63
Java Sun Microsystems Inc. 1.6.0_27
Javascript Ja
Understøttelse af PDF format Ja
Skærm opløsning 1024*768
Cookies Tilladt
Live Connect Ja
128 bit kryptering Ja
Med Firefox 20.0 der faker den er en 19.0
-----------------------------------------------
Styresystem Ubuntu-Linux
Browser Firefox 19.0 (i virkeligheden 20.0 - men den skaber DB sig over)
Java X Ingen Java Du skal opdatere din Java installation, find flere informationer under Tekniske krav.
Javascript Ja
Skærm opløsning 1024*768
Cookies Tilladt
Live Connect Ja
128 bit kryptering Ja
Men LogOn boxen med NemID kommer dog ikke frem på login siden med Google Chrome hverken på 10.04 eller 12.04 ... men om det skyldes at NemID er nede eller det er her lokalt problemet ligger det ved jeg ikke ... for i disse tider ved man jo aldrig, om der også er problemer hos Nets med NemID appletten, så det kan være lidt svært at fejlteste fra tid til anden ... nå, men I kender vel det at man let kommer op i der røde felt når netbank ... igen ... igen ... igen ... igen ... igen ... giver problemer, når der bruges Linux og man liiiige skal ind og ordne et eller andet
Jeg er godt nok efterhånden irriteret over al det bøvl, der er med NemID under Linux ...
Hvorfor kan man ikke bare designe NemID til at virke platformsuafhænig ... og uden single point of failure ...
Så er den gal igen med netbank - Java + Firefox 20.0
-
- IRC nickname: pefu
-
Re: Så er den gal igen med netbank - Java + Firefox 20.0
Hummm ... uden at jeg har pillet ved noget, så mener Danske Banks test side pludselig at java en er OK
Styresystem Ubuntu-Linux
Browser Firefox 19.0
Javascript Ja
Skærm opløsning 1024*768
Cookies Tilladt
Live Connect Ja
128 bit kryptering Ja
MEN når jeg går ind på netbankens login side på:
tps://netbank.danskebank.dk/html/index.html?site=DBNB&secsystem=DI
... så er NemID box en bare helt grå ...
Styresystem Ubuntu-Linux
Browser Firefox 19.0
Javascript Ja
Skærm opløsning 1024*768
Cookies Tilladt
Live Connect Ja
128 bit kryptering Ja
MEN når jeg går ind på netbankens login side på:
tps://netbank.danskebank.dk/html/index.html?site=DBNB&secsystem=DI
... så er NemID box en bare helt grå ...
- Vedhæftede filer
-
- NetbankLogin.jpg (66.9 KiB) Vist 569 gange
-
Det ser ud til Danske Bank godt gider at snakke med Firefox 20.0, selv om de skriver på deres test side, at det ikke vil virke.
At NemID appletten ikke vil køre, men viser grå box ser ud til at skyldes et netværksproblem, som jeg skal forsøge at isolere ...
Firefox 20.0 virker fint med Danske Bank, når jeg kører igennem en TDC ADSL henholdsvis en TDC 3G forbindelse (testet på 12.04), hvorimod når forbindelsen går igennem 3 opstår problemet med at NemID appletten ikke vil køre, men viser grå box ... i første runde vil jeg gætte på, at det er noget lokalt route sjow eller firewall i spil, der laver nøkkerne ... og det må jeg lige forfølge ASAP, når der kommer lidt tid ... =;-( )
At NemID appletten ikke vil køre, men viser grå box ser ud til at skyldes et netværksproblem, som jeg skal forsøge at isolere ...
Firefox 20.0 virker fint med Danske Bank, når jeg kører igennem en TDC ADSL henholdsvis en TDC 3G forbindelse (testet på 12.04), hvorimod når forbindelsen går igennem 3 opstår problemet med at NemID appletten ikke vil køre, men viser grå box ... i første runde vil jeg gætte på, at det er noget lokalt route sjow eller firewall i spil, der laver nøkkerne ... og det må jeg lige forfølge ASAP, når der kommer lidt tid ... =;-( )
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Nets har forsøgt at beskyttet deres system i mod DoS angreb og det har skabt problemer, det kan være det er det du er ramt af.
Support på 10.04 udløber senere i denne måned, så måske skulle du se på at opgradere til 12.04, der kan du også køre OpenJDK7 som jeg har haft en bedre oplevelse med.
Support på 10.04 udløber senere i denne måned, så måske skulle du se på at opgradere til 12.04, der kan du også køre OpenJDK7 som jeg har haft en bedre oplevelse med.
AJenbo skrev:Nets har forsøgt at beskyttet deres system i mod DoS angreb og det har skabt problemer, det kan være det er det du er ramt af.
Er der et script, hvor man kan opdatere OpenJDK6 til OpenJDK7 og Icedtea til nyeste eller skal man gøre det manuelt via sypaptic?
-
- Admin
Det burde kunne gøres bare ved at installere icedtea-7-plugin
-
AJenbo skrev:Nets har forsøgt at beskyttet deres system i mod DoS angreb og det har skabt problemer, det kan være det er det du er ramt af.
Det er ikke utænkeligt, at et IP-filter @ Nets - i forsøget på at dæmme op for trafikken - måske ikke har været indstillet helt rigtig.
3 bruger svenske IP-numre og det er TDC, der er Nets Internet Access Provider ... så TDC vil almindeligvis være klar over hvilke IP's, der er lokale @TDC, men måske ikke altid opdateret på andre providers IP ranges.
Yah ... jeg er klar over at 10.04 desktop versionen synger på sidste LTS vers ... men jeg strækker den nok så længe som mulig med at opdatere
Ud over det så er jeg typen, der gør tavlen helt ren og starter fra bunden af, frem for at bygge oven på noget eksisterende med deraf mulige uhensigtsmæssige sideeffekter, når der tvinges opdatering til en ny LTS version ...
Og server side er jeg en del konservativ med mindre lyst til at eksperimentere med det seneste nye, hvis der er Ubuntu på æskerne ... da min erfaring siger, at der /altid/ er et eller andet der ikke spille "som det plejer" og afledt heraf giver en del ekstraarbejde ...
Og en ny LTS "på markedet" må gerne lige "lagre" lidt tid før, før jeg springer på den.
Well, nu er 10.04 LTS server udgaven supporteret et par år endnu (2015-04) ... og den længere support på server LTS versionerne, det er givet i erkendelse af, at man er noget mere konservativ i driftsmiljøer
-
- Admin
Nu har 12.04 så fået lov at lagre i 1 år , i 12.04 er undersøttelsen den samme for desktop og server, det vil sige at du trygt kan blive på den frem til april 2017, hvor efter du så kan springe over på den da 3 år gamle 14.04