Organiseret klage over Nem-Id?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Grafwichmann
Indlæg: 48
Tilmeldt: 11. feb 2013, 11:21

Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af Grafwichmann »

Takket været Christian Arvais' script, har mit Nem-Id fungeret den sidste måneds tid, men netop i dag kom så opdateringen af Java, og så er den selvfølgelig gal igen.

Jeg ringede til min netbank og til Nem-Id, og spurgte hvordan jeg undgik at blive redirected, hvilket de ikke kunne svare på. Deres undskyldning var, ligesom mange gange før, at der ikke er "nok" Linux-brugere. Åh ja, og Nem-Id kunne yde support på den "nyeste" version af Ubuntu, hvis man brugte Google Chrome.

I stedet for at prøve på at reparere det endnu engang, hvilket kun holder indtil Nem-Id eller Java finder på noget nyt, spekulerede jeg på om vi skulle klage officielt over Nem-Id, og det offentliges favorisering af Windows-brugere.

Jeg har bare så lidt erfaring med den slags: Hvem klager man til? Og hvordan?
Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af Nordsig »

Jeg er på Firefox 20.0 og Ubunti 12.10. Har lige været på Vestjysk bank netbank og inde på skat.dk, begge med nemid.

Her virker det hele uden problemer ???
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
Grafwichmann
Indlæg: 48
Tilmeldt: 11. feb 2013, 11:21

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af Grafwichmann »

Det har noget at gøre med hvilken version af java man bruger. Hvis du kan hjælpe mig med problemet med at opdatere Java, så skriv ind her!

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=17344&p=115951#p115951
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af AJenbo »

Hvilken udgave af Java bruger i? Jeg køre OpenJDK 7 og har lige været inde på den danske bank og skat.dk uden problemer.
Grafwichmann
Indlæg: 48
Tilmeldt: 11. feb 2013, 11:21

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af Grafwichmann »

Hej makker.
Jeg har brugt samme udgave som dig, hvor jeg så fik den klassiske "applet not initialized"-fejl.
Jeg afinstallerede alt, og kørte så Christian Arvais' script. Det løste alle problemer.
Problemet er så nu at jeg hele tiden bliver bedt om at opdatere.
Det ville ikke være noget problem, hvis jeg forstod disse instruktioner:

http://www.java.com/en/download/help/linux_install.xml

Problemet synes at være linjen "tar zxvf jre-7u7-linux-i586.tar.gz", som jo kun er et (gammelt) eksempel de giver.

Det virker ikke at skrive "tar zxvf jre-7u21-linux-i586.tar.gz" (navnet på den mappe jeg har downloadet).
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af thj01 »

Den fejlmeddelelse tror jeg ikke har noget på sig.

Jeg tror det er en fejlmeddelelse, som kommer som standard hvis nemID støder på problemer. Bare afvis at opdatere og brug nemID.

Det er en fejl jeg har haft periodevis - og den har aldrig gjort at jeg ikke kunne logge ind. Til gengæld, så lavdede nemID ingen fejlmeddelelse, da den ikke virkede. gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af AJenbo »

Glem java.com . Kommandon du har problemer med er blot til at pakke filerne ud. Du kan bare gøre det grafisk hvis du endelig vil. Ellers tror jeg der mangler en bindestreg inden andet ord.ø
Grafwichmann
Indlæg: 48
Tilmeldt: 11. feb 2013, 11:21

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af Grafwichmann »

tj har ret. Hvis man afviser at opdatere, og derefter reloader applet (på trods af at den råber "error"), så fungerer det.

Men jeg kunne stadig godt tænke mig at vide hvad det betyder at "gøre det grafisk." Det lyder som om det er rigtigt godt at vide.

- Rasmus W
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af AJenbo »

Højerklik på filen, vælg Udpak her.

Eller

Dobbelt klik på filen, tryk på Udpak, vælg en mappe, tryk på Udpak, tryk på Afslut.

NemID har desuden været ustabil de seneste dage så det kan også have noget at sige.
Grafwichmann
Indlæg: 48
Tilmeldt: 11. feb 2013, 11:21

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af Grafwichmann »

Det lader til at være tilfældet. At Nem-ID i det hele taget har været ustabil. Men jeg er stadig virkelig irriteret over at standard-svaret fra det offentlige er at "der ikke er nok linux-brugere", eller at "vi håber at du har en pc med windows til rådighed."
Så jeg synes stadig at en klage er på sin plads. Men til hvem? Hvordan?
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af buddig »

AJenbo skrev:Hvilken udgave af Java bruger i? Jeg køre OpenJDK 7 og har lige været inde på den danske bank og skat.dk uden problemer.
jeg har også OpenJDK 7 og OpenJDK 6 på en anden maskine.
De kører fint på bankerne, og somme tider på skat.dk.
Ellers bruger jeg den gamle login kode på skat.dk.
// Henning
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Organiseret klage over Nem-Id?

Indlæg af AJenbo »

Man kunde starte en underskifts indsamling og sende en fælles klage på den måde. Jeg tror det kunne være en god ide at sende den til nogle politiker, dem der styre nemlog-in.dk (fælles login for det offentlige, hvor problemet oftest opstår) samt nemid. På den måde kan de alle blive opmærksomme og måske lige frem arbejde sammen om at løse det.