Jeg har desværre glemt mit root-password, for jeg har ikke haft brug for det i meget lang tid.
(skal bruge det til installation af Java Runtime Environment)
Er der en der ved hvordan man klarer den!
Root-password
-
- Geografisk sted: Århus, Denmark
Root-password
Hvis du har sudo-rettigheder kan du ændre roots password således:
sudo passwd
Men man kan også installere programmer med sudo, da sudo giver din almindelige bruger root-rettigheder. :
sudo apt-get install pakkenavn
Det er også sudo man logger ind med når man bruger synpaptics eller opdateringsværktøjet.
Passwordet til sudo er dit eget password...
sudo passwd
Men man kan også installere programmer med sudo, da sudo giver din almindelige bruger root-rettigheder. :
sudo apt-get install pakkenavn
Det er også sudo man logger ind med når man bruger synpaptics eller opdateringsværktøjet.
Passwordet til sudo er dit eget password...
-
- Geografisk sted: København
Root-password
Tak for svaret
Jeg tror at jeg vælger at prøve med "sudo passwd", men jeg er ikke klar over om jeg har sudo-rettigheder. Indtil videre har jeg kunnet klare mig uden overhovedet at bruge terminal-vindue, så jeg er en novice på det felt.
Jeg tror at jeg vælger at prøve med "sudo passwd", men jeg er ikke klar over om jeg har sudo-rettigheder. Indtil videre har jeg kunnet klare mig uden overhovedet at bruge terminal-vindue, så jeg er en novice på det felt.
-
- Geografisk sted: Århus, Denmark
Root-password
sudo bruger man nu også uden for terminalen...
Når du fx. skal installere opdateringer til systemet, eller installere programmer via add/remove eller synaptics bruger man det også...
Når du fx. skal installere opdateringer til systemet, eller installere programmer via add/remove eller synaptics bruger man det også...
-
Root-password
hvor skriver man så "sudo" ?
-
- Geografisk sted: Valby
Root-password
Det gør man kun i terminalen. Man skriver kun sit sudo-password for at lave ændringer vha. fx. synaptic. Synaptic beder selv om passwordet
-
Root-password
ok
tak for hjælpen.
Det virkede meget nemt!
tak for hjælpen.
Det virkede meget nemt!