Static web site generator

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Static web site generator

Indlæg af lath »

Jeg synes at det efterhånden er blevet træls at vedligeholde mine WordPress CMSer, så jeg har besluttet at brug af en såkaldt static web site generator(herefter forkortet til SWSG) er en god ide, fordi det mindsker den tid jeg skal bruge på vedligeholdes af mit website.
Specielt vigtigt for mig er jeg ikke kommer til at bruge tid på et ubelejligt tidspunkt at skulle rydde op efter et vellykket hacking angreb på mit website.
Brug af en SWSG gør det umuligt at få ens website hacket, da hver statisk HTML side med tilhørende CSS genereres af kode der kun køres på din egen computer og ikke på webserveren.

Mere om SWSGs her (på engelsk)

Jeg bemærker lige at brug af en SWSG kræver at man kan bruge det scripting programmeringssprog som SWSGen er skrevet i.

Pt har jeg kig på følgende SWSGs:
  1. Pelican (Python),
  2. Jekyll (Ruby)
  3. nanoc (Ruby)
  4. Hyde (Python, men projektet ser dødt ud: (hint: kig på github siden uder hyde/hyde > commits)
Prioriteret i den nævnte rækkefølge.
Der er også en liste med 32 SWSGs her: https://iwantmyname.com/blog/2011/02/list-static-website-generators.html

Mit spørgsmål til jer derude er så om i bruger en SWSG, og i så fald hvilen SWSG og hvad er jeres erfaring med den.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Static web site generator

Indlæg af AJenbo »

WP Super Cache kan anvendes til danne en statisk udgave af ens side som så er den der serveres til de besøgende.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Static web site generator

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:WP Super Cache kan anvendes til danne en statisk udgave af ens side som så er den der serveres til de besøgende.


Det vidste jeg godt, men det er ikke performance der er problemet. Problemet er 1) sikkerhed og så 2) jeg vil bruge mindre tid på at vedligeholde mit website.
1) og 2) sammen er ikke en god kombination, så her er en static web site generator løsningen.
Jeg kan bemærke at jeg tænker på at bruge Disqus servicen: http://disqus.com/for-websites/. Man kan trække kommentarerne ud fra Disqus ud som HTML+CSS+noget javascript (AFAIK), og så lukke tråden for yderligere diskussion ved at smide Disqus javascriptet+ tilhørende HTML ud af siden der kan debatteres via Disqus.

Hvad performance angår så tilbyder dem der hoster mit website mig helt gratis at have en Varnish cache foran.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Static web site generator

Indlæg af buddig »

lath skrev:...Mit spørgsmål til jer derude er så om i bruger en SWSG, og i så fald hvilen SWSG og hvad er jeres erfaring med den.

/Lars
Spændende emne, da jeg har haft samme overvejelser, men for at få lettere vedligeholdelse
skifter jeg netop nu nogle sider fra Joomla til Wordpress.

Hvad med http://cmsimple.org/ - et CMS system uden MySql database ?
Det gemmer siderne i en tekstfil.

Jeg kender ikke SWSG begrebet, da jeg bruger Bluefish til at opdatere statiske sider med.
F.eks. har jeg overtaget webmasterfunktionen på en Frontpage side med frames,
og på et tidspunkt skal den selvfølgelig opdateres til en anden platform.
// Henning
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Static web site generator

Indlæg af NickyThomassen »

buddig skrev:Spændende emne, da jeg har haft samme overvejelser, men for at få lettere vedligeholdelse
skifter jeg netop nu nogle sider fra Joomla til Wordpress.

Jeg gjorde for nyligt det samme, og umiddelbart er jeg imponeret over Wordpress.

Oprindeligt afskrev jeg ellers Wordpress, dels fordi det virkede kluntet, og dels fordi det virkede usikkert (både driftsmæssigt og hackermæssigt). Så blev jeg jo admin her, og lærte at Wordpress sagtens kan bruges på "rigtige" hjemmesider. Så jeg prøvede igen, men i stedet for den almindelige installation af Wordpress bruger jeg Multisite, sammen med Domain Mapping og Quick Cache (WP Super Cache fungerer mindre end optimalt i min mening, blandt andet er det for følsomt i forhold til filrettigheder - Det kræver 777 på nogle af filerne...).

Sammen med duoen Apache og Varnish på min egen VPS, så kører den opsætning nu en håndfuld blogs som personlige hjemmesider. Det er nemt at bruge, at administrere og udvide, og så kører det med en ganske hæderlig hastighed.
http://aptget.dk/
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Static web site generator

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror nettop godt du kan få wordpress til at fungere med at danne statiske sider så du får både din 1 & 2
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Static web site generator

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Jeg tror nettop godt du kan få wordpress til at fungere med at danne statiske sider så du får både din 1 & 2


Ja ok,jeg kiggger mig lidt omkring og skriver mere om det her i tråden - både hvilken static web site generator (SWSG) jeg bruger og hvorfor, hvordan Disqus servicen bruges - jeg vælger her måske at lade kommentar delen være et enkelt PHP script (jeg har før fundet et link til sådan en, og den kan også filtrere SPAM kommentarer ud) .

Jeg har også planer om at skrive hvordan jeg gør det - så kan andre bruge det hvis de vil gå samme vej.

Jeg bemærker at der nok kan gå nogen tid før jeg har noget klar, men imens mit website gennemgår migreringsprocessen vedligeholder jeg et dokument, hvor jeg skriver alt ned hvad jeg gør, så det er nemt at dokumentere hvad jeg har gjort - ting der ikke virker som jeg troede etc.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Static web site generator

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:Jeg bemærker at der nok kan gå nogen tid før jeg har noget klar, men imens mit website gennemgår migreringsprocessen vedligeholder jeg et dokument, hvor jeg skriver alt ned hvad jeg gør, så det er nemt at dokumentere hvad jeg har gjort - ting der ikke virker som jeg troede etc.

Jeg bruger allerede den metode, men ikke kun til enkelt-sager. Pt har jeg 20 mapper og 64 dokumenter med noter, navngivet efter det program de tilhører. Utroligt simpelt system som allerede har sparet mig en hel del timer.