Systemfejl- og hvad gør jeg?
-
Systemfejl- og hvad gør jeg?
For et par måneder siden dukkede denne skærmmeddelelse op første gang
Supplerende skal oplyses, at jeg har passet mine opdateringer i det omfang det har kunnet lade sig gøre, og det vil sige at ikke alle opdateringer er blevet foretaget, det drejer sig ikke om alt for mange ca. 5 stk er det normalt?
Jeg håber at I kan hjælpe.
Mvh
henrikh
og selvfølgelig klikkede jeg på "report problem", hvorefter følgende skærmbillede kom frem , og da jeg ikke aner, hvad der skal foretages klikkede jeg ok på den nye dialogboks, hvorefter denne skærmmeddelelse kom frem . Herefter lukkede jeg pc'en ned i håbet om, at dette ville løse problemet, og den har herefter i det store og hele kørt upåklageligt indtil for et par dage siden, hvor jeg streamede en film, som jeg stoppede for at genoptage den dagen efter fra hvor jeg slap. Stor var min forundring dagen efter da jeg tændte skærmen for da var skærmen sort med en masse kaudervælsk (EDB sprog) jeg prøvede at tage et screenshot trykke på esc og alt hvad jeg kunne finde på men lige meget hvad jeg gjorde så var pc'en hamrende lige glad tænd og sluk knappen på pc'en var også sat ud af kraft, så stikkontakten var sidste mulighed, og dette gentog sig dagen efter da jeg atter lod pc'en brænde natten over, og screenshottet af den sorte skærm kunne ikke foretages, og da jeg idag atter fik de oven for anførte skærmmeddelelser efter at pc'en har brændt natten over ser jeg ikke nogen anden udvej end at påkalde mig gudernes hjælp.Supplerende skal oplyses, at jeg har passet mine opdateringer i det omfang det har kunnet lade sig gøre, og det vil sige at ikke alle opdateringer er blevet foretaget, det drejer sig ikke om alt for mange ca. 5 stk er det normalt?
Jeg håber at I kan hjælpe.
Mvh
henrikh
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Systemfejl- og hvad gør jeg?
Kan det være et problem der opstår når maskinen går i hvilke eller dvale? Prøv selv at sætte maskinen til det og se om det så sker, hvis det gøre kan du så bare slå det helt fra.
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Jeg har også lige haft "System program problem detected" popup, hver gang, jeg startede.
Det skyldtes nogle crash rapporter bl.a. fra Gimp programmet.
Jeg fjernede dem med denne kode i terminalen.Så kommer det ikke mere.
// Henning
Jeg fjernede dem med denne kode i terminalen.
Kode: Vælg alt
sudo rm /var/crash/*
// Henning
-
- Admin
buddig skrev:Jeg har også lige haft "System program problem detected" popup, hver gang, jeg startede.
Jeg fjernede dem med denne kode i terminalen.Så kommer det ikke mere.Kode: Vælg alt
sudo rm /var/crash/*
// Henning
Jeg tror desværre han oplevere nogle flere problemer end blot irritationen ved at se popupen.
-
- Geografisk sted: Bjerringbro
buddig skrev:Jeg har også lige haft "System program problem detected" popup, hver gang, jeg startede.
Jeg fjernede dem med denne kode i terminalen.Så kommer det ikke mere.Kode: Vælg alt
sudo rm /var/crash/*
// Henning
Tak for tippet med kodestumpen .... jeg er oz udsat for disse popups med systemfejl .... i dialogboksen, kan man sætte flueben .... ved at fremtidige problemer ikke skal vises .... men det holder kun i en periode ... så kommer den igen.
/Henrik
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Apport er noget med rettigheder
og så står der noget med gpu intel - så der er nok et problem med grafikkortdriveren - du kan evt. starte med at bruge en tidligere version af Linux (kernen) - jeg kan desværre ikke lige huske hvad man gør under opstart for at få GRUB vist, så man kan vælge en tidligere kerne.
Iøvrigt:
Hvis du skal lukke ned, så helst ikke bare fjerne strømmen - der uddeles normalt max punishment hvis du gør det alligevel, da moderne styresystemer har en række buffere (mellemlagre) som skal synkroniseres før maskinen kan lukkes.
Man risikere blandt andet at bringe filsystemet i udu - ext4 filsystemet er dog ret hårdfør - hvis det får lov til at reparere sig selv ved genstart. Reparationen kan ødelægge nogle filer permanent, men det er bedre end at få lagt et helt filsystem ned, hvilket kan betyde komplet reinstallation af Ubuntu.
Prøv i stedet:
Tast tastekombinationen CTRL+ALT+F1
Log ind i tekst terminal - kodeord skrives som ved sudo i tekst terminal.
kør den her kommando:
... nu lukker Ubuntu pænt ned.
Alternativt så hav en SSH server kørende, så du kan styre computeren selv om grafikkortet og/eller skærmen ikke virker - det kræver naturligvis at du har en anden computer du kan logge ind fra, samt at der er et IPv4/IPv6 netværk imellem de 2 computere, og at trafikken imellem computerne på det netværk ikke er blokeret af en firewall.
/Lars
og så står der noget med gpu intel - så der er nok et problem med grafikkortdriveren - du kan evt. starte med at bruge en tidligere version af Linux (kernen) - jeg kan desværre ikke lige huske hvad man gør under opstart for at få GRUB vist, så man kan vælge en tidligere kerne.
Iøvrigt:
Hvis du skal lukke ned, så helst ikke bare fjerne strømmen - der uddeles normalt max punishment hvis du gør det alligevel, da moderne styresystemer har en række buffere (mellemlagre) som skal synkroniseres før maskinen kan lukkes.
Man risikere blandt andet at bringe filsystemet i udu - ext4 filsystemet er dog ret hårdfør - hvis det får lov til at reparere sig selv ved genstart. Reparationen kan ødelægge nogle filer permanent, men det er bedre end at få lagt et helt filsystem ned, hvilket kan betyde komplet reinstallation af Ubuntu.
Prøv i stedet:
Tast tastekombinationen CTRL+ALT+F1
Log ind i tekst terminal - kodeord skrives som ved sudo i tekst terminal.
kør den her kommando:
sudo shutdown -h now
... nu lukker Ubuntu pænt ned.
Alternativt så hav en SSH server kørende, så du kan styre computeren selv om grafikkortet og/eller skærmen ikke virker - det kræver naturligvis at du har en anden computer du kan logge ind fra, samt at der er et IPv4/IPv6 netværk imellem de 2 computere, og at trafikken imellem computerne på det netværk ikke er blokeret af en firewall.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
swotie skrev:i dialogboksen, kan man sætte flueben .... ved at fremtidige problemer ikke skal vises .... men det holder kun i en periode ... så kommer den igen.
At de kommer igen er sansynligvis pga. det er en ny type fejl, eller at fejlen opstår i en ny version af programmet.
For at starte ældre versioner skal du holde venstre shift nede når computeren starter.
lath skrev:Apport er noget med rettigheder
Apport er den der viser fejlen og sender dem til Canonical, navnet er kort for "Application crash rePort".
En hemmere måde at lukke fra terminalen er:
sudo halt
Et tryk på computerens tæn/sluk knappen efter af enter kan også gøre det når man er i det grafiske system.
-
AJenbo skrev:For at starte ældre versioner skal du holde venstre shift nede når computeren starter.lath skrev:Apport er noget med rettigheder
Apport er den der viser fejlen og sender den til Canonical, et er kort for "Application crash rePort".
Ok, så havde jeg misforstået noget.
Den kunne jeg ikke lige huske - jeg har altid brugt shutdown versionen lige siden 1999 hvor jeg begyndte at bruge Red Hat Linux med GNOME desktop i version 1.0 ...
... som min første Linux distro.
Oj det er længe siden - hvor tiden dog går
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
-
Jeg skal blankt indrømme, at jeg er temmelig ukyndig m.h.t. software generelt, jeg er kun alm. bruger.
Det forekommer mig, at min pc er temmelig længe om at gå i dvale, da den kan brænde flere timer, og jeg skal bolt røre musen, hvorefter den åbne side er aktiv.
Endvidere har jeg erfaret at mit problem med at ubuntu fryser opstår efter at computeren har brændt uafbrudt 9 á 10 timer, men hvor når den sorte skærm kommer frem ved jeg ikke, men sidst den var der var de første 2 linier
[49279 .260652] [<c115a2fe>] d_alloc+0xe1x70
[ .260654] [<c114e9a5>] d_alloc_and_lookup+0x25/0x70
herefter er siden fyldt op, men de to sidste linier var
[ .393834] [<c15af99f>] sysenter_do-call+=x12/0x28
[ .394990] panic occured, switching back to text console
Hvad der yderligere kan være relevant er et tydeligere billede af screenshot 2
Herudover kan jeg forstå, at jeg skal ind i terminalen, men hvad menes der med kode: VÆLG ALT
og hvilken af de flere foreslåede kommandoer skal jeg bruge?
Yderligere kan jeg oplyse, at alt+ctrl+F1 virker ikke, og endelig
hvordan får jeg installeret xdiagnose?
Mvh.
henrik
Det forekommer mig, at min pc er temmelig længe om at gå i dvale, da den kan brænde flere timer, og jeg skal bolt røre musen, hvorefter den åbne side er aktiv.
Endvidere har jeg erfaret at mit problem med at ubuntu fryser opstår efter at computeren har brændt uafbrudt 9 á 10 timer, men hvor når den sorte skærm kommer frem ved jeg ikke, men sidst den var der var de første 2 linier
[49279 .260652] [<c115a2fe>] d_alloc+0xe1x70
[ .260654] [<c114e9a5>] d_alloc_and_lookup+0x25/0x70
herefter er siden fyldt op, men de to sidste linier var
[ .393834] [<c15af99f>] sysenter_do-call+=x12/0x28
[ .394990] panic occured, switching back to text console
Hvad der yderligere kan være relevant er et tydeligere billede af screenshot 2
Herudover kan jeg forstå, at jeg skal ind i terminalen, men hvad menes der med kode: VÆLG ALT
og hvilken af de flere foreslåede kommandoer skal jeg bruge?
Yderligere kan jeg oplyse, at alt+ctrl+F1 virker ikke, og endelig
hvordan får jeg installeret xdiagnose?
Mvh.
henrik
-
- IRC nickname: How to be me
"Vælg alt" er bare den skrift der står over schriptet og som markerer dette nemt til kopiering
Men jeg er ikke sikker på du kan bruge nogle af de foreslået scripts til noget?
og er xdianose ikke til at hente i softwarecenteret?
Her
http://apt.ubuntu.com/p/xdiagnose
Men jeg er ikke sikker på du kan bruge nogle af de foreslået scripts til noget?
og er xdianose ikke til at hente i softwarecenteret?
Her
http://apt.ubuntu.com/p/xdiagnose
Når lejligheden byder sig.
-
henrikh skrev:Yderligere kan jeg oplyse, at alt+ctrl+F1 virker ikke
Jeg bruger også Ubuntu 12.04 og enten KDE, LXDE, eller Unity , så når det virker fint hos mig i alle 3 desktops, må du gøre noget forkert.
CTRL+ALT+F1 betyder at du gøre det her i den nævnte rækkefølge
- Tryk på CTRL tasten og ALT tasten og hold dem trykket nede.
- Tryk på F1 tasten og slip den igen
- Slip nu CTRL tasten og ALT tasten.
Vigtigt: Du kommer tilbage til Desktppen/GUIen igen med CTRL+ALT+F7 tastekombinationen.
/Lars
-
- Admin
Jeg tror problemet er at de ikke virker efter han har fået en kernel panic. Hvilket jo giver god mening da systemet er brudt ned.
-
- IRC nickname: How to be me
Måske en nyinstallation er det hurtigste?
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
Men vil det løse problemet... Jeg vil forslå først at prøve med en gæste bruger og eventuelt fra en Live CD inden man kaster sig ud i at geninstallere så man har en ide om det vil hjælpe eller ej.