Ubuntu gemmer ikke indstillinger
-
- IRC nickname: none
Ubuntu gemmer ikke indstillinger
Hej alle sammen.
Jeg har taget springet fra Windows til Ubuntu, efter længere tids overvejelser. Jeg er dog stødt på følgende problemer:
* Ubuntu ser ikke ud til at gemme mine indstillinger, når jeg ændrer stedet hvor mine downloads skal gemmes i Deluge fx. så bliver det nulstillet ved reboot.
* Jeg har kæmpe problemer med mit grafikkort (Nvidia GTX 560 Ti), når jeg ikke har installeret nvidia-current drivere så kommer der flere grafik fejl: http://i.imgur.com/2hijdZc.png , men hvis jeg installerer nvidia-current drivere så booter min maskine bare op uden nogen ikoner eller side-bar også er opløsningen 800x600 (for at fixe det må jeg boote op i fail-safe mode og fjerne drivers via terminalen).
Jeg har prøvet at formatere flere gange, uden held .
Jeg kører version 12.10 x64.
Nogen der kan hjælpe? Ellers virker det til at jeg er fanget med Windows
Jeg har taget springet fra Windows til Ubuntu, efter længere tids overvejelser. Jeg er dog stødt på følgende problemer:
* Ubuntu ser ikke ud til at gemme mine indstillinger, når jeg ændrer stedet hvor mine downloads skal gemmes i Deluge fx. så bliver det nulstillet ved reboot.
* Jeg har kæmpe problemer med mit grafikkort (Nvidia GTX 560 Ti), når jeg ikke har installeret nvidia-current drivere så kommer der flere grafik fejl: http://i.imgur.com/2hijdZc.png , men hvis jeg installerer nvidia-current drivere så booter min maskine bare op uden nogen ikoner eller side-bar også er opløsningen 800x600 (for at fixe det må jeg boote op i fail-safe mode og fjerne drivers via terminalen).
Jeg har prøvet at formatere flere gange, uden held .
Jeg kører version 12.10 x64.
Nogen der kan hjælpe? Ellers virker det til at jeg er fanget med Windows
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Re: Ubuntu gemmer ikke indstillinger
Hej Nick og velkommen til forum.
Jeg kender ikke lige Deluge som du omtaler, men jeg kan anbefale Ktorrent; det fungerer perfekt.
Med hensyn til dit grafik-problem, synes jeg du skal kopiere spørgsmålet over i gruppen for Lyd og grafik, og oprette et nyt emne dér.
Tillykke med dit nye styresystem, det vil du ikke fortryde.
Jeg kender ikke lige Deluge som du omtaler, men jeg kan anbefale Ktorrent; det fungerer perfekt.
Med hensyn til dit grafik-problem, synes jeg du skal kopiere spørgsmålet over i gruppen for Lyd og grafik, og oprette et nyt emne dér.
Tillykke med dit nye styresystem, det vil du ikke fortryde.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Desværre er det ikke altid at den åbne driver til Nvidia kort fungere problem frit. Har du prøvet en af de experimentale drivere som feks 310?
-
- Geografisk sted: Bjerringbro
ang. bit-torrent program .... hvorfor ikke bruge transmission, som følger med ubuntu .... her fungerer det glimrende .... og vælger jeg et download sted, så husker programmet det
/Henrik
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
-
AJenbo skrev:Desværre er det ikke altid at den åbne driver til Nvidia kort fungere problem frit. Har du prøvet en af de experimentale drivere som feks 310?
Jeg har prøvet at installere Nvidia 310 drivere, først fjernede jeg nouveau drivers også installerede jeg 310 driveres. Det virkede fint efter jeg kørte sudo nvidia-xconfig, jeg genstartede så et par gange også var jeg pludselig stuck i 800x600 igen . Kørte så ovenstående kommando igen, hvilket så fixede det. Forhåbentlig er det bare løsningen.
swotie skrev:ang. bit-torrent program .... hvorfor ikke bruge transmission, som følger med ubuntu .... her fungerer det glimrende .... og vælger jeg et download sted, så husker programmet det
Jeg har lige prøvet at ændre download sted til et andet drev, hvilket den så glemte igen da jeg rebootede
-
- Admin
Er drevet monteret fra start?
-
Jeps, de er alle sammen sat til hele tiden .
Jeg kører med 1 SSD (hvor Ubuntu booter på), også har jeg en 500 GB HDD hvor Transmission burde gemme filerne samt en 2 TB HDD.
Jeg kører med 1 SSD (hvor Ubuntu booter på), også har jeg en 500 GB HDD hvor Transmission burde gemme filerne samt en 2 TB HDD.
-
Aha!
Jeg tror vi er et skridt nærmere på en løsning. I desperation prøvede jeg at oprette et soft link fra min SSD til min Transmission harddisk. Det virkede fint indtil jeg rebootede, hvorefter download location var sat til "(none)" i Transmission og hvis jeg prøvede at navigere til den med stifinderen så fik jeg bare beskeden:
"The link "Download - torrent" is Broken. Move it to trash?
The link cannot be used, because its target "/media/nick/Download - torrent" (navnet på min HDD) doesn't exist."
Jeg tror vi er et skridt nærmere på en løsning. I desperation prøvede jeg at oprette et soft link fra min SSD til min Transmission harddisk. Det virkede fint indtil jeg rebootede, hvorefter download location var sat til "(none)" i Transmission og hvis jeg prøvede at navigere til den med stifinderen så fik jeg bare beskeden:
"The link "Download - torrent" is Broken. Move it to trash?
The link cannot be used, because its target "/media/nick/Download - torrent" (navnet på min HDD) doesn't exist."
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Kan du prøve at teste med et sti-navn uden mellemrum? F.eks. kalde den /media/nick/Download-torrent i stedet.
-
Det gjorde desværre ikke nogen forskel
-
- Admin
Det er pga drevet netop ikke er monteret i filsystemet fra start, det er ikke nok at den er sluttet til computeren, jeg ved kun hvirdan det gøres i fstabs men så vil maskinen brokke sig hvis du en dag fjerner drevet fra maskinen.
-
Jeg har ikke planer om at pille det ud, medmindre harddisken dør naturligvis. Da det netop er et internt drev og min computer er stationær.
-
- Admin
Ok, kør følgende kommando så kan jeg fortælle dig hvad du skal gøre:
Kode: Vælg alt
cat /etc/fstab
-
Her er output:
nick@nick-Z68AP-D3:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=f1e273ac-c0f7-46ae-be84-1500006472e2 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=327896f9-aa5f-4420-b1d8-34c693255554 none swap sw 0 0
nick@nick-Z68AP-D3:~$
-
- Admin
Hov beklager, blev distraheret da jeg skrev, det skulle have været:
Meget gerne, efter du har haft adgang til drevet.
mount | grep /dev/sd
ls -l /dev/disk/by-uuid
Meget gerne, efter du har haft adgang til drevet.