Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
gtr

Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Indlæg af gtr »

Kan du fortælle om wifi hotspot på smartphone (ikke iphone) virker godt? Kan wifi hot spot holde forbindelsen til computeren, og opnå samme hastighed, som hvis computeren havde 3g dongle isat? Tak.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Indlæg af Kurt Christensen »

Jeg har en nokia N9 hvor jeg kan gå på nettet med en apps og det virker eminent.
Når lejligheden byder sig.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Indlæg af Warhawk »

Først må jeg sige, at der ikke er nogen endegyldig sandhed, idet flere faktorer spiller ind, og derfor kan give forskellige resultater/oplevelser.

De vigtigste faktorer er afstand til mobilmast (er lig med signalstyrke) og antal enheder på mobilmasten. Men også modtageudstyrets antenneforhold har betydning.

Generelt har en moderne og ordentlig konstrueret smartphone (her dumper iPhone således) et bedre antennedesign end en 3G dongle, og får dermed et bedre signal. Men med USB-kablet til 3G donglen får man dog forbedret antennemodtagelsen betydeligt. Samtidig skal man være opmærksom på, at når der bruges WiFi hotspot, så sendes der på 2,4 GHz båndet, hvor der kan være meget støj, og hvor der kan være trængsel om kanalerne.
Det vil altså være en kombination af disse ting, der afgør om den ene løsning fungerer bedre og hurtigere end den anden.

I praksis fungerer WiFi hotspot ganske udmærket. Jeg har selv opsat WiFi hotspot mellem en tablet og bærbar pc til min søn (hos hans mor) så han har internetforbindelse. Det fungerer udmærket. En umiddelbar ulempe er naturligvis, at det æder en masse batteriressourcer.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Indlæg af buddig »

gtr skrev:Kan du fortælle om wifi hotspot på smartphone (ikke iphone) virker godt? Kan wifi hot spot holde forbindelsen til computeren, og opnå samme hastighed, som hvis computeren havde 3g dongle isat? Tak.
Jeg bruger det en del, og synes, det fungerer fint.
Om hastigheden er bedre med tilsvarende Dongle, det ved jeg ikke.
Jeg ved heller ikke om en 3g dongle har alle de forskellige frekvenser, som en Smartphone har.
Ellers kan den få problemer, hvis 3g nettet ikke dækker, eller er overbelastet i et område. :)

Kan Smartphonen ikke også dele internet forbindelse med USB kablet i?
Så er problemet med det store strømforbrug løst. :)
// Henning
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Indlæg af AJenbo »

Jeg bruger ofte min telefon via USB for at have internet når jeg rejser. Jeg ville dog værken bruge det eller en usb dongel som min faste forbindelse.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Indlæg af thj01 »

Jeg tror det handler meget om telefonens hardware.

Min Samsung S1 (yerp - den helt gamle ... ca 2½ år) kan fint bruges i en håndevending - men er intet i nærheden af min fastnetforbindelse (profiber 30/30 Mbit/s)

Så som nødløsning er det godt at have... men som seriøs forbindelse vil den være alt for langsom.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Indlæg af Kurt Christensen »

Jeg kan se tv og you tube videoer i højeste opløsning på min N9 med Oister, så hvor seriøs man er er spørgsmålet?
Når lejligheden byder sig.
gtr

Re: Erfaring med wifi hotspot på smartphone?

Indlæg af gtr »

Tak for svarene.