Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt ud?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt ud?

Indlæg af nymark1 »

Jeg har ikke kunnet finde et bedre billede, men jeg studsede over rækken af ikoner/docken i venstre side.....

http://newsroom.fb.com/ImageLibrary/detail.aspx?MediaDetailsID=4367
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt

Indlæg af thj01 »

Har tænkt samme tanke.....
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt

Indlæg af Echers »

Jo den ser bekendte ud, men...
De er vel i deres fulde ret til at lave en sådan dock. Ubuntu's dock er der vel ikke patent på, eftersom det er OpenSource, eller har jeg misforstået noget? :-).
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt

Indlæg af Kurt Christensen »

Echers skrev:Jo den ser bekendte ud, men...
De er vel i deres fulde ret til at lave en sådan dock. Ubuntu's dock er der vel ikke patent på, eftersom det er OpenSource, eller har jeg misforstået noget? :-).


Jeg har så forstået at man ikke må bruge det kommercielt?
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt

Indlæg af NickyThomassen »

How to be me skrev:
Echers skrev:Jo den ser bekendte ud, men...
De er vel i deres fulde ret til at lave en sådan dock. Ubuntu's dock er der vel ikke patent på, eftersom det er OpenSource, eller har jeg misforstået noget? :-).


Jeg har så forstået at man ikke må bruge det kommercielt?

Det må man godt, man må bare ikke ændre licensen, og hvis man ændrer softwaren, så skal ændringerne frigives (Licensen har selvfølgelig flere krav end de 2).

Jeg er i opstartsfasen med mit eget firma, og det bruger udelukkende open source software. Hvis åben software havde restriktioner der gjorde at man ikke måtte tjene på det, så ville det miste en del af sin værdi. Se fx på forholdet imellem wordpress.com og wordpress.org.:
.com lever af at sælge billige blogs, imens at .org giver folk mulighed for at hente og installere præcis den samme software som .com bruger. Forskellen er, at på .com kan du betale dig fra at skulle bruge tid på at sætte bloggen op.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt

Indlæg af thj01 »

Det er ikke canonical der har opfundet ideen med at placere programvælgeren ude i venstre side, og det kan da kun være til Ubuntu's fordel, at facebook følger efter. For det ender jo med at Ubuntu bliver lige så let at anvende som facebook........

Så vidt jeg husker har man kunnet det i forskellige styresystemer helt fra starten af. Jeg kan ihvertfald huske dockingsystemer allerede tilbage i windows 3.1 ..... ak ja............Det var dengang man fik 4Mb RAM i maskinen - til den lave pris af 2000,- kr.

Min kæreste havde aldrig siddet ved en Ubuntucomputer og det eneste jeg havde gjort var at oprette en profil til hende. hun brugte HUD'en til at starte facebook op helt uden at blive instrueret. Faktisk gik der en halt time (jeg stod og lavede mad) før jeg pludselig fik et anfald af dårlig samvittighed og skyndte mig ned for at hjælpe hende med at bruge Ubuntu.

Jeg har endnu ikke måttet hjælpe hende med noget som helst..........


Det som er interessant er at facebook også har set lyset i at placere programmerne som ikoner ude i venstre side. det vil jo gøre at folk "vænner" sig til Ubuntu's brugerflade. Så er det eneste vi mangler at producenterne begynder at sælge deres computere med Ubuntu.... for brugervenligt... det er det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt

Indlæg af AJenbo »

TitanusEramius skrev:
How to be me skrev:
Echers skrev:Jo den ser bekendte ud, men...
De er vel i deres fulde ret til at lave en sådan dock. Ubuntu's dock er der vel ikke patent på, eftersom det er OpenSource, eller har jeg misforstået noget? :-).


Jeg har så forstået at man ikke må bruge det kommercielt?

Det må man godt, man må bare ikke ændre licensen, og hvis man ændrer softwaren, så skal ændringerne frigives (Licensen har selvfølgelig flere krav end de 2).

Det er tilmed en af årsagerne til at Linux opstod, Torvals brød sig ikke om at Minix hade restriktioner på hvilket sammenhænge det måtte anvendes i, det er også en af hoved årsagerne til at Linux har den succes den har.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Facebooks nye look. Ser docken til venstre ikke bekendt

Indlæg af thj01 »

ahhh - måske bør der lige præciseres noget her

Der KAN være stor forskel på Opensource og GPL'et software.

Opensourcesoftware kan godt være kommercielt, for det eneste reelle krav der er til den slags software er, at kildekoden er åben - ikke nødvendigvis gratis eller modificerbar.

Når man så går over i GPL'erne osv, SÅ er det som udgangspunkt gratis og frit for enhver at anvende, modificere og sælge.

Og da Unity er GLP'et ( http://en.wikipedia.org/wiki/Unity_(user_interface) ) er softwaren frit tilgængelig.



Men facebook havde nok aldrig turde gøre det, hvis det havde været apples brugerflade gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."