Bærbar død
-
- Geografisk sted: Fredericia
Bærbar død
Min Lenovo T61 har tjent mig trofast i siden Ubuntu 6.10, men er nu måske afgået ved døden.
Den registrerer ikke at opladen kommer ind i den - og den er ... ja død.
Skal jeg igang med begravelsesritualet - eller er der nogen der har en ide til at der bare er "et eller andet galt"?
Skal jeg igang med begravelsesritualet - eller er der nogen der har en ide til at der bare er "et eller andet galt"?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Bærbar død
Prøv at fjerne batteriet fra maskinen og se om det hjælper. Hvis ikke kan være 3 årsager, en fejlet bios opdatering, løs forbindelse i bundkortet, eller en død lader. De 2 første kræver udskiftning af bundkort hvilket ikke kan betale sig, den sidste kræver så at du enten har udstyre til at måle om laderen virker eller en anden lader du ved virker som du så kan prøve.
-
Laderen summer - men skal lige have testet outputtet.
Modsat - så er 7 år for en bærbar ik' så ringe...... Men jeg ville nu gerne have at den blev ved.
Modsat - så er 7 år for en bærbar ik' så ringe...... Men jeg ville nu gerne have at den blev ved.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
thj01 skrev:Min Lenovo T61 har tjent mig trofast i siden Ubuntu 6.10, men er nu måske afgået ved døden.
Som Ajenbo siger skal du kigge på strømdelen.
Helt generelt er det normalt strømdelen der først står af i et elektrisk apparat.
Min favorit elektronik-pusher http://elektronik-lavpris.dk/ sælger en laptop-strømforsyning på vist-nok omkring 60 watt, spændingen indstilles ved at indsætte noget jeg gætter på er en zener-diode. Så sætter du en 12 volt-dims i - giver laptop strømforsyningen 12 volt DC ud, max 5 Ampere, og sætter du en 20 volt pind i, giver den 20 volt DC ud, max 3 Ampere.
Kan den ikke reddes kan du da i det mindste hive harddisken ud og måske redde data fra den, evt. kan den bruges nogen tid endnu i en ekstern eSATA/USB harddisk-kasse.
Derudover er der måske nogle hardware dele du kan sælge.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
T61 bruger en 20v 90W strømfosrygning:
https://www.fcomputer.dk/hardware/str%C3%B8mforsyning/adaptere-oplader/lenovo/ac-adapter-20v-65w-3-pin.html
Der findes også langt billigere uoriginale ladere:
https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar-tilbeh%C3%B8r/opladere/eet/microbattery-str%C3%B8mforsyningsadapter-90w%2810%29.html
Det kan stadig lade sig gøre at skaffe de fleste reserve dele til T61, dog ser jeg ingen bundkort, men der er også flere forskellige varianter af T61:
https://www.fcomputer.dk/?show=eet_guide
https://www.fcomputer.dk/hardware/str%C3%B8mforsyning/adaptere-oplader/lenovo/ac-adapter-20v-65w-3-pin.html
Der findes også langt billigere uoriginale ladere:
https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar-tilbeh%C3%B8r/opladere/eet/microbattery-str%C3%B8mforsyningsadapter-90w%2810%29.html
Det kan stadig lade sig gøre at skaffe de fleste reserve dele til T61, dog ser jeg ingen bundkort, men der er også flere forskellige varianter af T61:
https://www.fcomputer.dk/?show=eet_guide
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg købte for nogle år siden (sikkert i 2009) en T60 brugt (samme generation som T61).
Her døde den uoriginale lader som sælgeren gav mig med efter kort tid (til gengæld havde han opgraderet CPU'en til en der var lidt hurtigere). Jeg købte så selv endnu en uoriginal. Det døde efter højst ½ år. Jeg bestemte mig derfor for at købe en original lader og den holder endnu. Det garanterer selvfølgelig ikke noget, men alligevel...
For et par måneder siden stod harddisken så af i denne 7 år gamle svend (så hvis du alligevel skal til at renovere, kan du måske overveje den også). Jeg erstattede den med en SSD fra Intel. Nu flyver min gamle T60 afsted som var den besat. Tænk at en 7 år gammel maskine kan boote på ca. 12 sekunder... Jeg regner med at den mindst bliver 10 gammel år før den er udtjent. Den er superstabil. Så jeg vil bestemt anbefale at redde den, hvis det kan lade sig gøre.
Her døde den uoriginale lader som sælgeren gav mig med efter kort tid (til gengæld havde han opgraderet CPU'en til en der var lidt hurtigere). Jeg købte så selv endnu en uoriginal. Det døde efter højst ½ år. Jeg bestemte mig derfor for at købe en original lader og den holder endnu. Det garanterer selvfølgelig ikke noget, men alligevel...
For et par måneder siden stod harddisken så af i denne 7 år gamle svend (så hvis du alligevel skal til at renovere, kan du måske overveje den også). Jeg erstattede den med en SSD fra Intel. Nu flyver min gamle T60 afsted som var den besat. Tænk at en 7 år gammel maskine kan boote på ca. 12 sekunder... Jeg regner med at den mindst bliver 10 gammel år før den er udtjent. Den er superstabil. Så jeg vil bestemt anbefale at redde den, hvis det kan lade sig gøre.
-
HURRAAAAAAA - den er levende igen.
Den eneste teori jeg har er, at strømforsyningen må være blevet ustabil, for nu lader den igen. ???????
men - måske kan det også være en helt anden ting. Jeg brugte en ældre ledning til strømforsyningen (fordi den var længere end den originale) som var begyndt kun at virke når jeg bøjede den. Så måske var problemet reelt set, at ledningen er færdig, og at den har skabt overgang => en intern sikring slog fra i strømforsyningen, som skulle bruge tid på at slå til igen. ??????
Åhhh ja..... de teorier.
Men strømforsyningen virker upåklageligt igen.
Så tak til AJenbo for ikke at lade mig opgive håbet
@zob
Det er en fantastisk maskine - selv efter knap 7 år holder batteriet i knap 2 timer alt efter det jeg laver.... og tasteturet er stadigt som nyt (vel at mærke efter at jeg fik det vendt på hovedet, banket det grundigt igennem og støvsuget det..... kan anbefales)!
Så jeg vil give dig ret - den er i den grad værd at redde.
Den eneste teori jeg har er, at strømforsyningen må være blevet ustabil, for nu lader den igen. ???????
men - måske kan det også være en helt anden ting. Jeg brugte en ældre ledning til strømforsyningen (fordi den var længere end den originale) som var begyndt kun at virke når jeg bøjede den. Så måske var problemet reelt set, at ledningen er færdig, og at den har skabt overgang => en intern sikring slog fra i strømforsyningen, som skulle bruge tid på at slå til igen. ??????
Åhhh ja..... de teorier.
Men strømforsyningen virker upåklageligt igen.
Så tak til AJenbo for ikke at lade mig opgive håbet
@zob
Det er en fantastisk maskine - selv efter knap 7 år holder batteriet i knap 2 timer alt efter det jeg laver.... og tasteturet er stadigt som nyt (vel at mærke efter at jeg fik det vendt på hovedet, banket det grundigt igennem og støvsuget det..... kan anbefales)!
Så jeg vil give dig ret - den er i den grad værd at redde.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Vær forsigtig med støvsugning (ok det er vist kun et råd til kvinder...)
Jeg har hentet flere knapper tilbage fra støvposen.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Ikke mindst fordi støvsugere laver en del statisk elektricitet...
-
- IRC nickname: How to be me
-
Friends.....
Nu er det altså en Lenovo vi snakker om og ikke en eller anden DELL maskine, som taber knapperne bare man kigger på dem gg.
Og hvis man bruger den fine dims, hvor der også sidder nogle børster på (som følger med de fleste støvsugere) så er undertrykket ikke så voldsomt. Men min maskine klarede fint støvsugeren på MAX....
Der er en grund til at jeg anbefaler de lidt dyrere modeller af Lenovo til folk er skal ud og investere .....
Har dog en gang måttet kigge i støvsugerposen, da jeg støvsugede min Ultimate collectors LEGO edition Millenium falcon, men det er så en helt anden sag......
Nu er det altså en Lenovo vi snakker om og ikke en eller anden DELL maskine, som taber knapperne bare man kigger på dem gg.
Og hvis man bruger den fine dims, hvor der også sidder nogle børster på (som følger med de fleste støvsugere) så er undertrykket ikke så voldsomt. Men min maskine klarede fint støvsugeren på MAX....
Der er en grund til at jeg anbefaler de lidt dyrere modeller af Lenovo til folk er skal ud og investere .....
Har dog en gang måttet kigge i støvsugerposen, da jeg støvsugede min Ultimate collectors LEGO edition Millenium falcon, men det er så en helt anden sag......
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Heh, jeg har også flere gange obduceret støvsugerposer
Men jeg må indrømme at jeg anbefaler Asus, når jeg bliver spurgt om mærke. Over de sidste ~5 år har jeg købt 3 bærbare, stumper til 2 stationære og 1 præ-samlet stationær - Alt virker stadig upåklageligt. Det har alt sammen ligget i mellem-prisklassen, så måske kan der (ikke overraskende) konkluderes, at kvalitet koster, ligemeget hvem der laver det.
Men jeg må indrømme at jeg anbefaler Asus, når jeg bliver spurgt om mærke. Over de sidste ~5 år har jeg købt 3 bærbare, stumper til 2 stationære og 1 præ-samlet stationær - Alt virker stadig upåklageligt. Det har alt sammen ligget i mellem-prisklassen, så måske kan der (ikke overraskende) konkluderes, at kvalitet koster, ligemeget hvem der laver det.
-
- Admin
ubuntuuser42 skrev:Vær forsigtig med støvsugning (ok det er vist kun et råd til kvinder...)
Er de ikke normalt mere kompetente med sådan udstyr? Det er i hvert fald ikke for ofte at det er mig der tager mig sammen til at jage nullermænd.
-
- Admin
TitanusEramius skrev:Heh, jeg har også flere gange obduceret støvsugerposer
He jeg har nu haft 3 bærbar men aldrig købt 1, første (Pentium 133 mhz) fik jeg for at fikse note it udstyr, anden (Dell D510), har også fundet en Toshiba men bruger ikke bærbar så meget så de er alle røget videre til andre glade brugere.
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
AJenbo skrev:ubuntuuser42 skrev:Vær forsigtig med støvsugning (ok det er vist kun et råd til kvinder...)
Er de ikke normalt mere kompetente med sådan udstyr? Det er i hvert fald ikke for ofte at det er mig der tager mig sammen til at jage nullermænd.
Jovist, det plejer jo ikke være mænd der støvsuger...
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12