Det her er en guide til pakker og programmer man skal bruge hvis man har tænkt sig at overføre filer fra og til nyere Android mobil telefoner der ikke understøtter USB mass storage device profilen.
Med andre ord har man det problem at de Android mobiler ikke vil virke som en ekstern harddisk for en computer.
Android mobilerne der har MTP indbygget er Android mobiler fra API level 12 og opefter, hvilket er Android 3.0+.
Ikke alle Android mobiler der har Android 3.0+ er MTP only - for eksempel har min Android Samsung Galaxy S2 med Android 4.0.3 support for både MTP og USB mass storage device profilen.
Med den kommende opdatering fra Samsung, som de er begyndt at rulle ud, der opdaterer min S2'er til Android "Jelly Bean" 4.1 regner jeg med at at USB storage device profilen har fået sparket af Google.
Fordelen med MTP er at Android mobilen ikke skal unmounte (umount) den partition som skal bruges i USB mass-storages device profilen. Ved MTP er det ikke nødvendigt, da den fungerer anderledes.
2. Ubuntu og MTP
For at få MTP til at fungere i Ubuntu (12.04+) skal du have installeret nogle pakker.
For ikke så længe siden var det noget besværligt, men der er nu pakker i main arkivet, og det er endda med officiel Canonical understøttelse.
3. Pakkearkiver
Main arkivet er der hvor de vigtigeste dele af Ubuntu kommer fra, så det arkiv er allerede aktiveret.
Der er også nogle MTP pakker i universe arkivet, dem kommer jeg ind på lidt senere.
4. Installation af pakker
Pakker du skal have:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install libmtp9 libmtp-common mtp-tools
Terminalprogrammerne i mtp-tools pakken er rigtig nok for de fleste, og der er også 3 andre programmer i universe arkivet.
Jeg poster her hvad der står om hver pakke, og skriver den kommando du skal køre for at installere pakken og overlader det derefter til dig at bestemme hvad du vil have:
- mtpfs
sudo apt-get install mtpfs
FUSE-filsystem for Media Tranfer Protocol-enheder
MTPfs er et FUSE-filsystem, som understøtter læsning og skrivning fra MTP-
enheder (Media Transfer Protocol), såsom MP3-afspillere, videoafspillere
eller digitale kameraer.
Udover afsløring af mediefiler på den forbundne enhed, så viser MTPfs en
virtuel mappe med navnet »/Playlists«, som indeholder enhedens
afspilningslister som m3u-filer. - gmtp - grafisk GTK+ baseret MTP program
sudo apt-get install gmtp
simple MP3 player client for MTP based devices
gMTP is a simple and light-weight interface to the features provided
by libmtp, which allows users to manage the files stored on any MTP
music player supported by the libraries, including those with
multiple storage devices (e.g. mobile phones).
It doesn't provide complex features such as playlist management,
it just makes transferring files from and to devices easy, by
allowing users to upload, download and remove files on the device
with a fast and easy-to-use graphical interface. - qlix - grafisk Qt baseret MTP program
sudo apt-get install qlix
Manage MTP devices
Qlix is a user interface that allows users to manage
Media Transfer Protocol (MTP) devices such as Microsoft's Zune.
It strives to leave the smallest possible memory footprint with the fewest
possible dependencies, while being easy and intuative to use.
Jeg har installeret mtpfs, og gmtp.
For at det bliver helt perfekt, så skal der lige laves en udev regel.
Advarsel om linket herunder:
Er du begynder og/eller ved du ikke hvad du gør, så er det bedst at du stopper her, alternativt så ligger din Ubuntu hen af gulvbrædderne + data du ikke har taget backup af kan være tabt, og din løsning hedder reinstallation. Du skal med andre ord vide nøjagtigt hvad det er du gør.
Alle andre kan hoppe til opsætning af udev regelen på http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/how-to-connect-your-android-ice-cream-sandwich-phone-to-ubuntu-for-file-access
5. Pakker til software-udvikling
Vil du lave noget software der snakker MTPsk så kig på libmtp-dev libmtp-doc og libmtp-dbg pakkerne for udvikling af software der oversættes til maskinkode.
Der er også en enkelt python pakke: python-pymtp
/Lars